Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Honda Civic 1,0 turbo – Mroczne widmo czy nowy początek?
kalendarz 01/02 2018

Honda Civic 1,0 turbo – Mroczne widmo czy nowy początek?

Testy / Honda

X generacja Hondy Civic to dla starych fanów Hondy koniec pewnego rozdziału. Dla innych, nowy początek. Zewnętrznie, auto przeszło ewolucję. Silnikowo – rewolucję.

Patrząc na „nowy” design, zmian jest niewiele. Ot, takie tam stylistyczne drobiazgi. Rysy „twarzy” nowego Civica wyostrzyły się, ale zmiana był raczej ewolucyjna. Tył, to już inna historia. Jest bardziej masywny. Od strony kupra, nowy Civic przypomina mi nieco HR-V. Ale tak naprawdę, całe nadwozie jest zrobione od nowa. Samochód osadzony bowiem na nowym podwoziu, z rozstawem osi większym od poprzednika o 3 cm. Z tyłu belkę skrętną zastąpiła oś wielowachaczowa, która zapewnia lepszy komfort i prowadzenie.

Cały samochód wydłużył się o 13,6 cm, jest o 2 cm niższy i 3 cm szerszy od IX generacji. Mierzy teraz ponad 4,5 m długości. Poza tym auto jest nieco lżejsze od poprzedniczki. I to są dobre zmiany. Niestety, są też i te złe. Z nowego Civica zniknął system Honda Magic Seats. A wszystko przez to, że zbiornik paliwa został przesunięty spod przednich foteli do tyłu.

Bagażnik, średnia europejska. 420 litrów (po złożeniu oparcia, 1209) ale zaskakuje dość wysoki próg załadowczy. Jeśli żona lubi zbyt często zmieniać kreacje, przed wypełnieniem bagażnika zalecam kilkudniowy pobyt na „pakerni”

Wnętrze po stylistycznym szlifie
Najważniejsze, to nowy zestaw wskaźników. To, co rzuca się w oczy, to 7-calowy wyświetlacz TFT-LCD. Centralne miejsce zajmuje cyfrowy obrotomierz z analogową lub cyfrową wskazówką i cyfrowy prędkościomierz. Po bokach tradycyjnie wskaźniki temperatury płynu chłodzącego oraz poziomu paliwa. Wygląd ekranu głównego można swobodnie zmieniać. Całość przedstawia się bardzo designersko. Obsługa nowego systemu jest dość intuicyjna. Może, poza sterowaniem z kierownicy, do którego trzeba się przyzwyczaić. Materiały wykończeniowe i ich spasowanie, także tych, w niższych partiach kokpitu co najmniej zadowalające.  

To, co jest clou całej metamorfozy Civica, to silniki
Otóż, Honda definitywnie pożegnała wolnossące motory VTEC. Zastąpiły je mniejsze, za to z turbiną. Tym razem jeździliśmy autem napędzanym jednostką litrową o mocy 129 KM. Moc maksymalna jest dostępna przy 5500 obrotach, a dość imponujące 200 Nm momentu, od 2500 obr./min. Efekt? Zaskakująco dobre przyspieszenie 10,4 s i ponad 200 km/h. Spalanie, też w dolnej strefie stanów niskich. Katalogowo, auto w mieście ma pobierać 6,1 litra, w trasie 4,1 a średnio – 4,9. W naszym przypadku w mieście Honda 1,0 zasysała 6,6 litra, a w trasie, nieco poniżej 5 litrów. Średnia z całego testu to 5.3 litrów, ale tym razem więcej jeździliśmy po mieście. Oczywiście, mała jednostka ma też wady. Po pierwsze odgłos jej pracy. Irytująco wysoki, przypominający pralkę automatyczną w czasie wirowania. Auto potrafi też spalić. Kiedy przekraczamy 130, średnie 5 z „kawałkiem” zmienia się nagle w 8 z okładem….

Komfort jazdy zależy do miejsca, które zajmujemy. Tym razem najgorzej jest… z przodu. Nie żartuje. Honda słynęła z nisko montowanych foteli i sportowej pozycji za kierownicą. Tym razem jednak Japończycy chyba trochę przesadzili. Owszem, fotele są wygodne, ale zajęcie na nich miejsca, szczególnie, gdy kręgosłup dokucza, może być nieco traumatyczne. Z kolei wyjście z auta dostarczy sporo uciechy obserwatorom. Jasne, można przywyknąć. Szczególnie, że to jedyna wada auta.
Prowadzenie, dzięki „wymianie” belki na wielowachacz i nowemu układowi kierowniczemu (elektryczne wspomaganie kierownicy ze zmiennym przełożeniem i podwójnym mechanizmem zębatkowym) jest rewelacyjne. Auto precyzyjnie utrzymuje tor jazdy i nawet standardowe zawieszanie (w opcji jest regulowane) nieźle zbiera nierówności drogi.

Jaki jest Civic X generacji? No cóż, tradycyjnie droższa od konkurencji. Ale czy wysokie ceny i downsizing pod maską zmienią rynkową sytuację Hondy? Jestem dziwnie spokojny, że nie. Honda Civic, tak jak i VW Golf to coś więcej niż auto. To symbol…
Paweł Pusz

Zalety auta:
-umiarkowany apetyt na paliwo
- spory bagażnik,
- dużo lepsze zawieszenie
- bezpośredni układ kierowniczy,

Wady auta:
- nisko umieszczone fotele
- tradycyjnie - cena
- brak Magic Seats

Podstawowe parametry techniczne Hondy Civic 1,0 turbo:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4950/2008/1779/2984
Silnik: benzynowy, doładowany
Pojemność: 988 cm3
Moc maksymalna: 129 KM przy  obr./min 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm od 2500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 biegów
Osiągi (0-100 km/h): 10,4 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Deklarowane zużycie paliw: średnio 4,8
Pojemność bagażnika: 420/1209l
Pojemność zbiornika paliwa 71 l
Ceny: od 69,9 tys. złotych


Tagi:
Honda Civic X 1.0 turbo, Honda Civic turbo, Honda Civic, Honda, Civic turbo, Civic, test Civic, Test samochodów, test aut, Test Civic 1.0 turbo

Zobacz podobne artykuły:

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo Intense Plus 163 KM AWD CVTi – Inny niż inne?
kalendarz 14/12 2018

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo Intense Plus 163 KM AWD CVTi – Inny niż inne?

Testy / Testy

2018.12.14

Nazwa budzi najlepsze wspomnienia. Każda z czterech generacji Mitsubishi Eclipse była w Polsce marzeniem.
Honda Civic 1,5 Turbo 182 KM -  Jak to się robi w Japonii…
kalendarz 01/12 2018

Honda Civic 1,5 Turbo 182 KM - Jak to się robi w Japonii…

Testy / Testy

2018.12.01

Civic to jeden z najpopularniejszych kompaktów na rynku, a zarazem jeden z najbardziej rozpoznawalnych.
Renault Grand Scenic 1,6 dCi 130 KM 6MT – Większy brat…
kalendarz 24/11 2018

Renault Grand Scenic 1,6 dCi 130 KM 6MT – Większy brat…

Testy / Testy

2018.11.24

Historia Grand Scenica jest nieco krótsza niż Scenica „zwykłego”. I generacja debiutowała w 2003 roku, wraz z II generacją Scenica. Auto zadedykowano tym, którzy w 5-osobowym MPV zmieścić się nie mogą. Pojazd cieszy się nie m...
Najnowsze artykuły:
Nissan Leaf Nismo RC – Z podwójną mocą

Nissan Leaf Nismo RC – Z podwójną mocą

Prezentacje / Nowości

2018.12.18

W Tokio na dorocznym Festiwalu Nismo na torze Fuji International Speedway, obok nowego elektrycznego wyścigowego bolidu Formuły E Nissana, zaprezentowano również elektryczny samochód wyścigowy.
Jazda zimą spędza Ci sen z powiek? Porady dla początkujących kierowców

Jazda zimą spędza Ci sen z powiek? Porady dla początkujących kierowców

Warsztat / Porady

2018.12.18

Pod względem warunków drogowych zima to zdecydowanie najtrudniejsza z pór roku.
Polak musi pracować ponad dwa razy dłużej na nowy samochód niż Niemiec

Polak musi pracować ponad dwa razy dłużej na nowy samochód niż Niemiec

Wiadomości / Gorące tematy

2018.12.18

Od stycznia do listopada 2018 r. Polacy zarejestrowali prawie 865 tys. używanych samochodów osobowych, podczas gdy nowych niemal o połowę mniej – ponad 486 tys.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.