Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Garbaty klasyk – VW Garbus
kalendarz 27/10 2018

Garbaty klasyk – VW Garbus

Moje auto

Garbate nadwozia samochodów mają swój urok. Wystarczy spojrzeć na VW Garbusa czy też Warszawę M20 (tzw. „Garbuska”). Oto auto, które zmotoryzowało powojenną Europę.

Mimo, że historia VW Garbusa sięga już roku 1930, w którym to został wprowadzony do produkcji, to tak naprawdę masowe wytwarzanie tego auta przypada na rok 1945. Garbus od samego początku był samochodem, który się wyróżniał. Pierwsze co rzucało się w oczy po zajęciu miejsca za kierownicą, to nietypowy prędkościomierz gdzie po lewej stronie widać liczbę 120, a po prawej 0. Do tego dziwny guzik na środku tablicy rozdzielczej, który po wciśnięciu otwierał popielniczkę, wyskakującą w charakterystyczny sposób. Można powiedzieć, że VW Garbus powstał na zamówienie Adolfa Hitlera, który to zlecił wykonanie auta mieszczącego dwoje dorosłych ludzi wraz z trójką dzieci. Pracami nad Garbusem zajął się Ferdinand Porsche. Samochód w krótkim czasie okazał się prawdziwym hitem. Ogromną zaletą było to, że niemal każdy mógł sobie pozwolić na zakup VW Garbusa. Niestety wielu Niemców po częściowej lub nawet całkowitej spłacie umów oszczędnościowych na Garbusa,  nigdy nie otrzymało upragnionego, garbatego autka ze względu na wybuch wojny. Pieniądze odkładane przez obywateli zostały wykorzystane do sfinansowania produkcji wojskowej.

Silnik, który posłużył do napędu Garbusa to boxer, chłodzony powietrzem. Dźwięk tego silnika jest niepowtarzalny. Pierwsze modele dysponowały mocą 25 KM, która rosła wraz z kolejnymi modyfikacjami. Przez cały okres produkcji wprowadzono aż 78 tysięcy modyfikacji. Nadwozie było połączone z podwoziem przy pomocy osiemnastu śrub. Takie elementy jak silnik czy skrzynia biegów zostały wykonane ze stopów metali lekkich.

Garbus nie uniknął także zastrzeżeń co do swojej oryginalności. Udowodniono, że konstrukcja samochodu była oparta w dużej mierze na Tatrze T97. Zostało to dowiedzione w procesie sądowym w 1961 r. Jednak to Garbus stał się autem rozpoznawalnym niemal na całym świecie. Przez całe lata produkcji, czyli aż do roku 2003 powstało blisko 21 mln egzemplarzy tego auta.

Jeszcze dzisiaj na ulicach polskich miast od czasu do czasu zadudni charakterystyczny silnik VW Garbusa. Znalezienie zadbanego egzemplarza na sprzedaż nie jest bardzo skomplikowane. DZ całą pewnością ładny Garbus może uświetnić niejeden zlot klasycznych pojazdów i dać nam powody do zadowolenia.
RED


Tagi:
VW Garbus, Volkswagen Garbus

Zobacz podobne artykuły:

Rasowe terenówki z ramą – klasyka gatunku nadal dostępna na rynku
kalendarz 29/10 2018

Rasowe terenówki z ramą – klasyka gatunku nadal dostępna na rynku

Moto fanatyk / Moje auto

2018.10.29

Rynek samochodów z napędem na wszystkie koła przeszedł w ostatnich latach daleko idącą rewolucję. Oferta obejmująca terenówki osadzone na ramie, wyposażone w reduktory i blokady mostów, znacznie się zmniejszyła. Nie oznacza t...
VW Garbus z… dębu
kalendarz 27/10 2018

VW Garbus z… dębu

Moto fanatyk / Moje auto

2018.10.27

Pozostając w klimacie Garbusowym...Pewien Emeryt z Bośni skonstruował swojego VW z 50 000 kawałków drewna.
SC – klasyczne coupe Lexusa
kalendarz 20/10 2018

SC – klasyczne coupe Lexusa

Moto fanatyk / Moje auto

2018.10.20

Gdy wprowadzony w 1989 roku pierwszy model Lexusa, prestiżowa limuzyna LS 400, okazał się ogromnym sukcesem, japońska firma postanowiła pójść za ciosem
Najnowsze artykuły:
Jeep pickup?

Jeep pickup?

Wiadomości / News

2018.11.14

Po raz pierwszy w historii tego modelu, Wrangler będzie dostępny jako pickup.
Fleet Market 2018 - Premiery motoryzacyjne

Fleet Market 2018 - Premiery motoryzacyjne

Wiadomości / News

2018.11.14

Swoje najnowsze modele osobowe, użytkowe oraz elektryczne i hybrydowe, zaprezentują wszyscy wiodący importerzy samochodów.
Mistrzowski duet

Mistrzowski duet

Wiadomości / Moto sport

2018.11.13

Lewis Hamilton z zespołu Mercedesa wygrał po raz drugi wyścig o Grand Prix Brazylii.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.