Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Fiesta ST200 – Hatch, bardzo hot…
kalendarz 07/08 2017

Ford Fiesta ST200 – Hatch, bardzo hot…

Ford

Ford, współodpowiedzialny za zjawisko, które w historii motoryzacji zapisało się jako muscle cars nagle stał się prymusem w dziedzinie downsizingu. Taki malutki paradoksik.

Najpierw amerykańscy inżynierowie „wykastrowali” Mustanga. A zaraz po tym, ich europejscy koledzy wyposażyli Fiestę w 1,6 litrowy motor o mocy 200 KM. Auto wjechało z donośnym warkotem na rynek dokładnie w czterdziestą rocznicę debiutu pierwszej generacji Fiesty. I na początek, małe skojarzenie. ST200 ma w sobie coś z Forda T. Tamten mógł być malowany w każdym kolorze, pod warunkiem, że był czarny. Ten także może występować w każdym kolorze, byle był szary a konkretnie Solid Silver Grey.

Szary czasami wyróżnia się…
Od „normalnej” ST, najmocniejszy wariant odróżniają nie tylko niepozorne, szare „szaty”. Jest też kilka innych stylistycznych smaczków i niczym wisienka na torcie czarne, matowe felgi. Wnętrze, to przede wszystkim fotele przednie Recaro wykończone (podobnie, jak pasy bezpieczeństwa) stebnówką kontrastującymi, srebrnymi nićmi, podświetlane nakładki progowe oraz wstawki z logo ST200. Poza tym, zewnętrznie i „kokpitowo” Fiesta to normalny mieszczuch segmentu B, tyle tylko, że z zaawansowanym ADHD…

Jeszcze większy fun z jazdy
Ważniejsze zmiany dostrzegamy w konstrukcji auta. Prowadzenie poprawia zmodyfikowana zwrotnica oraz układu TVC poprawiający stabilność jazdy na zakrętach i układ elektronicznej kontroli stabilności ESC z trzema trybami pracy. Zawieszenie też bardziej sportowe. Głównie, dzięki zwiększonej sztywności tylnej belki skrętnej i ustawieniom przednich i tylnych sprężyn oraz amortyzatorów ze środkiem ciężkości obniżonym o 15 mm. Za lepsze prowadzenie auta i „czucie drogi” odpowiada bardziej bezpośrednie przełożenia układu kierowniczego oraz skrócone drążki kierownicze. Nie da się ukryć, że auto nie tylko lepiej jeździ, ale i lepiej staje.  A to dzięki ulepszonemu układowi hamulcowemu z większą pompą i tylnymi tarczami hamulcowymi o większej średnicy.

Mocne serce
A teraz słów kilka o sercu auta. A tu, dziarsko pracuje 1,6-litrowa jednostka benzynowa wspomagana turbosprężarką, która generuje 200 KM przy 6000 obr./min. i 290 Nm w zakresie od 2500 do 4000 obr./min. Auto może jednak dostać „kopa” w postaci dodatkowych 15 KM i 30 Nm. Taki zastrzyk mocy i momentu zapewnia funkcja „overboost”, która uruchamia się na około 15 sekund po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu.

Z silnikiem współpracuje sześciobiegowa przekładnia manualna przekazująca wszystkie koniki i „niutki” na oś przednią. Topowy waria(n)t miejskiego Forda osiąga pierwszą setkę w 6,7 sekundy i rozpędza się do 230 km/h. Spalanie, oczywiście zależy od tego czy traktujemy ST200, jako auto miejskie czy torowego hothatcha.  Fiesta, może konsumować akceptowalne 7,7 lub 12. Wybór należy do kierowcy…

Bezpieczeństwo i pewność prowadzenia małego sportowca ze stajni Forda poprawia elektronika. Kierowcę wspiera więc system ETC, poprawiający stabilność jazdy na zakrętach oraz układ elektronicznej kontroli stabilności ESC z trzema trybami pracy. Podczas pokonywania zakrętów system eTVC przyhamowuje przednie wewnętrzne, koło, aby poprawić przyczepność i zredukować podsterowność bez ograniczania prędkości jazdy.
Jak już wspomniałem wyżej, wnętrze auta nie różni się do standardowych Fiest. No, może poza fotelami. Sportowe kubełki Recaro są jednak zaskakująco wygodne. Nieczęsto zdarza się, że w głębokie siedzisko da się wpasować bez trudu osoby o zdecydowanie ponadstandardowej wadze.

