Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Kuga 2,0 TDCI AWD 6MT - W czym leży problem?
kalendarz 13/06 2018

Ford Kuga 2,0 TDCI AWD 6MT - W czym leży problem?

Testy / Ford

Jak ten czas leci. Projekt Kuga, ma ponad 10 lat. I generacja auta trafiła do salonów w 2008 roku. W 2012 Ford wprowadził na rynek II generację samochodu a w 2016 II generacja pojazdu przeszła lifting.

Warto dodać, że lifting przynajmniej tym razem był bardzo głęboki. Ford postanowił przemodelować przednią część nadwozia. Dzięki temu przód Kugi wygląda teraz tak, jak Edge. Nowy design, to nowe reflektory, zderzak i grill, który może być wystylizowany zależnie od wersji, na jaką zdecyduje się klient.

Motor kryje przeprojektowana maska, mieszcząca kurtynę przeciwuderzeniową, chroniąca  pieszych. Tak, dzięki nowej stylizacji przód auta prezentuje się groźniej i bardzo… amerykańsko. Tylna część również została poddana „restylizacji”. Na masywnym zadzie pojawiły się nieco bardziej kanciaste lampy. Warto dodać, że także klapa bagażnika została przeprojektowana.

Nie tylko zewnątrz zmiany
Wewnątrz, też nie obyło się bez interwencji designera. Choć nie zmienił się ogólny wygląd, całokształt zyskał poprzez zastosowanie lepszych materiałów wykończeniowych. Ale największą nowością jest ekran multimedialny, oparty na wydajniejszym procesorze, który współpracuje z systemem SYNC 3. Infotainment otrzymał zupełnie nowy interfejs. Ekran wyświetlacza jest teraz podzielony na 3, a nie 4 części. Jedna ze stref wyświetlanych, jest większa. Na niej widoczna jest na przykład nawigacja, która jest przez to czytelniejsza.

Przy okazji, system zastał uproszczony. Pierwsza generacja SYNC-a była, bowiem równie czytelna, jak pismo Kipu. To unowocześnione rozwiązanie, które można już spotkać w innych modelach marki. Wyróżnia się sporymi możliwościami konfiguracji, mnogością funkcji (w tym wybieranie głosowe, integracja ze smartfonami) i naprawdę dobrą ergonomią. Najważniejsze wszak jest to, że nowy SYNC pracuje znacznie szybciej, niż poprzednik.

Kokpit auta jest w miarę pakowny. W miarę, gdyż kierowca i pasażer maja zdecydowanie więcej miejsca niż osoby z tylnej kanapy. To, co nieco irytuje, to krótkie siedziska foteli. Na dłuższa metę, może to męczyć na dłuższej trasie. Za to trzymanie boczne – perfekcja. Patrząc na pojemność kabiny z tylnej kanapy, dochodzimy do konstatacji, że Kuga nie jest najprzestronniejszym autem w segmencie kompaktowych SUV-ów. O ile miejsca nad głową jest w sumie sporo o tyle na nogi – nie.

Paradoksalnie, przeszkadza to, co… niejednokrotnie pomaga w dalekiej podróży. Otóż, miejsce na kolana ograniczają solidne, składne stoliki; montowane na przednich fotelach. Za to na duży plus zapisujemy regulowany kąt pochylenia oparcia kanapy. Naprawdę, bardzo przydatny gadżet.  

Bagażnik, średnia segmentowa. W testowym aucie było to akceptowalne 456 litrów, przy czym kufer jest głęboki i regularny. Składanie oparć kanapy jest łatwe (po złożeniu – 1653 litrów przestrzeni bagażowej), ale nie tworzą one równej podłogi.  W sumie nie jest to jednak specjalnym problemem.  

Zawieszenie, tak jak to u Forda bywa – czysta perfekcja. Wysoką Kugą jedzie się komfortowo niczym Fokusem. Wprawdzie jest wyżej i sztywniej, ale poprzez masę auta i precyzyjny układ kierowniczy nie odczuwamy, że jedziemy pojazdem uterenowionym. W łukach, ale tylko tych ostrzejszych, nadwozie leciutko się odchyla. Pochylenie jest minimalne i z gatunku; akceptowalnych.   

Wariant optymalny
Pod maską Kugi może pracować jeden z 6 motorów. Trzy z nich to jednostki EcoBoost zasilane benzyną. Trzy kolejne, to diesle TDCI. Tym razem do testu przypadł nam dwulitrowy diesel TDCI o nieprzesadnej mocy 150 KM i 370 Nm momentu obrotowego.  To zapewnia autu nieco ponad 190 km/h prędkości maksymalnej i przyspieszanie do 100 km/h w 9,9 sekundy.

Napęd na 4 koła przenosiła 6 – biegowa przekładnia manualna. By the way, napęd na cztery koła. Kuga proponuje tu popularne i sprawdzone rozwiązanie, czyli sprzęgło lepkościowe firmy Haldex. Układ świetnie dogaduje się kontrolą trakcji i stabilizacją toru jazdy. W terenie, co nie jest w przypadku SUV-ów oczywiste, można na ten system liczyć. Na śliskiej czy luźnej nawierzchni spisuje się wprost fenomenalnie. Ford Kuga rzadko staje się podsterowny. To zasługa seryjnego układu TVC (wektorowania pojazdu), który potrafi zacieśnić zakręt w razie potrzeby. Minusik, za brak możliwości wyłączenia ESP. Niweczy to radość z jazdy po szutrach. Wymuszenie uślizgu jest bardzo trudne. Tak, wiem dla niektórych jest to spora zaleta. Ale dla niektórych – nie....

Na koniec słów kilka o ekonomicznej stornie użytkowania Kugi. Dwulitrowy diesel to konstrukcja idealna do tego auta. 150 KM zapewni dostateczne osiągi i nieprzesadne konsumpcję. Teoretycznie 150-konna Kuga ma spalań 6 litrów oleju napędowego w mieście, 4,7 w trasie i 5,2 średnio. My zakończyliśmy nasz test z wynikiem 6,8 litra średnio. Krótko mówiąc – bardzo dobrze.

Ford Kuga nie należy w Polsce do aut szczególnie popularnych. Nie jest podstawowym wyborem ani we flotach ani wśród klientów indywidualnych. Prawdę mówiąc kompletnie nie wiem, dlaczego tak jest. Zarówno wykonanie jak i wyposażenie lokują Kugę powyżej średniej segmentowej. Tak, jak właściwości jezdne. No to w czym leży problem?
Paweł Pusz

Zalety auta:
- Wysoka jakość wykonania i przyjemne materiały
- Bardzo duża przyczepność
- Łatwość prowadzenia nawet na śliskiej nawierzchni
- Mocny silnik i dobra dynamika

Wady auta:
- Mało miejsca na nogi z tyłu
- Mało intuicyjna obsługa systemu multimedialnego
- Krótkie siedziska przednich foteli

Podstawowe parametry techniczne Ford Kuga 2,0 TDCI AWD 6M:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi):
Silnik: turbodiesel
Pojemność:1997 cm3
Moc maksymalna: 150KM przy  3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm. przy 2200 obr./min
Napęd: 4X4
Skrzynia: manualna 6.biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 9,9
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,0/4,7/5,2
Pojemność zbiornika paliwa: 60l
Pojemność bagażnika: 456/1653
Ceny: od 96 880 zł


Tagi:
Ford Kuga 2, 0 TDCI AWD, Ford Kuga, Kuga, Ford Kuga, test Ford, test Ford Kuga

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?
kalendarz 09/08 2018

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?

Testy / Testy

2018.08.09

Jaki koncept towarzyszył powstaniu Juke? Trudno powiedzieć. W każdym razie, designerom Nissana wyszło bardzo kontrowersyjne auto. No bo bez kontrowersji nie da się połączyć crossovera z coupe. Juke nie jest brzydki. Wielu oso...
Ford Mustang GT - Ostatni Mohikanin
kalendarz 08/08 2018

Ford Mustang GT - Ostatni Mohikanin

Testy / Pierwsza jazda

2018.08.08

W erze motoryzacyjnego downsizingu stanowi wyjątek. Do tego jest prawdziwą jeżdżącą legendą. Oto nowe wcielenie Forda Mustanga GT.
Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!
kalendarz 07/08 2018

Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!

Testy / Testy

2018.08.07

Początki GS-a były nieco dziwne. Otóż, narodził się w 1991 roku jako Toyota Aristo. Zresztą, w Japonii był pod tą nazwą sprzedawany do 1997 roku. W 1993 roku auto pojawiło się w Ameryce i Europie, ale już jako Lexus GS. Rynek...
Najnowsze artykuły:
Renault Kadjar przyłapany podczas testów

Renault Kadjar przyłapany podczas testów

Wiadomości / News

2018.08.20

W Niemczech został dostrzeżony Renault Kadjar w częściowym kamuflażu.
Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć

Wypadek w Bolonii pokazuje, że standardowe OC czasami może nie wystarczyć

Finanse / Ubezpieczenia

2018.08.19

Firmy transportowe powinny posiadać ubezpieczenia dodatkowe w postaci OC przewoźnika i polisy środowiskowej.
Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!

Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.08.19

Statystki policyjne pokazują, że wbrew powszechnej opinii, najwięcej wypadków drogowych zdarza się w okresach najlepszych warunków atmosferycznych.