Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jaguar F-Pace 3,0 TDV6 AT8 300 KM – Kocie sprawki
kalendarz 05/05 2017

Jaguar F-Pace 3,0 TDV6 AT8 300 KM – Kocie sprawki

Testy / Jaguar

Crossover od Jaguara? Jeszcze kilka lat temu brzmiałoby to niczym herezja. Ale, świat się zmienia. Szacowna brytyjska ikona motoryzacji musiała pójść z duchem czasu. Każdy szanujący się producent musi mieć w ofercie SUV-a albo choć crossovera.

Ludzie z Jaguara wzięli na warsztat Porsche Macana i… w ten sposób powstał Jaguar F-Pace. Do budowy auta wykorzystano płytę podłogową IQ, na której bazuje Jaguar XE. Zawieszony znacznie wyżej F-Pace sprawia wrażenie bardziej masywnego. Co zrobić, żeby większe auto nie oznaczało większej masy? Wykorzystać aluminium i magnez. Nadwozie wykonano aż w 80% z lekkiego aluminium. Efekt? Jak widać i czuć.
Oczywiście, że auto nie jest kopią wspominanego Macana. Stylistycznie nie ma z nim nic wspólnego. Brytyjczykom chodziło raczej o inspirację. I inspiracja była ze wszech miar… inspirująca! W mojej opinii, F-Pace jest od Macana ładniejszy. Ale do rzeczy. Jak każdy Crossover, F-Pace to dwie bryły. Pierwsza skrywa motor a druga kokpit. I jeszcze coś – ogromny bagażnik. Kształt auta nie ma nic wspólnego z innymi autami Jaguarami. Jedyne, co łączy go z kocią rodzinką to grill i kształt przednich lamp. Reszta, to efekt owocnej pracy stylistów, którzy przyłożyli się do pracy. Kilka detali jest wprost epickich. Że wspomnę o naprawdę imponującym tylnym zderzaku – spojlerze czy wspominanym już grillu. Zresztą sam pomysł na eksterier jest jedyny w swoim rodzaju. F-Pace bardziej niż crossovera, przypomina duże kombi.

Luksus i przepych
Wnętrze, jak można się było spodziewać godne marki. Całość została zaprojektowana bardzo nowocześnie, ale z odrobiną nostalgii czyli zderzenie szczotkowanego aluminium z matowym drewnem. Taka stylistyczna dezynwoltura nadała kabinie ciepła, ale i odrobinę przepychu, którego mnie brakuje w kokpicie Macana. Fotele, dzięki pikowaniu wyglądają elegancko, a srebrne wstawki delikatnie je rozjaśniają. Jakość wykończenia i rodzaj użytych materiałów ocierają się o perfekcje. Przy okazji, fotele i kanapa są przewygodne. Jak dodatkowo dopieścić pasażerów? Standardem w autach segmentu Premium jest klimatyzacja dwustrefowa. Ale do F-Pace możemy zamówić wersję 4-strefową. W owym dopieszczaniu pomoże też… elektryczna regulacja pochylenia oparć na skrajnych miejscach tylnej kanapy. Takie udogodnienia nie zdarzają się często. Ale, jak wiadomo „cysorz to ma fajne życie​”.
Przed oczyma kierowcy wyjątkowo gustowne zegary. Tuż obok, na panelu środkowym 10,2 calowy ekran wyświetla informacje z dysku SSD wspartego przez czterordzeniowy procesor. W opcji, ekran HD o rozmiarze 12,3 cala zamiast tradycyjnych zegarów. Całość wieńczą doskonale dopracowane detale i kierownica o przyjemnie grubym wieńcu, której aż nie chce się wypuścić z rak. Krótko mówiąc, ergonomia, czyli to z czym przez całe lata brytyjski producent miał problem, bez zarzutu.

Pod maską… jest, w czym wybrać
2 motory benzynowe i dwa diesle. W tym, niczym rodzynek, TDV6 czyli 3-litrowe V6, który rozwija 300 KM przy 4000 obr/min. Moment obrotowy abstrakcyjnie kolosalny – 700 Nm, które dostępne są już przy 2000 obr/min. Dzięki temu, „koci” crossover pierwsza „setkę” rozmienia po 6,2 s. Przyspiesza zaś do osiągnięcia 241 km/h.​Po prostu, czyste wariactwo!
Osiągi są wbrew pozorom odwrotnie proporcjonalne do zużycia paliwa. Wprawdzie, deklarowane przez producenta 6,0 średnio, 5,6 na trasie a 6,9 w cyklu miejskim można włożyć miedzy bajki, ale… W naszym teście auto w trakcie poruszania się po mieście potrzebowało około 8,5 litra na każde 100 kilometrów. W trasie, 7 litrów. Średnie spalanie F-Pace, według nas, to zaskakująco niskie 7,4 litra. Wstydu nie ma…

