Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Historyczne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Le Mans 24h
kalendarz 18/06 2018

Historyczne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Le Mans 24h

Moto sport / Toyota

33 lata od debiutu na tym słynnym torze, Toyota wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans.

Wygrana Toyoty jest wielkim sukcesem obu załóg TS050 Hybrid, które wywalczyły pierwsze i drugie miejsce. 86. wyścig Le Mans 24h to 20. edycja, w której Toyota wzięła udział.

Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso prowadzący TS050 Hybrid #8 wystartowali z pole position i zakończyli wyścig po 388 intensywnych, często dramatycznych okrążeniach na torze Circuit de La Sarthe.

Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López, którzy kilkakrotnie wysuwali się na prowadzenie samochodem z numerem 7, uzyskali wynik o 2 okrążenia słabszy od kolegów z zespołu i zajęli drugie miejsce. Całodobowe zmagania kierowców obserwowało 256 900 kibiców. Rezultat obu samochodów wzmocnił pozycję Toyoty jako lidera w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC).

Toyota jest drugim japońskim producentem, który wygrał wyścig w Le Mans (wcześniej była to Mazda), zaś Kazuki Nakajima – pierwszym japońskim kierowcą, który zajął w nim pierwsze miejsce za kierownicą japońskiego auta. Marka zadebiutowała w najbardziej znanym wyścigu długodystansowym na świecie w 1985 r i od tamtej pory sześciokrotnie stanęła na podium, w tym pięciokrotnie zajęła drugie miejsce (1992, 1994, 1999, 2013 i 2016).

Jak podkreślają przedstawiciele zwycięskiego zespołu, tegoroczny sukces w Le Mans jest efektem pracy inżynierów Toyota Gazoo Racing z ośrodków rozwojowych w Higashi-Fuji i Kolonii. Zwycięski samochód zużył w ten weekend o 35 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik w 2012 r, kiedy Toyota powróciła do wyścigów długodystansowych.

Obydwa samochody Toyoty zacięcie ze sobą rywalizowały o pierwsze miejsce w ciągu całego wyścigu i wielokrotnie na zmianę wysuwały się na prowadzenie. Na odcinku ponad 5 km jechały równo, nie ustępując drugiemu. Samochód #8 został dwukrotnie ukarany, ale jedna kara nie ominęła także auta #7. To wymagało od Fernando Alonso imponującego nocnego sprintu, aby załoga auta #8 mogła pozostać konkurencyjna w ciągu dnia. W samochodzie #8 wyścig ukończył Kazuki Nakajima z przewagą dwóch okrążeń nad bliźniaczym autem #7. Samochód #3 zespołu Rebellion zajął trzecie miejsce, 12 okrążeń za liderem.

„Nareszcie wygraliśmy Le Mans 24h. To oczywiście krok do kolejnego wyzwania, dlatego chcę prosić o nieustanne kibicowanie naszemu zespołowi. Dziękuję kierowcom za świetną jazdę do końca. Uzyskali najdłuższy dystans w naszej 20-letniej historii startów w tym wyścigu. Jednocześnie bardzo się cieszę z kondycji naszych samochodów, które pokonały nawet 388 okrążeń, około 5300 km. Chcę też podziękować naszym fanom, którzy wspierali nas od wielu lat, partnerom i dostawcom części, którzy walczyli razem z nami i oczywiście wszystkim członkom zespołu oraz współpracownikom” – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

“To zdecydowanie największe zwycięstwo w mojej karierze. Trudno mi to przyjąć do wiadomości, bo na ostatnich okrążeniach nie mogłem zapomnieć o tym, co się stało w 2016 roku. Kiedy w końcu przekroczyłem tę ostatnią linię, to było coś wyjątkowego. Gratuluję załodze samochodu #7, oni także wykonali świetną pracę” – skomentował Sebastien Buemi z TS050 Hybrid #8.

“To było niesamowite. Wszyscy wiemy, jak ważny i prestiżowy jest wyścig w Le Mans w świecie motorsportu i jako zespół osiągnęliśmy wspaniały wynik. Każda chwila przypominała mi, jak trudny i długi jest to wyścig. Wszystko mogło się wydarzyć, więc staraliśmy się robić swoje i zachować spokój. Na szczęście wszystko poszło dobrze. Rywalizacja była zacięta, oba samochody Toyoty były bardzo bliskopo 23 godzinach różnica wynosiła do jednej minuty. Chcieliśmy zdobyć pierwsze i drugie miejsce i się udało, więc bardzo się cieszę” – dodał Fernando Alonso, kierowca TS050 Hybrid #8.

Zespół Toyota Gazoo Racing powróci do akcji za 9 tygodni. W weekend 17-19 sierpnia zostanie rozegrany 6-godzinny wyścig na brytyjskim torze Silverstone – trzecia runda mistrzostw FIA WEC.

Wyniki wyścigu Le Mans 24h 2018:
1 Toyota Gazoo Racing #8 388 okrążeń
2 Toyota Gazoo Racing #7 +2 okrążenia
3 Rebellion Racing #3 (Laurent/Beche/Menezes) +12 okrążeń
4 Rebellion Racing #1 (Lotterer/Jani/Senna) +13 okrążeń
5 G-Drive Racing #26 (Rusinov/Vergne/Pizzitola) +19 okrążeń
6 Signatech Alpine #36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +21 okrążeń


Tagi:
Le Mans 24h 2018, Toyota, Toyota Gazoo Racing, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima, Fernando Alonso, Mike Conway, Kamui Kobayashi, José María López, TS050 Hybrid

Zobacz podobne artykuły:

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
kalendarz 19/04 2024

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.