Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jaki wybrać hak holowniczy?
kalendarz 19/08 2018

Jaki wybrać hak holowniczy?

Porady

Czym się kierować przy zakupie haka?

Zakup haka holowniczego to w zasadzie czynność jednorazowa. Raz zakupiony sprzęt użytkujemy, a następnie sprzedajemy razem z samochodem. Rzadko dochodzi do wymiany haka ze względu na jego zużycie, czy pojawienie się nowszych modeli. Jeśli decyzję o zamontowaniu zaczepu podejmujemy raz na kilka do kilkunastu lat, to podejmijmy ją świadomie i rozważnie. Na jakie elementy powinniśmy więc zwrócić uwagę?

Na zakup samochodu prędzej, czy później zdecyduje się każdy posiadacz prawa jazdy. Wśród wielu decyzji, jaka marka, model, rocznik, wielkość spalania, czy kolor, doposażenie auta w hak holowniczych nie stanowi najistotniejszego elementu. Nad tym, czy będzie on nam potrzebny, zastanawiamy się zazwyczaj po jakimś czasie. Zbliża się lato chcielibyśmy wyjechać z przyczepą kampingową nad morze. Weekendy stają się coraz cieplejsze, co sprzyja wyjazdom poza miasto, aby poznać nieznane dotąd trasy rowerowe. Zaplanowaliśmy remont lub przeprowadzkę – jak przewiozę meble, czy materiały budowlane? Są to przykłady sytuacji, kiedy najczęściej zaczynamy rozważać możliwość zwiększenia możliwości ładownych naszego samochodu.

Czym się kierować przy zakupie haka?

Na to jaki model zaczepu zostanie zamontowany w naszym samochodzie, najczęściej wpływa częstotliwość jego wykorzystania. Kierowcy, którzy wiedzą, że do celów zawodowych lub rekreacyjnych z haka będą korzystać nawet kilka razy w miesiącu, decydują się na model przykręcany na dwie śruby. Jest to także najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Należy jednak pamiętać, że hak holowniczy, kiedy nie jest wykorzystywany do ciągnięcia przyczepy lub nie jest na nim zamontowany bagażnik rowerowy, nie powinien zasłaniać tablicy rejestracyjnej oraz światła przeciwmgłowego. Uwagi wart jest także fakt, że w niektórych krajach Europy, jazda z niezdemontowanym i nieużywanym hakiem karana jest mandatem.

Osoby przewidujące rzadsze wykorzystywanie zaczepu częściej decydują się na rozwiązanie z wypinaną lub chowaną pod zderzak kulą haka. Modele wypinane dostępne są na rynku w dwóch formach – wypinane poziomo lub pionowo. Oznacza to kąt, pod jakim umieszczone jest gniazdo kuli, co wpływa na jego widoczność, po wypięciu wystającej części haka.

Polscy klienci wciąż chętniej decydują się na zakup haka przykręcanego na dwie śruby. Tego typu modele stanowią 60 proc. sprzedawanych w naszym kraju. Zauważamy jednak regularną zmianę i wzrost sprzedaży zaczepów wypinanych oraz chowanych – podkreśla Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Na nowocześniejsze rozwiązanie decydują się kierowcy, którzy cenią sobie wygodę, wygląd auta oraz bezpieczeństwo. Poruszanie się bez wystającej części zaczepu podczas ewentualnej kolizji nie doprowadza do szkodliwego dla struktury samochodu kumulowania siły uderzenia – dodaje Robert Lichocki.

Zakup dokonany. Co dalej?

Na wielu forach motoryzacyjnych odbywają się dyskusje dotyczące sposobu montażu haka oraz doboru wiązki elektrycznej, która stanowi nieodłączny element zestawu do holowania. Użytkownicy zaczepów dzielą się swoimi doświadczeniami, radząc, jak najlepiej w ich opinii postąpić. Pojawiają się więc różne głosy, m.in. takie, które proponują samodzielny montaż haka lub wybranie warsztatu nie będącego autoryzowaną stacją obsługi (ASO) danego producenta samochodów. Jest to na pewno rozwiązanie tańsze. Jednak wiąże się ono z pewnym ryzykiem od utraty gwarancji auta rozpoczynając, na stanowieniu zagrożenia dla siebie oraz pozostałych uczestników ruchu kończąc. Zamontowanie haka wymaga specjalistycznego sprzętu, niekoniecznie będącego na wyposażeniu przypadkowego warsztatu.

