Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet – Znów w grze
kalendarz 23/05 2017

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet – Znów w grze

Testy / Fiat

W przypadku tej marki to wielki powrót po latach.

Po 9 latach Fiat znów ma w ofercie kompaktowe kombi, zresztą jedyne w ogóle w przypadku tej marki. Wydarzeniem już był powrót nazwy Tipo. Dodajmy, że dla Fiata to bardzo szczególna nazwa. Pierwszy samochód o tej nazwie pojawił się w 1908 r. Później Tipo było ważnym modelem na przełomie lat 80 i 90. W wersji kombi samochód występował pod nazwą Tempra Station Wagon. Później w wersji kombi oferowane było Stilo. Jednak ostatni egzemplarz opuścił bramy fabryki w 2008 r.

Tymczasem w ubiegłym roku Fiat powrócił z nazwą Tipo. Początkowo w ofercie znajdował się tylko sedan. W tym oryg_IMG_02roku nabywcy mają również do wyboru 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi. Sedan był już testowany w naszej redakcji, teraz przyszedł czas na kombi. Samochód w tej wersji podobnie, jak i sedan charakteryzuje stonowana ale i zarazem elegancka linia nadwozia, zachowująca właściwe proporcje. Celem Fiata nie było oferowanie auta z pełną, bogatą listą wyposażenia. Dlatego nie otrzymamy w Tipo np. ksenonowych, czy diodowych reflektorów. Są natomiast diody do jazdy dziennej. Jednak nabywcy wybierają kombi przede wszystkim ze względów użytkowych. Standardowo pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 550 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy maksymalnie 1650 l. Do lidera w tym segmencie – Skody Octavia Combi – Fiatowi jednak daleko. Octavia oferuje bagażnik o poj. 610 l. Racjonalne wykorzystanie bagażnika ułatwia regulowana na wysokość podłoga.

Ergonomicznie urządzono miejsce pracy kierowcy. Grube koło kierownicy dobrze leży w dłoniach. Jednak w stosunku do sedana, w wersji hatchback i kombi, w centralnym miejscu deski rozdzielczej znalazł się 7-calowy ekran dotykowy (w pozostałych wersjach jest 5-calowy), który obsługuje kamerę cofania, nawigację. Do wykończenia wnętrza użyto materiałów dobrej jakości. Narzekać  można jedynie na plastiki zastosowane w dolnej części kabiny a także na drzwiach. Wnętrze zapewnia dostateczną ilość miejsca. Przednie fotele są wygodne, z dobrym podparciem. Siedzący  w drugim rzędzie zajmują miejsca nieco wyżej. Jednak mankamentem takiego rozwiązania może się okazać niewystarczająca ilość miejsca nad głową dla wysokich osób.

Paleta jednostek napędowych Tipo kończy się na 120-konnych silnikach. Nowością w przypadku hatchbacka i kombi jest jednostka napędowa 1.4 T-Jet o tej właśnie mocy, wyposażona w fabryczną instalację LPG. Dopłata do wersji zasilanej gazem LPG wynosi 3500 zł. Na dobrą ocenę zasługuje elastyczność silnika. Samochód szybko reaguje na dodanie gazu i płynnie rozwija moc. Przy wyższych prędkościach staje się nieco głośny i nieco paliwożerny. W warunkach miejskich jest to ok. 9,0 l/100 km. Właściwie zostały dobrane przełożenia manualnej 6-biegowej przekładni, choć wydaje się, że mają trochę długie skoki.

oryg_IMG_03Dobrze należy ocenić układ jezdny, zapewniający stabilne prowadzenie zarówno na prostej drodze, jak i na wybojach. Układ kierowniczy nie jest szczytem precyzji. Poza tym nadal oferowane przez Fiata dodatkowe wspomaganie City (ma ułatwiać manewry na parkingu) jest już zbędne.

Gdy w ubiegłym roku zadebiutowało Tipo sedan, po spojrzeniu na cennik, szybko zaczęto szufladkować Fiata jako samochód „budżetowy”. Istotnie z ceną na poziomie 43 tys. zł było jasne, że Tipo stanie do walki raczej z takimi modelami, jak Citroen C-Elysee/Peugeot 301, Skoda Rapid/Seat Toledo. Oferta włoskiej marki jest jednak teraz bardziej zróżnicowana niż wymienionych rywali, ponieważ do walki o klienta dołączył 5-drzwiowy hatchback i kombi. Fiat stara się zająć miejsce po środku stawki – między modelami budżetowymi a kompaktami – Opel Astra, Peugeot 308, czy VW Golf. Cena Tipo jest średnio o ok. 10 tys. zł niższa od porównywalnego choćby Opla. Samochód Fiata ma wiele zalet, jak przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, układ jezdny. Jeżeli jednak potrafimy zadowolić się brakiem np. elektrycznie otwieranej klapy bagażnika, wysokiej jakości sprzętu audio, napędu 4×4, czy klimatyzacji dwustrefowej, Tipo powinno sprostać nasze oczekiwania jako praktycznego kombi.

Norbert Szwarc
Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Fiata Tipo SW 1.4 T-Jet Lounge:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4571/1792/1512 mm
Silnik: benzynowy, turbodoładowany
Pojemność: 1368 cm3
Moc maksymalna: 120 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm przy 2500 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) – 9,8 s.
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 7,7/5,0/6,0  l/100 km
Pojemność bagażnika: 550 – 1650  l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Cena auta: od 53 400 zł (1.4  16V 95 KM wersja Pop)
Cena auta testowego: 69 400 zł


Tagi:
test fiat tipo

Zobacz podobne artykuły:

 Fiat Pandina – Ulubieniec
kalendarz 16/03 2024

Fiat Pandina – Ulubieniec

Prezentacje / Nowości

2024.03.16

Pomimo, że obecna generacja Pandy powstaje od 2011 r. to Fiat nie tylko nie rezygnuje z dalszej produkcji ale nawet zwiększy ją i wprowadzi nową wersję.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych