Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ford Edge II 2.0 TDCI 180 KM 4×4 – Dwa łyki Ameryki
kalendarz 09/08 2017

Ford Edge II 2.0 TDCI 180 KM 4×4 – Dwa łyki Ameryki

Testy / Ford

Historia modelu nie jest zbyt długa. Auto powstało w 2007 roku, jako bliźniak Lincolna MKX. W 2014 roku w USA zadebiutowała II generacja Edge. W 2015 roku samochód trafił do Chin, a w zeszłym roku doczekała się go wreszcie Europa.  

Flagowy SUV od Forda, wyraźnie odróżnia się od konkurencji. Wszystko za sprawą typowego dla aut zza Oceanu designu. Typowa dla Ameryki jest też skala. Edge jest naprawdę ogromny. Owa wielkość i nietuzinkowy design, to zalety nie do przebicia. Nie oszukujmy się. Europejskie czy dalekowschodnie SUV-y, z małymi wyjątkami, prezentują się bardzo sztampowo. Większość modeli to typowa szkoła stylizacji. Tradycyjny przód z wyraźnie wyróżnionym grillem to w Europie i Azji cecha omalże immanentna. Amerykanie lekko europeizując Edge nie poszli z tym zabiegiem zbyt daleko. Na szczęście. Dzięki temu przód auta ma kształt, który przywodzi na pamięć inne pojazdy made in USA. Obrys karoserii też odbiega od europejskich wzorców „suwowej urody”. Owszem, dwie bryły bo inaczej być nie może, ale nos mieszczący silnik bardzo płynnie, niczym w małym hatchbacku, przechodzi w bryłę mieszcząca przedział pasażerski. Ten z kolei nie kończy się nagle za słupkiem C, tylko delikatnie, trochę jak w liftbacku schodzi ku dołowi. Dzięki temu, ten bez mała 5 metrowy mastodont wygląda nad wyraz finezyjnie. Szczerze mówiąc, nigdy nie podejrzewałem Jankesów o tyle wyrafinowania…

Europejska jakość
Warto dodać, że nietuzinkowemu exterierowi towarzyszy, co najmniej zeuropeizowane wnętrze. To ważne, bowiem całkiem sporo aut zza Wielkiej Wody miało imponującą stylistykę i siermiężne wykończenia. Typową kosmetykę wnętrza wykonywało się nie odkurzaczem tylko… wężem ogrodowym. Tym razem, Ameryka spotkała się z Europą. I taka fuzja zdecydowanie trafiała w gusta nieco zblazowanego klienta ze starego kontynentu. Warto dodać, że materiały, którymi auto wycyzelowano są tylko dobre i bardzo dobre. Miękkie plastiki, dobrej jakości skóry, gustowne dodatki. Miło dotknąć i popatrzeć.

Technologia priorytetem
SUV Forda dla Europy to nie tylko wygląd, ale także bardzo rozbudowana technologia. Amerykanie chcą nas Europejczyków przekonać do swojego auta między innymi poprzez Active Noise Control (aktywna kontrola hałasu). System działa podobnie jak słuchawki likwidujące hałas poprzez wysyłanie dźwięków przeciwnych do tych, które nie powinny docierać do wnętrza. Wśród wyposażenia znajdziemy także Pre-Collision Assist + Pedestrian Detection (system zapobiegania kolizjom z systemem wykrywania pieszych, który jest w stanie autonomicznie wyhamować samochód, by uniknąć kolizji z innym pojazdem lub nawet z pieszym). Z kolei komfort jazdy ma poprawiać Ford Adaptive Steering (adaptacyjny układ kierowniczy), który automatycznie dostosowuje przełożenie układu kierowniczego do prędkości jazdy, ułatwiając manewrowanie i zwiększając jego precyzję. Jazdę tym bardzo dużym autem ułatwi także Front Wide-View Camera pozwalająca zobaczyć na zakrętach to, czego jeszcze nie widać zza kierownicy. Całość wspiera inteligentny napęd wszystkich kół (Intelligent All Wheel Drive) optymalizujący zachowanie auta na śliskiej nawierzchni. System zapewnia zmiany rozdziału momentu obrotowego pomiędzy wszystkimi, kołami, co gwarantuje skuteczniejsze i bezpieczniejsze wykorzystanie przyczepności kół do nawierzchni, szczególnie na śliskich drogach. Do dokładnego określenia przyczepności wszystkich kół system korzysta z 25 różnych czujników i może załączyć napęd obu osi w proporcji 50/50 w mniej niż 20 milisekund.

