Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet – Znów w grze
kalendarz 23/05 2017

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet – Znów w grze

Testy / Fiat

W przypadku tej marki to wielki powrót po latach.

Po 9 latach Fiat znów ma w ofercie kompaktowe kombi, zresztą jedyne w ogóle w przypadku tej marki. Wydarzeniem już był powrót nazwy Tipo. Dodajmy, że dla Fiata to bardzo szczególna nazwa. Pierwszy samochód o tej nazwie pojawił się w 1908 r. Później Tipo było ważnym modelem na przełomie lat 80 i 90. W wersji kombi samochód występował pod nazwą Tempra Station Wagon. Później w wersji kombi oferowane było Stilo. Jednak ostatni egzemplarz opuścił bramy fabryki w 2008 r.

Tymczasem w ubiegłym roku Fiat powrócił z nazwą Tipo. Początkowo w ofercie znajdował się tylko sedan. W tym oryg_IMG_02roku nabywcy mają również do wyboru 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi. Sedan był już testowany w naszej redakcji, teraz przyszedł czas na kombi. Samochód w tej wersji podobnie, jak i sedan charakteryzuje stonowana ale i zarazem elegancka linia nadwozia, zachowująca właściwe proporcje. Celem Fiata nie było oferowanie auta z pełną, bogatą listą wyposażenia. Dlatego nie otrzymamy w Tipo np. ksenonowych, czy diodowych reflektorów. Są natomiast diody do jazdy dziennej. Jednak nabywcy wybierają kombi przede wszystkim ze względów użytkowych. Standardowo pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 550 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy maksymalnie 1650 l. Do lidera w tym segmencie – Skody Octavia Combi – Fiatowi jednak daleko. Octavia oferuje bagażnik o poj. 610 l. Racjonalne wykorzystanie bagażnika ułatwia regulowana na wysokość podłoga.

Ergonomicznie urządzono miejsce pracy kierowcy. Grube koło kierownicy dobrze leży w dłoniach. Jednak w stosunku do sedana, w wersji hatchback i kombi, w centralnym miejscu deski rozdzielczej znalazł się 7-calowy ekran dotykowy (w pozostałych wersjach jest 5-calowy), który obsługuje kamerę cofania, nawigację. Do wykończenia wnętrza użyto materiałów dobrej jakości. Narzekać  można jedynie na plastiki zastosowane w dolnej części kabiny a także na drzwiach. Wnętrze zapewnia dostateczną ilość miejsca. Przednie fotele są wygodne, z dobrym podparciem. Siedzący  w drugim rzędzie zajmują miejsca nieco wyżej. Jednak mankamentem takiego rozwiązania może się okazać niewystarczająca ilość miejsca nad głową dla wysokich osób.

Paleta jednostek napędowych Tipo kończy się na 120-konnych silnikach. Nowością w przypadku hatchbacka i kombi jest jednostka napędowa 1.4 T-Jet o tej właśnie mocy, wyposażona w fabryczną instalację LPG. Dopłata do wersji zasilanej gazem LPG wynosi 3500 zł. Na dobrą ocenę zasługuje elastyczność silnika. Samochód szybko reaguje na dodanie gazu i płynnie rozwija moc. Przy wyższych prędkościach staje się nieco głośny i nieco paliwożerny. W warunkach miejskich jest to ok. 9,0 l/100 km. Właściwie zostały dobrane przełożenia manualnej 6-biegowej przekładni, choć wydaje się, że mają trochę długie skoki.

oryg_IMG_03Dobrze należy ocenić układ jezdny, zapewniający stabilne prowadzenie zarówno na prostej drodze, jak i na wybojach. Układ kierowniczy nie jest szczytem precyzji. Poza tym nadal oferowane przez Fiata dodatkowe wspomaganie City (ma ułatwiać manewry na parkingu) jest już zbędne.

Gdy w ubiegłym roku zadebiutowało Tipo sedan, po spojrzeniu na cennik, szybko zaczęto szufladkować Fiata jako samochód „budżetowy”. Istotnie z ceną na poziomie 43 tys. zł było jasne, że Tipo stanie do walki raczej z takimi modelami, jak Citroen C-Elysee/Peugeot 301, Skoda Rapid/Seat Toledo. Oferta włoskiej marki jest jednak teraz bardziej zróżnicowana niż wymienionych rywali, ponieważ do walki o klienta dołączył 5-drzwiowy hatchback i kombi. Fiat stara się zająć miejsce po środku stawki – między modelami budżetowymi a kompaktami – Opel Astra, Peugeot 308, czy VW Golf. Cena Tipo jest średnio o ok. 10 tys. zł niższa od porównywalnego choćby Opla. Samochód Fiata ma wiele zalet, jak przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, układ jezdny. Jeżeli jednak potrafimy zadowolić się brakiem np. elektrycznie otwieranej klapy bagażnika, wysokiej jakości sprzętu audio, napędu 4×4, czy klimatyzacji dwustrefowej, Tipo powinno sprostać nasze oczekiwania jako praktycznego kombi.

Norbert Szwarc
Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Fiata Tipo SW 1.4 T-Jet Lounge:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4571/1792/1512 mm
Silnik: benzynowy, turbodoładowany
Pojemność: 1368 cm3
Moc maksymalna: 120 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm przy 2500 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) – 9,8 s.
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 7,7/5,0/6,0  l/100 km
Pojemność bagażnika: 550 – 1650  l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Cena auta: od 53 400 zł (1.4  16V 95 KM wersja Pop)
Cena auta testowego: 69 400 zł

Zobacz podobne artykuły:

Fiat podczas 35. Festiwalu Filmowego w Turynie
kalendarz 23/11 2017

Fiat podczas 35. Festiwalu Filmowego w Turynie

Wiadomości / News

2017.11.23

W 2017 roku, po raz trzeci z rzędu, głównym sponsorem festiwalu jest Fiat.
Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało
kalendarz 08/11 2017

Mercedes-Benz V 250 CDI 7-G Tronic Plus: Kiedy S-Klasa to za mało

Testy / Testy

2017.11.08

Z autami jest tak, jak z butami. Czasem ładny, może być zbyt mały. No więc, co zrobić, kiedy S-Klasa to za mało? Kupić V-Klasę!
Nissan Navara IV Double Cab 6MT 2.3 DCi 190KM – W klasie Lux, czyli z rancza do opery…
Najnowsze artykuły:
Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Wiadomości / Wydarzenia

2017.11.24

22 listopada br. w Warszawie, po raz dziewiąty odbyły się targi motoryzacyjno – biznesowe Fleet Market.
Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Wiadomości / Moto sport

2017.11.23

W Barbórce Cieszyńskiej za kierownicą Opla Adama R2 wystartuje Maciej Lubiak, a na prawym fotelu usiądzie Tomasz Borko.
VW Golf R rywalem Audi RS3?

VW Golf R rywalem Audi RS3?

Moto fanatyk / Tuning

2017.11.23

Mercedes-AMG A45 i Audi RS3 Sportback mają wyraźną przewagę mocy nad jednym z najpopularniejszych kompaktów - Volkswagenem Golfem.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.