Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Kuga 2,0 TDCI AWD 6MT - W czym leży problem?
kalendarz 13/06 2018

Ford Kuga 2,0 TDCI AWD 6MT - W czym leży problem?

Testy / Ford

Jak ten czas leci. Projekt Kuga, ma ponad 10 lat. I generacja auta trafiła do salonów w 2008 roku. W 2012 Ford wprowadził na rynek II generację samochodu a w 2016 II generacja pojazdu przeszła lifting.

Warto dodać, że lifting przynajmniej tym razem był bardzo głęboki. Ford postanowił przemodelować przednią część nadwozia. Dzięki temu przód Kugi wygląda teraz tak, jak Edge. Nowy design, to nowe reflektory, zderzak i grill, który może być wystylizowany zależnie od wersji, na jaką zdecyduje się klient.

Motor kryje przeprojektowana maska, mieszcząca kurtynę przeciwuderzeniową, chroniąca  pieszych. Tak, dzięki nowej stylizacji przód auta prezentuje się groźniej i bardzo… amerykańsko. Tylna część również została poddana „restylizacji”. Na masywnym zadzie pojawiły się nieco bardziej kanciaste lampy. Warto dodać, że także klapa bagażnika została przeprojektowana.

Nie tylko zewnątrz zmiany
Wewnątrz, też nie obyło się bez interwencji designera. Choć nie zmienił się ogólny wygląd, całokształt zyskał poprzez zastosowanie lepszych materiałów wykończeniowych. Ale największą nowością jest ekran multimedialny, oparty na wydajniejszym procesorze, który współpracuje z systemem SYNC 3. Infotainment otrzymał zupełnie nowy interfejs. Ekran wyświetlacza jest teraz podzielony na 3, a nie 4 części. Jedna ze stref wyświetlanych, jest większa. Na niej widoczna jest na przykład nawigacja, która jest przez to czytelniejsza.

Przy okazji, system zastał uproszczony. Pierwsza generacja SYNC-a była, bowiem równie czytelna, jak pismo Kipu. To unowocześnione rozwiązanie, które można już spotkać w innych modelach marki. Wyróżnia się sporymi możliwościami konfiguracji, mnogością funkcji (w tym wybieranie głosowe, integracja ze smartfonami) i naprawdę dobrą ergonomią. Najważniejsze wszak jest to, że nowy SYNC pracuje znacznie szybciej, niż poprzednik.

Kokpit auta jest w miarę pakowny. W miarę, gdyż kierowca i pasażer maja zdecydowanie więcej miejsca niż osoby z tylnej kanapy. To, co nieco irytuje, to krótkie siedziska foteli. Na dłuższa metę, może to męczyć na dłuższej trasie. Za to trzymanie boczne – perfekcja. Patrząc na pojemność kabiny z tylnej kanapy, dochodzimy do konstatacji, że Kuga nie jest najprzestronniejszym autem w segmencie kompaktowych SUV-ów. O ile miejsca nad głową jest w sumie sporo o tyle na nogi – nie.

Paradoksalnie, przeszkadza to, co… niejednokrotnie pomaga w dalekiej podróży. Otóż, miejsce na kolana ograniczają solidne, składne stoliki; montowane na przednich fotelach. Za to na duży plus zapisujemy regulowany kąt pochylenia oparcia kanapy. Naprawdę, bardzo przydatny gadżet.  

Bagażnik, średnia segmentowa. W testowym aucie było to akceptowalne 456 litrów, przy czym kufer jest głęboki i regularny. Składanie oparć kanapy jest łatwe (po złożeniu – 1653 litrów przestrzeni bagażowej), ale nie tworzą one równej podłogi.  W sumie nie jest to jednak specjalnym problemem.  

Zawieszenie, tak jak to u Forda bywa – czysta perfekcja. Wysoką Kugą jedzie się komfortowo niczym Fokusem. Wprawdzie jest wyżej i sztywniej, ale poprzez masę auta i precyzyjny układ kierowniczy nie odczuwamy, że jedziemy pojazdem uterenowionym. W łukach, ale tylko tych ostrzejszych, nadwozie leciutko się odchyla. Pochylenie jest minimalne i z gatunku; akceptowalnych.   

Wariant optymalny
Pod maską Kugi może pracować jeden z 6 motorów. Trzy z nich to jednostki EcoBoost zasilane benzyną. Trzy kolejne, to diesle TDCI. Tym razem do testu przypadł nam dwulitrowy diesel TDCI o nieprzesadnej mocy 150 KM i 370 Nm momentu obrotowego.  To zapewnia autu nieco ponad 190 km/h prędkości maksymalnej i przyspieszanie do 100 km/h w 9,9 sekundy.

