Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Ranger 2,2 DURATORQ TDCI 160 KM AWD – Jeszcze to nie Ameryka, ale…
kalendarz 05/07 2017

Ford Ranger 2,2 DURATORQ TDCI 160 KM AWD – Jeszcze to nie Ameryka, ale…

Testy / Ford

Historia modelu zaczyna się oczywiście w USA, czyli ojczyźnie Pick-up`ów w 1983 roku. Ale, tamten Ranger, poza nazwą nie ma wiele wspólnego z Rangerem znanym na rynku Europejskim.

Ten „nasz”, debiutował na targach w Barcelonie w 1999 roku. Był od swojego amerykańskiego brata mniejszy. Miał też mniej paliwożerne jednostki napędowe. Do naszej redakcji, na test trafiła III generacja Forda Rangera.

Jaki jest?
No cóż, wielkością powoli zbliża się do swojego amerykańskiego brata. I na pewno jest od tamtego dużo lepiej wykończony. III generacja Rangera przeszła w 2016 roku bardzo gruntowny lifting. Stylistycznie, bardzo zmienił się pas przedni. Auto otrzymało nowe reflektory, wielki przedni grill odwołujący się do jankeskiego kuzyna i masywny zderzak. Teraz auto prezentuje się jeszcze bardziej masywnie. Z tyłu zmian jest mniej. Jeżeli jest jakaś norma klasyczności dla takich aut, to… tył jest jak najbardziej klasyczny. Prostokątne lampy umieszczone możliwie jak najwyżej, odstający zderzak i prosta klapa. Pick-up nie byłby Pick-upem, gdyby nie klatka antykapotażowa za kabiną i potężne progi, nie tyle ułatwiające wchodzenie, ile chroniące auto przed przytarciem w terenie. Trzeba przyznać, że po zmianach Ranger prezentuje się świetnie, a na drodze wygląda zdecydowanie groźniej i dostojniej od japońskiej konkurencji.

Pick-up to auto użytkowe
W takim typie pojazdu najbardziej liczy się pojemna kabina i to, co za nią, czyli paka ładunkowa. Pod tym względem Ford nie rozczarowuje. Przestrzeń ładunkowa samochodu mierzy 1549 mm długości, 1560 mm szerokości i 511 mm wysokości. Burtę wykończono solidnym, twardym plastikiem, który jest w miarę odporny na zarysowania.  Na pace nie zabrakło zaczepów z mocowaniami umożliwiającymi przywiązanie większych przedmiotów. Przestrzeń załadunkową można oczywiście zasłaniać roletą. Dodam, że do (na?) Rangera można załadować bez mała tonę bagażu.

O ile nadwozie przeszło głębszy lifting, o tyle kabina jest całkowicie nowa. Z kokpitu zniknął mały ekran nawigacji. Zastąpiła go stacja multimedialna znana z pozostałych modeli Forda. Nowe, także przed oczyma kierowcy. Na tablicy wskaźników zamiast tradycyjnych, zegarów, jeden – prędkościomierz, za to wspierany wyświetlaczem komputera pokładowego. Proste, czytelne, ergonomiczne.

Wnętrze auta jest bardzo obszerne. Przednie fotele mają aż sześciostopniowy zakres regulacji. W połączeniu z regulowaną kolumną kierownicy daje to możliwość idealnego dostosowania pozycji za kółkiem. Tylna kanapa, szeroka i wygodna nawet w wersji skróconej. W przypadku auta 4-drziwego, zmieści nawet na dłuższą trasę 3 osoby.
Jako, że Ranger to auto typowo użytkowe, bardzo ważne są walory praktyczne. A te, to między innymi sporo półek i schowków.  W tunelu środkowym znalazły się aż trzy uchwyty na napoje. Kubki wstawimy też w kieszenie boczków drzwiowych, czy w podłokietnik wysuwany z tylnej kanapy. Do tego, klimatyzowany schowek w desce i dodatkowy, przy lewym kolanie kierowcy. Otwierany podłokietnik ma przepastną dziurę, dlatego w klapce zainstalowany dodatkowy rozkładany płytki poziom, by przechowywać w nim drobniejsze przedmioty, które zgubią się w jego czeluściach. Tylny przedział, obok standardowych kieszeni w oparciach i drzwiach, ma także niewielki otwór, w którym zmieści się ładowany telefon komórkowy, gdyż tuż obok jest dodatkowe gniazdo 12V. Pod siedziskiem kolejne schowki a za składanym oparciem, spora wnęka, kryjąca m.in. duży podnośnik samochodowy, trójkąt ostrzegawczy i zestaw narzędzi.

