Formuła 1 - To idzie młodość
Za nami trzy wyścigi nowego sezonu. Dwa zwycięstwa Mercedesa, jedno Ferrari. W kilku zespołach nastąpiła zmiana miejsc.
Sebastian Vettel przeszedł z Red Bulla do Ferrari na miejsce Fernando Alonso, który przeniósł się do McLarena, bo nie mógł liczyć na dobry wynik. Ferrari było w głębokim dołku. Że zamienił stryjek siekierkę na kijek, to już inna sprawa. W jeszcze głębszy wpadł w 2014 r. Red Bull i nie może się z niego wydostać. Przewaga tandemu Louis Hamilton, Nico Rosberg (Mercedes) nie tak duża jak w zeszłym roku. Dość nieoczekiwanie niewiele ustępuje mu… Ferrari. To dobrze, nie ma gry do jednej bramki. Wyścigi stały się ciekawsze, bo - przypomnijmy sobie - w wielu wyścigach wiało nudą. Dwa Mercedesy na czele… W tym roku mniej pasjonuję się pojedynkami najlepszych, z większym zainteresowaniem śledzę występy… najmłodszych.
Max Verstappen
W Formule 1 zadebiutowało. trzech żółtodziobów. Holender jest najmłodszym (ur. 3 września 1997 r.) w historii kierowcą Formuły 1. Po raz pierwszy zasiadł w bolidzie w zeszłym roku 3 października, biorąc udział w pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Japonii w zespole Scuderia Toro Rosso. Od tego sezonu jest już w tym zespole na stałe. Wielu „fachowców” uważało to niemal za szaleństwo. Za młody, za mało doświadczony. Gdzie taki smarkacz do Formuły 1! Jest nie tylko najmłodszym lecz i najmłodszym, który zdobył w Grand Prix punkty. W Malezji w drugim tegorocznym wyścigu miał 17 lat i 180 dni, gdy zdobył 7 miejsce! Ogromny talent, na torze zachowuje się jak bardzo doświadczony kierowca, stacza emocjonujące pojedynki z dużo bardziej doświadczonymi kierowcami i… wygrywa. Niestety z trzech dotychczasowych wyścigów dwukrotnie nie kończył z powodu defektów. Silniki Renault, jakie używa Toro Rosso są bardzo zawodne. Warto go zapamiętać mając mniej zawodny bolid może już w tym roku pokazać na co go stać. W niedalekiej przyszłości może stać się lepszym kierowcą od… ojca. Po trzech wyścigach zajmuje 11 miejsce.
Ojciec, Jos Verstappen niewątpliwie miał talent. W ciągu zaledwie dwóch sezonów przeskoczył z kartingu do Formuły 1. Nikt wcześniej i później czegoś takiego nie dokonał. W debiucie w 1994 r. w zespole Benettona dwukrotnie zajmował trzecie miejsca, niestety zawodził sprzęt i na koniec sezonu zajął dopiero dziesiąte. Startował w Formule 1 do 2000 r., większość wyścigów nie kończył z powodu usterek technicznych.
Carlos Sainz jr.
To drugi młodzieniaszków (ur. 1 września 1994 r.) Tak, tak syn dwukrotnego rajdowego mistrza świata i zwycięzcy Rajdu Dakar Carlosa Sainza seniora. Młody Carlos wraz z Maxem Verstappenem jeżdżą w tym samym zespole Toro Rosso. Smykałkę do wyścigów wykazał dość wcześnie, przeszedł przez karting, wyścigi samochodów turystycznych: w 2010 r. startował w europejskiej serii BMW, w 2011 w Formule Renault 2.0 i wygrał 10. wyścigów, a w ubiegłym roku w Formule Renault 3.5 w zespole Corse wygrał wszystkie 17. wyścigów! Zaproszony został na testy młodych kierowców do Silverstone i w bolidzie Red Bull Racing miał czwarty czas, a w Scuderia Toro Rosso drugi. Znakomicie spisał się w ostatnim Grand Prix Bahrajnu, w klasyfikacjach zajął 10 miejsce. Wyścigu nie ukończył, mechanicy źle dokręcili koło. Po trzech wyścigach zajmuje 12 miejsce.
Louis Felipe de Oliveira Nasr
Brazylijczyk jest trzecim z młodych gniewnych. Felipe w swojej ojczyźnie uważany jest za następcę legendarnego i nieodżałowanego Airtona Senny. Najstarszy z trójki (ur. 21 sierpnia 1992 r.). Do Formuły 1 doszedł po pięciu latach ścigania. Zaczął w 2009 r. od zwycięstwa w brytyjskiej Formule BMW, rok później wygrał brytyjską Formułę 3, w 2012 r. był piąty w Grand Prix Macao, a w 2013 r. trzeci w serii GP2. W zeszłym roku został kierowcą testowym Williamsa. W bieżącym wraz z Marcusem Ericssenem jeżdzą w zespole Saubera. W tegorocznej klasyfikacji po trzech wyścigach zajmuje 8. miejsce.
W wyścigach Formuły 1 kierowca jest tylko dodatkiem do samochodu, nawet najlepsi jak mistrzowie świata Fernando Alonso, Jenson Button, jak nie mają czym jeździć, zajmują miejsca w drugiej dziesiątce. Sukcesy wspomnianej trójki młodych i utalentowanych zależą przede wszystkim od tego jakim dysponować będą sprzętem. Bo, że potrafią jeździć już udowodnili.
Andrzej Martynkin
Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
Smart Concept #5 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.04.20
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21