Bagażnik auta, podobnie jak w tradycyjnej trzydrzwiowej Fieście, czyli 290 litrów w konfiguracji 4 osobowej i 960 po złożeniu kanapy. Ładowanie bagaży jest ułatwione dzięki w miarę nisko położonemu progowi.

Jak jeździ 200-konna Fiesta?
Dokładnie tak, jak się tego spodziewamy. Jest zdecydowanie lepsza od zwykłej Fiesty ST. Nie chodzi tu tylko o szybkość. Paradoksalnie, auto jest delikatniejsze, co było dla mnie sporym zaskoczeniem. Jazda „zwykłym” ST na nierównej drodze była nieco traumatyczna. ST200 zdawało się nieco delikatniej obchodzić z pasażerami i kierowcą przeskakując nad ubytkami w warstwie ścieralnej asfaltu. Nie wiem, być może to tylko moja wyobraźnia, ale….
Do przodu ST200 też „odpycha się” zdecydowanie sprawniej. Nie w samym przyspieszeniu jednak rzecz. Dobra jazda to idealnie zgranie kilku czynników: mocy, zawieszenia, układu kierowniczego i hamulcowego. I to inżynierom Forda udało się perfekcyjnie. Poprawione zawieszenie lepiej spełnia swoje funkcje zarówno w codziennej eksploatacji, jak i na torze. Idealnie bezpośredni, pomimo wspomagania, układ kierowniczy zapewnia perfekcyjne wyczucie drogi. Poprawione hamulce dają bez trudu okiełznać tego małego diabełka.

Jak spuentować tygodniowy test klasycznego hot hatcha? No cóż, ktoś w Fordzie bardzo przyłożył się do przekonstruowania „zwykłej” ST do wersji ST200. Bardzo często, lepsze bywa wrogiem dobrego. Nie tym razem. Dobre auto poprawiono, aby było jeszcze lepsze. Lepiej się prowadziło, lepiej przyspieszało i lepiej wyglądało. I udało się. Fiesta ST200 to małe, sportowe autko, na co dzień.
Paweł Pusz

Zalety auta:
– ciekawy wygląd
– dynamiczny silnik

Wada auta:
– cena

Podstawowe parametry techniczne Forda Fiesty ST200:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 3975/1709/1456/2489
Silnik: turbo benzyna
Pojemność: 1596 cm3
Moc maksymalna: 200 KM (215 dzięki funkcji overboost) przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm (320 overboost) od 2500 – 4000 obr./min.
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 6,7 s
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,2/4,9/6,1
Pojemność bagażnika: 290/960 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l
Ceny: od 80 tys. złotych
Cena auta testowego: 94,1 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Fordem Rangerem dookoła Australii
kalendarz 07/03 2024

Fordem Rangerem dookoła Australii

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.07

Tomasz Gorazdowski – podróżnik, dziennikarz i autor książek rusza na kolejną wyprawę.
Tuning Forda w autoryzowanym serwisie
kalendarz 04/02 2024

Tuning Forda w autoryzowanym serwisie

Moto fanatyk / Tuning

2024.02.04

Części Ford Performance to specjalnie zaprojektowane komponenty, które mają poprawić osiągi, wydajność i styl aut tej marki.
M-Sport Ford World Rally 2024
kalendarz 07/01 2024

M-Sport Ford World Rally 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.01.07

Zespół M-Sport Ford World Rally ogłosił skład kierowców na 2024 rok.
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych