Fiat Tipo II sedan Lounge 1.6 MultiJet – Budżetowo, na “wypasie”
Fiat wrócił do gry. Modelem, którym Włosi przypomnieli, że przez całe lata dzielili i rządzili w segmentach B i C.
Czy auto spełni pokładane w nim nadzieje i pozwoli podbić rynek sedanów segmentu C? Szanse na pewno ma. Choć ma też konkurencję i to bardzo mocną. Każdy z producentów ma swojej ofercie średniej wielkości sedana. O ile jednak Ford czy VW bardzo wysoko cenią swoje produkty, o tyle na przykład PSA celuje w nabywców budżetowych. Fiat zaproponował auto o wielkości zbliżonej do Ford Focusa czy Opla Astry za pieniądze mniejsze, niż wyceniono Peugeota 301 czy Citroena C-Elysse.
Dlaczego Tipo nazywa się Tipo?
Bo Fiat chciał nawiązać do historii auta, które dobrze się kojarzy. Ba, w przeszłości zdobyło nawet tytuł samochodu roku COTY. Fiat do sprzedaży wprowadził, bowiem najpierw sedana (hatchback już jest oferowany w sprzedaży). I to wyjątkowo urodziwego. W odróżnieniu od całej konkurencji, samochód wygląda jak dzieło przemyślane i skończone, a nie jak standardowy hatchback z dolepionym bagażnikiem. Nie zagłębiając się, zatem w szczegóły, designerzy z Centro Stilo zrobili to, co im najlepiej wychodzi. Zaprojektowali kolejne piękne auto. Warto dodać, że Tipo jest znacznie bardziej wstrzemięźliwe designersko, niż choćby cała rodzina 500. Nie brakuje mu jednak projektowych smaczków. Warto wspomnieć o wypukłej atrapie chłodnicy z chromowanymi punktami czy tylne lampy, o których można powiedzieć, że są… 3D.
Wnętrze auta zaskakuje
Po pierwsze, bogactwem. Kokpit na pewno nie sprawia wrażenia auta za niespełna 40 tys. złotych. No, może poza twardymi i niezbyt przyjemnymi w dotyku plastikami na drzwiach, do pozostałych elementów nie mam zastrzeżeń. Zamysł stylistyczny i jego wykonanie, na najwyższym poziomie. Wszystko jest dokładnie przemyślane, doskonale wykonane i poskładane. Jeżeli odniesiemy to wszystko do ceny auta, okaże się, że pojazd ociera się o perfekcję…
W kokpicie zaskakuje (oj, często używam tego słowa!) ogrom przestrzeni. Przednie fotele idealnie sprężyste i do tego wyprofilowane tak, że zapewniają nie najgorsze trzymanie boczne. Tylna kanapa z trzema regulowanymi zagłówkami zapewnia wygodę dla 3 osób! Pasażerowie mogą swobodnie wsunąć stopy pod siedzenia. Dostają też dużo miejsca dla głów i kolan. Nie zabraknie też miejsca na bagaże. Bagażnik w Tipo ma, bowiem pojemność 520 litrów!
Cztery poziomy wyposażenia i silniki
Na polskim rynku, Fiat Tipo dostępny jest w czterech poziomach wyposażenia: Tipo, Pop, Easy, Lounge. Z kolei, pod maską pracować mogą 4 różne silniki. Dwa benzynowe i dwa diesle: 1.4 16v Fire ( 95 KM), 1.6 E-Torq (110 KM) z automatyczną, 6-biegową skrzynią, 1.3 MultiJet II ( 95 KM), 1.6 Multijet II (120 KM). Już podstawowa wersja otrzymała m.in. ESP, czołowe poduszki powietrzne, klimatyzację, system audio z portami USB oraz AUX, centralny zamek z pilotem, elektryczne szyby przednie i regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy. W droższych wersjach bądź na liście opcji nie zabrakło dodatków zwiększających komfort. Fiat proponuje nabywcom Tipo m.in. wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, system multimedialny Uconnect z dotykowym, 5-calowym ekranem, zestawem głośnomówiącym Bluetooth, czytnikiem SMS i sterowaniem głosowym, kamerę cofania oraz nawigację TomTom.
Optymalny…
Do testów otrzymaliśmy samochód ze 120-konnym turbodieslem. Silnik rozwija 120 KM przy 3750 obr./min oraz 320 Nm przy 1750 obr./min, zapewniając, to pisze z całą odpowiedzialnością za słowo, ponadprzeciętne osiągi. Dość powiedzieć, że rozpędzanie auta od 0 do 100 km/h trwa ledwie 9,7 sekundy a prędkość maksymalną jaką można Tipo osiągnąć to blisko 200 km/h. Według producentów auto powinno konsumować 3,6 litra ON w trasie, 5,2 w ruchu miejskim i 4,2 średnio. Nam, podczas całego testu Tipo spożył średnio 5,5 l/100km a w ruchu miejski około 5 litrów, czyli mniej niż podaje producent!
Zawieszenie z godnością przyjmuje na siebie pozostałości po tirach i tzw. ubytki w warstwie ścieralnej asfaltu. Auto statecznie przejeżdża poprzeczne garby, nie ogłuszając podróżnych efektem pracy amortyzatorów i sprężyn. Bardzo dobrze działa też układ kierowniczy. Jest zaskakująco bezpośredni a jego praca uprzyjemnia jazdę. Oczywiście, jest też funkcja City, czyli dodatkowe, nazwijmy to „miejskie” wspomaganie kierownicy, któro naprawdę pomaga w manewrach na ciasnych parkingach.
Fiat nowym modelem chce przypomnieć, że to on dzielił i rządził na polskim rynku przez kilkanaście lat. Szczególnie w segmencie B i C, które stanowią bez mała połowę rynku nowych aut. I chce na stałe wrócić „na pudło”. Nowy Tipo jest pierwszym krokiem. Auto jest, bowiem doskonale wyposażone, świetnie wygląda i…. jest naprawdę tanie.
Paweł Pusz
Zalety auta:
– cena
– praktyczne i bardzo obszerne wnętrze
– atrakcyjne nadwozie
-pojemny bagażnik
Wady auta:
– nieprzyjemne w dotyku, twarde plastiki na drzwiach
Podstawowe parametry techniczne Fiata Tipo II sedan Lounge 1.6 MultiJet 120 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi) – 4532/1792/1497/2636
Silnik: 4-cylindorwy turbo diesel
Pojemność: 1598 cm3
Moc maksymalna: 120 KM/3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm. od 1750 obr/min.
Osiągi (0-100 km/h): 9,7 sek.
Prędkość maksymalna: 199 km/h
Deklarowane zużycie paliwa – (miasto/trasa/średnio) 5,2/3,6/4,2
Pojemność bagażnika: 520
Pojemność zbiornika paliwa: 50
Cena od: 39,9 tys. złotych
Zobacz podobne artykuły:
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22