Jeden diesel, dwa warianty mocy
Auto na europejskim rynku napędza jednostka z rodziny TDCi o pojemności 2 litrów. Jest on dostępny w dwóch wariantach: o mocy 180 KM oraz 210 KM. Oba współpracują z przekładnią manualną lub automatem PowerShift. My, do testu otrzymaliśmy auto z mniejszym, 180 konnym motorem i przekładnią PowerSchift.

Jak jeździ tak „uzbrojony” Edge? Majestatycznie, ale jak trzeba to potrafi też całkiem sprawnie „odjechać”. 180-koni motor uzyskuje przy 3750 obrotach. 400 Nm jest do dyspozycji w przedziale 2000-2500 obrotów. To pozwala rozpędzić prawie dwutonowego olbrzyma do 200 km/h i osiągnięcie pierwszej „setki” w 9,9 sekundy. Na asfalcie taki sprint robi dobre wrażenie. Ale w terenie też jest nieźle. Mimo że to SUV, ma offroadowe aspiracje. Świadczą o tym choćby parametry „terenowe”. Kąt wejścia wynosi 18,9 stopnia, zejścia 22,4 stopnia, a rampowy – 17,1 stopnia. Zaskoczyło nas jednak to, że prześwit, czyli 193 mm jest… mniejszy niż w Kudze!

Auta z USA miały zazwyczaj niezbyt (delikatnie mówiąc) precyzyjnie układy kierownicze. Porównywanie ich do precyzji Titanica nie było niestety bezsensowne. Fordowi bliżej jednak pod tym względem do SUV-ów z Europy. Jazda, dzięki adaptacyjnemu układowi kierowniczemu nie przypominała żeglugi po wzburzonym Pacyfiku. Pojazd karnie podążał za poleceniami kierowcy.

Zawieszenie, choć nadspodziewanie dobrze radzi sobie w terenie, nie należy do przesadnie twardych. Powiem więcej, jest delikatniej niż większość europejskiej konkurencji.
Edge, dzięki swoim imponującym gabarytom zapewnia zdecydowanie więcej przestrzeni zarówno od VW Tuarega, jak i Audi Q7 czy BMW X5. Do bagażnika zabierze 600 litrów bagażu (do rolety), 800 do dachu lub 1847 przy złożonych tylnych fotelach. Proponuje co najmniej niezłe wyposażenie, równie porządne, co europejskie auta wykończenie i dobrą cenę. Można?
Paweł Pusz

Zalety auta:
– przestronne wnętrze
– olbrzymi bagażnik
– cena

Wady auta:
– mały prześwit

Podstawowe parametry techniczne Forda Edge II 2.0 TDCI 180 KM 4×4:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4808/1928/1707/2848
Silnik: turbodiesel
Pojemność:  1998 cm3
Moc maksymalna: 180 KM przy 3750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2000 – 2500 obr./min
Napęd: 4×4
Zbiornik paliwa 65 l
Skrzynia: automatyczna
Osiągi (0-100 km/h): 9,9 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,4/5,4/5,8
Pojemność bagażnika: 600/800/1847
Pojemność zbiornika paliwa 68 l
Ceny: od 166,6 do 203,5 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało
kalendarz 08/11 2017

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało

Testy / Testy

2017.11.08

Z autami jest tak, jak z butami. Czasem ładny, może być zbyt mały. No więc, co zrobić, kiedy S-Klasa to za mało? Kupić V-Klasę!
Nissan Navara IV Double Cab 6MT 2.3 DCi 190KM – W klasie Lux, czyli z rancza do opery…
Gryc w Fieście R5 w Rajdzie Lausitz
kalendarz 29/10 2017

Gryc w Fieście R5 w Rajdzie Lausitz

Wiadomości / Moto sport

2017.10.29

Tomasz Gryc - świeżo upieczony Rajdowy Mistrz Polski wśród aut napędzanych na jedną oś wsiądzie za kierownicę Forda Fiesty R5.
Najnowsze artykuły:
Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Wiadomości / Wydarzenia

2017.11.24

22 listopada br. w Warszawie, po raz dziewiąty odbyły się targi motoryzacyjno – biznesowe Fleet Market.
Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Wiadomości / Moto sport

2017.11.23

W Barbórce Cieszyńskiej za kierownicą Opla Adama R2 wystartuje Maciej Lubiak, a na prawym fotelu usiądzie Tomasz Borko.
VW Golf R rywalem Audi RS3?

VW Golf R rywalem Audi RS3?

Moto fanatyk / Tuning

2017.11.23

Mercedes-AMG A45 i Audi RS3 Sportback mają wyraźną przewagę mocy nad jednym z najpopularniejszych kompaktów - Volkswagenem Golfem.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.