Profesjonalny montaż zarówno belki haka, jak i wiązki elektrycznej jest bardzo istotny przy bezpiecznym użytkowaniu zaczepu holowniczego. Nowoczesne samochody posiadają rozbudowane systemy elektryczne odpowiedzialne za istotne podsystemy, które po nieprofesjonalnym podłączeniu haka, mogą przestać poprawnie funkcjonować. Skutki mogą być także widoczne na przykład w braku zasilania urządzeń elektronicznych w przyczepie kempingowej, czy nieładowaniu jej akumulatora – przestrzega Robert Lichocki.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje wiązki elektrycznej – dedykowana oraz uniwersalna. Ze względu na współpracę producenta haków holowniczych z producentem samochodu, wersja dedykowana jest prostsza w montażu, a co ważniejsze, zwiększa bezpieczeństwo użytkowania zaczepu. Ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych w autach, ingerencja w układ elektroniczny pojazdu (wlutowywanie w przewody samochodu)  może przynieść negatywne skutki. Taka sytuacja jest bardziej prawdopodobna, gdy zdecydujemy się na montaż uniwersalnej wiązki elektrycznej. Kolejnym rozróżnieniem wiązek jest to, czy są 7 biegunowe, czy 13 biegunowe. Ich wybór natomiast zależy od tego, co jest holowane. Podłączenie przyczepy lekkiej, czy bagażnika do systemu elektronicznego samochodu wymaga 7 pinowej wiązki. Zapewni ona prawidłowe działanie podstawowych świateł (bez świateł cofania). Rozwiązanie 13 pinowe jest natomiast niezbędne, do poprawnego funkcjonowania przyczepy kempingowej.

Miejmy na uwadze powyższe porady, tak by zakup haka holowniczego był decyzją przemyślaną, a produkt służył nam przez długie lata, zapewniając bezpieczeństwo na drodze./oprac. ns/


Tagi:
hak holowniczy, jaki wybrać hak, czym się kierować przy wyborze haka, sposób montażu haka

Zobacz podobne artykuły:

Eurotrip samochodem, czyli co powinieneś ze sobą zabrać
kalendarz 04/09 2018

Eurotrip samochodem, czyli co powinieneś ze sobą zabrać

Warsztat / Porady

2018.09.04

Wyjeżdżając na zagraniczne trasy trzeba się odpowiednio przygotować.
Sztuka jazdy po autostradzie
kalendarz 21/08 2018

Sztuka jazdy po autostradzie

Warsztat / Porady

2018.08.21

Jazda po autostradzie jest uznawana za względnie bezpieczną, jednak od kilku lat liczba wypadków na tych drogach w Polsce systematycznie wzrasta.
Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!
kalendarz 19/08 2018

Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.08.19

Statystki policyjne pokazują, że wbrew powszechnej opinii, najwięcej wypadków drogowych zdarza się w okresach najlepszych warunków atmosferycznych.
Najnowsze artykuły:
Hyundai i30 Fastback N na trasie z Rzymu do Paryża

Hyundai i30 Fastback N na trasie z Rzymu do Paryża

Wiadomości / News

2018.09.21

Choć debiut modelu i30 Fastback N został już potwierdzony 2 października podczas Paris Auto Show, to samochód będzie można zobaczyć kilka dni wcześniej.
Renault Clio III (2005-2012)

Renault Clio III (2005-2012)

Używane

2018.09.21

Na rynku pojazdów używanych nie brakuje samochodów segmentu B. Popularnym modelem wśród aut typowo miejskich jest Renault Clio. Przyglądamy się trzeciej generacji tego pojazdu.
75. Rajd Polski: Kasperczyk walczy o podium w RSMP

75. Rajd Polski: Kasperczyk walczy o podium w RSMP

Wiadomości / Moto sport

2018.09.20

Z 16 numerem startowym, do rywalizacji w mocnej stawce ruszą Tomasz Kasperczyk i Damian Syty w Fordzie Fiesta R5.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.