Napęd na 4 koła przenosiła 6 – biegowa przekładnia manualna. By the way, napęd na cztery koła. Kuga proponuje tu popularne i sprawdzone rozwiązanie, czyli sprzęgło lepkościowe firmy Haldex. Układ świetnie dogaduje się kontrolą trakcji i stabilizacją toru jazdy. W terenie, co nie jest w przypadku SUV-ów oczywiste, można na ten system liczyć. Na śliskiej czy luźnej nawierzchni spisuje się wprost fenomenalnie. Ford Kuga rzadko staje się podsterowny. To zasługa seryjnego układu TVC (wektorowania pojazdu), który potrafi zacieśnić zakręt w razie potrzeby. Minusik, za brak możliwości wyłączenia ESP. Niweczy to radość z jazdy po szutrach. Wymuszenie uślizgu jest bardzo trudne. Tak, wiem dla niektórych jest to spora zaleta. Ale dla niektórych – nie....

Na koniec słów kilka o ekonomicznej stornie użytkowania Kugi. Dwulitrowy diesel to konstrukcja idealna do tego auta. 150 KM zapewni dostateczne osiągi i nieprzesadne konsumpcję. Teoretycznie 150-konna Kuga ma spalań 6 litrów oleju napędowego w mieście, 4,7 w trasie i 5,2 średnio. My zakończyliśmy nasz test z wynikiem 6,8 litra średnio. Krótko mówiąc – bardzo dobrze.

Ford Kuga nie należy w Polsce do aut szczególnie popularnych. Nie jest podstawowym wyborem ani we flotach ani wśród klientów indywidualnych. Prawdę mówiąc kompletnie nie wiem, dlaczego tak jest. Zarówno wykonanie jak i wyposażenie lokują Kugę powyżej średniej segmentowej. Tak, jak właściwości jezdne. No to w czym leży problem?
Paweł Pusz

Zalety auta:
- Wysoka jakość wykonania i przyjemne materiały
- Bardzo duża przyczepność
- Łatwość prowadzenia nawet na śliskiej nawierzchni
- Mocny silnik i dobra dynamika

Wady auta:
- Mało miejsca na nogi z tyłu
- Mało intuicyjna obsługa systemu multimedialnego
- Krótkie siedziska przednich foteli

Podstawowe parametry techniczne Ford Kuga 2,0 TDCI AWD 6M:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi):
Silnik: turbodiesel
Pojemność:1997 cm3
Moc maksymalna: 150KM przy  3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm. przy 2200 obr./min
Napęd: 4X4
Skrzynia: manualna 6.biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 9,9
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,0/4,7/5,2
Pojemność zbiornika paliwa: 60l
Pojemność bagażnika: 456/1653
Ceny: od 96 880 zł


Tagi:
Ford Kuga 2, 0 TDCI AWD, Ford Kuga, Kuga, Ford Kuga, test Ford, test Ford Kuga

Zobacz podobne artykuły:

Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu
kalendarz 24/09 2018

Renault Scenic 1,2 TCe 130KM - Do granic downsizingu

Testy / Testy

2018.09.24

Historia minivana Renault oficjalnie zaczyna się w 1996 roku. Pierwsza generacja Scenica okazała się hitem. Auto było komfortowe, pakowne i urodziwe. A do tego właściwie nie miało konkurencji. Od tamtej pory wiele się zmienił...
MINI JCW Countryman 231 KM 8 AT – Wesoły „Wieśniak”
kalendarz 20/09 2018

MINI JCW Countryman 231 KM 8 AT – Wesoły „Wieśniak”

Testy / Testy

2018.09.20

Małe, pudełkowate auto pojawiło się na drogach w 1959 roku. Ale jego koncepcję, jeszcze jako The Orange Box dwaj panowie: Alec Issigonis i Jack Daniels stworzyli w 1957 roku. Potem było tylko pasmo sukcesów.
Renault Megane Grandcoupe 1,2 TCe 130 KM EDC7 – Jak nie Coupe
kalendarz 19/09 2018

Renault Megane Grandcoupe 1,2 TCe 130 KM EDC7 – Jak nie Coupe

Testy / Testy

2018.09.19

Megane ma już ponad 20 lat. Najpopularniejszy francuski kompakt debiutował w 1995 roku. W 2016 poznaliśmy jego IV generację. Sporym zaskoczeniem był fakt, że wśród wersji nadwoziowych zabrakło typowego sedana. Zastąpił do gra...
Najnowsze artykuły:
Mitsubishi Lancer EVO IX

Mitsubishi Lancer EVO IX

Moto fanatyk

2018.10.16

Tego auta nikomu nie trzeba przedstawiać.
Zespół PSRX Volkswagen Szwecja Mistrzami Świata FIA w Rallycrossie

Zespół PSRX Volkswagen Szwecja Mistrzami Świata FIA w Rallycrossie

Wiadomości / Moto sport

2018.10.16

To drugi z rzędu tytuł dla zawodników tego zespołu.
Autem elektrycznym można już przejechać wzdłuż całego wybrzeża

Autem elektrycznym można już przejechać wzdłuż całego wybrzeża

Wiadomości / Gorące tematy

2018.10.16

Sieć hoteli udostępniła właścicielom takich aut bezpłatne ładowarki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.