Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jaguar XE 2.0 T R-Sport - Rywal dla Niemców?
kalendarz 01/10 2015

Jaguar XE 2.0 T R-Sport - Rywal dla Niemców?

Testy / Jaguar

Jaguar XE ma szansę zawojować rynek. Powstaje tylko pytanie, czy wywalczy tak mocną pozycję w klasie średniej premium, jak jego niemieccy rywale?

Bohater tego artykułu zastąpił model X-Type, który spokrewniony był w dużym stopniu z Fordem Mondeo. Co więcej, Jaguar właśnie z tym modelem wiąże duże nadzieję. Jednak czy są one na tyle realne, aby móc przełamać hegemonię niemieckich aut w tym segmencie?

Na sportowo
To, czym auto bez wątpienia wyróżnia się na tle konkurencji to oryginalność opakowana w urzekająco piękne nadwozie, mające w sobie sporo sportowego ducha. Zresztą nie mogło być inaczej, skoro do testów otrzymaliśmy usportowioną odmianę R-Sport. Jaguar XE przypomina większego XF-a. Wersja R-Sport wyróżnia się agresywnie wystylizowanym przednim zderzakiem, czarnym grillem, nakładkami na progi. Z tylu natomiast delikatnym spojlerem oraz dwoma końcówkami układu wydechowego.
Wnętrze Jaguara, to klasa sama w sobie. Jednak nie oznacza to, że nie jest pozbawione wad. Podczas wykonywania manewrów wyraźnie przeszkadzać nam może słaba widoczność do tyłu. Na szczęście sytuacje ratują czujniki oraz kamera cofania. Wnętrze Jaguara stanowi połączenie komfortu, sportu oraz dobrego smaku. Wszystko znajduje się na własnym miejscu. Trójramienna kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach. Auto rozpoznaje inteligentny kluczyk i wystarczy tylko nacisnąć przycisk start-stop, aby  uruchomić silnik. Bardzo oryginalną cechą, jest wysuwająca się podobnie zresztą, jak w większych modelach Jaguara skrzynia biegów, która znajduje się na panelu środkowym i jest w kształcie pokrętła. Obsługa poszczególnych systemów jest intuicyjna. W oczy rzuca się ekran dotykowy o przekątnej 8 cali. Kierowcę i pasażera gości bardzo dobrze wyprofilowany fotel. Można ustawić go nisko, potęgując tym samym sportowe aspiracje pojazdu. Gdybyśmy go chcieli opuścić nisko, to deska rozdzielcza jeszcze bardziej otaczać będzie kierowcę. Niektóre osoby mogą mieć uwagi, że pedał hamulca oraz gazu znajdują się zbyt blisko siebie. 
Jaguar XE to niewątpliwie piękne auto. Jednak nie pozbawione wad. Nie grzeszy na przykład ilością miejsca w kabinie. Co prawda w Mercedesie klasy C, czy Audi A4 czy BMW serii 3 nie znajdziemy wielkiej przestrzeni na tylnej kanapie, ale pod tym kątem niemieckie limuzyny prezentują się wyraźnie lepiej. Jeżeli masz powyżej 180 cm wzrostu podróżowanie z tyłu nie jest zbyt komfortowe. Dodatkowo w bagażniku, którego pojemność wynosi 455 litrów zapomniano wykończyć górną część bagażnika. I to stanowi chyba największe zaskoczenie.