Testowy Ranger był napędzany na wszystkie koła. Napęd AWD nie był jednak permanentny. Standardowo silnik poprzez manualną 6 biegową skrzynię wprawiał w ruch koła tylne (2H). Gdy warunki są mało sprzyjające napędowi na tył, można dołączyć oś przednią (4H). W terenie przydaje się reduktor (4L). Napędy ustawiamy przy pomocy pokrętła, bardzo ergonomicznie i logicznie umieszczonego na tunelu środkowym.

Auto jeździ zaskakująco delikatnie
I to pomimo zastosowania resorów piórowych z tyłu (z przodu, auto ma podwójne wahacze). Mimo to, Ranger jest na drodze utwardzonej bardziej komfortowy od Toyoty Hilux czy Volkswagena Amaroka. Pomimo gabarytów, jest też zaskakująco zrywny. Niespełna 12 sekund do 100 km/h ze startu zatrzymanego w przypadku dwutonowego Pick-upa, to wynik  zaskakująco dobry. Prędkość maksymalna – 175 km/h nie powala, ale nie oszukujmy się, Ranger ma pracować a nie ścigać się spod świateł…

W terenie auto spisuje się świetnie. Spory moment obrotowy oraz reduktor pozwalają wjechać tam, gdzie niewiele aut da sobie radę. Owszem, lepszym wyjściem jest większy z gamy turbodiesli Forda, czyli pięciocylindrowy 3,2 litra V6 legitymujący się aż 470 Nm momentu obrotowego, ale i ten mniejszy 160-konny sprawdza się nadspodziewanie dobrze.

Spory silnik, duża masa i napęd AWD to zazwyczaj spory apetyt na olej napędowy. No cóż, w przypadku Rangera z silnikiem 2,2 Duratorq nie jest to jakoś specjalnie dużo. Wprawdzie dane producenta, że auto średnio spali 6,5 litra to science fiction, ale 8,5 które średnio zasysał nasz testowy Ranger, jest wynikiem jak najbardziej akceptowalnym.
Jaki jest Ford Ranger? W moje opinii, lepszy niż auta japońskiej konkurencji. Lepiej wygląda, lepiej jeździ i jest nieco tańszy. A to są atuty nie do przecenienia.
Paweł Pusz

Zalety auta:
-duży bagażnik i spory udźwig
-wygląd auta
-napęd AWD

Wady auta:
-głośno w kabinie pasażerskiej

Podstawowe parametry techniczne Forda Rangera 2,2 DURATORQ TDCI 160 KM AWD:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 5362/1860/1815/3220 mm
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 2198 cm3
Moc maksymalna: 160 KM przy 3700  obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 385 Nm. od 1500 – 2500 obr./min
Napęd: tył/AWD
Skrzynia: manualna, 6 biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 11,8 s
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio):
Przestrzeń ładunkowa: 1549x1560x511
Właściwości terenowe: kąt natarcia 28 stopni, kąt rampowy 25 stopni, kąt zejścia 28 stopni, kąt przechyłu 35 stopni, głębokość brodzenia 800 mm.
Ceny: od 79,9 zł (kabina pojedyncza) i do 103 tys. złotych kabina podwójna

Zobacz podobne artykuły:

Fordem Rangerem dookoła Australii
kalendarz 07/03 2024

Fordem Rangerem dookoła Australii

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.07

Tomasz Gorazdowski – podróżnik, dziennikarz i autor książek rusza na kolejną wyprawę.
Tuning Forda w autoryzowanym serwisie
kalendarz 04/02 2024

Tuning Forda w autoryzowanym serwisie

Moto fanatyk / Tuning

2024.02.04

Części Ford Performance to specjalnie zaprojektowane komponenty, które mają poprawić osiągi, wydajność i styl aut tej marki.
M-Sport Ford World Rally 2024
kalendarz 07/01 2024

M-Sport Ford World Rally 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.01.07

Zespół M-Sport Ford World Rally ogłosił skład kierowców na 2024 rok.
Najnowsze artykuły:
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

Wiadomości / News

2024.03.28

Honda będzie główną atrakcją imprezy "Garden of Ideas" organizowanej przez Vanity Fair Italia podczas Milan Design Week w dniach 16-21 kwietnia.
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.