W sprawnym poruszaniu się pomaga zawieszenie auta. A Jaguara do F-Pace proponuje układ Integral Link z tyłu oraz podwójne aluminiowe wahacze z przodu.  Jazdę wspomaga system Adaptive Dynamics, który w ciągu sekundy sprawdza ruchy nadwozia (średnio, 100 razy) oraz ruchy kół (500 razy na minutę). Ten wydajny system sprawia, że auto potrafi w okamgnieniu zmienić się z luksusowej kanapy w rasowego sportowca. W połączeniu z konfigurowalną pracą jednostki napędowej, przepustnicy i perfekcyjnie zestrojonego układu kierowniczego auto ma dwa oblicza: sportowe i komfortowe. Oba doskonale koegzystują w F-Pace. Cuda? Nie! Elektronika. Zaskoczył mnie za to system ABS w F-Pace. Jaguar opracował technologię, która sprawia, że irytujące drgania pedału hamulca, podczas gdy ABS działa, w tym aucie są ledwie wyczuwalne.

Testowy, 300 konny F-Pace to auto czteronapędowe. Ale, układ napędu na cztery koła jest, żeby dokładnie wyrazić, skierowany na tył. Co to oznacza w praktyce? W zasadzie, tyle, że podczas zwykłej jazdy F-Pace jest praktycznie tylnonapędowy. Jednak system bardzo szybko dosyła siłę napędową na przednią oś. Właściwości trakcyjne okazują, niezależnie od rodzaju nawierzchni, perfekcyjne.
Za co kochamy brytyjskie auta klasy Premium? Głównie za wnętrza. Tam, od zawsze królowały najlepsze gatunkowo skóry, szlachetne odmiany drewna, perfekcyjny montaż. I jeszcze za jedno – powściągliwy design. Co konkretnie mam na myśli? Zajrzyjcie do wnętrza F-Pace. Tam to wszystko jest.
Paweł Pusz

Zalety auta:
-wygląd auta
-jakość wykończenia
-dynamiczny silnik
-ogromny bagażnik
-układ jezdny

Wady auta:
-system komunikacji kierowca – auto jest zbyt skomplikowany
-nieco zbyt twardo zestrojone zawieszenie

Podstawowe parametry techniczne Jaguara F-Pace 3,0 TDV6 AT8 300 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4731/2175/1672/2874
Silnik: sześciocylindrowy w układzie V turbo diesel wtrysk CR
Pojemność: 2993 cm3
Moc maksymalna: 300 KM przy 4000  obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm. przy 2000 obr./min
Napęd: AWD
Skrzynia: automatyczna, 8 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 6,2
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Zbiornik paliwa 60l
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,9/5,6/6,0
Pojemność bagażnika: 650l
Ceny: od 199 do 411 tys. złotych
Model testowy: 316 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Honda Civic 1,0 turbo – Mroczne widmo czy nowy początek?
kalendarz 01/02 2018

Honda Civic 1,0 turbo – Mroczne widmo czy nowy początek?

Testy / Testy

2018.02.01

X generacja Hondy Civic to dla starych fanów Hondy koniec pewnego rozdziału. Dla innych, nowy początek. Zewnętrznie, auto przeszło ewolucję. Silnikowo – rewolucję.
Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style – Nowe szaty Skody
kalendarz 26/01 2018

Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style – Nowe szaty Skody

Testy / Testy

2018.01.26

I pomyśleć, że na początku lat 90-tych. czeska motoryzacja była w takim samym położeniu co nasza...
Honda HR-V II 1.5 i-VTEC 130 KM – Bardzo miejski
kalendarz 23/01 2018

Honda HR-V II 1.5 i-VTEC 130 KM – Bardzo miejski

Testy / Testy

2018.01.23

Pierwsza generacja Hondy HR-V była dość ekstrawagancka. Dosyć późno została doceniona. Tworząc drugą generację HR-V, Japońscy designerzy ponownie postawili na niebanalną stylistykę, przestronne wnętrze oraz trad...
Najnowsze artykuły:
Williams zaprezentował zespół i nowy bolid

Williams zaprezentował zespół i nowy bolid

Wiadomości / Moto sport

2018.02.17

W londyńskim klubie Village Underground odbyła się prezentacja Williamsa FW41-Mercedes.
Nowa Lancia Stratos – Premiera w Genewie

Nowa Lancia Stratos – Premiera w Genewie

Wiadomości / News

2018.02.16

Sensacją tegorocznej wystawy w Genewie będzie z pewnością współczesna wersja słynnej Lancii Stratos.
Czy ufasz swojemu partnerowi za kierownicą?

Czy ufasz swojemu partnerowi za kierownicą?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.02.16

Ufamy ale…

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.