Radość z jazdy
Jeżeli pomyśleliście jednak, że ,,Jag” nie jest wart grzechu to jesteście w błędzie. Jak zaczynasz nim pokonywać pierwszy kilometr to z każdym kolejnym nie masz ochoty kończyć podróży. Auto zostało pomyślane jako propozycja dla osoby ceniącej pewność prowadzenia i sportowy charakter. Pod maską znalazła się jednostka o mocy 240 KM, dysponująca maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 340 Nm. Zapewnia ona wystarczającą dynamikę. Jaguar sprawnie przyspiesza, ,,setkę” ze sprintu osiąga po 6,8 sekundach. Dodatkowo, gdy wyłączymy systemy kontroli trakcji zarzucanie tyłem nie stanowić będzie najmniejszego problemu. Z silnikiem współpracuje ośmiostopniowy automat, którego producentem jest niemiecki ZF. Pracę skrzyni biegów należy ocenić bardzo wysoko. Poszczególne biegi zmieniane są szybko i bez szarpnięć. Silnik turbodoładowany o pojemności 2 litrów potrafi spożyć przy spokojnej jeździe po mieście w granicach 10 litrów na 100 kilometrów. Jednak, gdybyśmy chcieli wykorzystać drzemiącą w nim moc zużycie paliwa znacznie wzrośnie.
Auto jest bardzo stabilne w prowadzeniu. Aż 75 % elementów nadwozia wykonane zostało z aluminium. Dzięki temu jest lekkie, sztywne oraz wytrzymałe. Pojazd jest zwrotny, a na jego plus zaliczyć możemy również elektro-hydrauliczny układ kierowniczy. Ponadto wersja R-Sport dysponuje zawieszeniem o sportowej charakterystyce. Przy okazji w każdej chwili możemy skonfigurować swojego Jaguara w odpowiednim trybie pracy według ustawienia wspomagania kierownicy, skrzyni biegów, systemu start/stop, klimatyzacji czy głośności wydechu. Dzięki systemowi Jaguar Driver Control możemy wybrać różny tryb: standardowy, dynamiczny, eko lub zimowy. O dobre prowadzenie w trudnych warunkach dbają: Torque Vectoring (utrzymuję zadany tor jazdy w zakręcie, przyhamowując wewnętrzne koła) oraz All Surfach Progress Control (poprawia przyczepność na śliskich nawierzchniach, działając od 3 do 30 km/h).
Wydaję się, że Jaguar na dużą szansę na odniesienie sukcesu na rynku. Wszystko uzależnione jest od polityki cenowej oraz...przekonania potencjalnych właścicieli, że auto nie jest zbyt drogie  w eksploatacji.  Oczywiście, marka Jaguar to kwintesencja luksusu. Producent musi postarać się zatem wytworzyć przekonanie wśród potencjalnych klientów, że jest to luksus na który mogą sobie pozwolić.
Paweł Pusz


Zalety auta:
- prestiż
- atrakcyjna sylwetka
- właściwości jezdne
- bezpośredni układ jezdny
- skrzynia biegów
- bogate wyposażenie

Wady auta:
- niewielka ilość miejsca z tyłu
- słaba widoczność do tyłu
- uchybienia w wykończeniu niektórych elementów

Podstawowe parametry Jaguara XE 2.0 T R-Sport:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4672/1850/1416 mm
Silnik: benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność: 1999 cm3
Moc maksymalna: 240 Nm przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 1750-4000 obr./min
Napęd: tył
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 6,8 s.
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 10,2 l/ 6,0 l/ 7,5 l
Pojemność bagażnika: 455 l
Pojemność zbiornika paliwa: 63 l
Cena: od 159 000 zł (wersja 2.0T 200 KM)
Cena wersji testowej: 189 000 zł

galeria: [gallery ids="53281,53282,53283,53284,53286,53287,53288,53289,53290,53291,53292,53294,53295,53296,53297,53298,53299,53300,53301,53302,53303,53304,53305,53306,53307,53308,53309,53310,53311,53312,53313,53314,53315,53316,53317,53318,53319,53320,53321,53322,53323,53324,53325,53326,53327,53328,53329,53330"]

Zobacz podobne artykuły:

Jaguar Land Rover woli hybrydy
kalendarz 14/02 2024

Jaguar Land Rover woli hybrydy

Wiadomości / News

2024.02.14

Jaguar Land Rover ogranicza plany dotyczące pojazdów elektrycznych.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Najnowsze artykuły:
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

Wiadomości / News

2024.03.28

Honda będzie główną atrakcją imprezy "Garden of Ideas" organizowanej przez Vanity Fair Italia podczas Milan Design Week w dniach 16-21 kwietnia.
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.