Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat Tipo II sedan Lounge 1.6 MultiJet – Budżetowo, na “wypasie”
kalendarz 10/05 2017

Fiat Tipo II sedan Lounge 1.6 MultiJet – Budżetowo, na “wypasie”

Testy / Fiat

Fiat wrócił do gry. Modelem, którym Włosi przypomnieli, że przez całe lata dzielili i rządzili w segmentach B i C.

Czy auto spełni pokładane w nim nadzieje i pozwoli podbić rynek sedanów segmentu C? Szanse na pewno ma. Choć ma też konkurencję i to bardzo mocną. Każdy z producentów ma swojej ofercie średniej wielkości sedana. O ile jednak Ford czy VW bardzo wysoko cenią swoje produkty, o tyle na przykład PSA celuje w nabywców budżetowych. Fiat zaproponował auto o wielkości zbliżonej do Ford Focusa czy Opla Astry za pieniądze mniejsze, niż wyceniono Peugeota 301 czy Citroena C-Elysse.

Dlaczego Tipo nazywa się Tipo?
Bo Fiat chciał nawiązać do historii auta, które dobrze się kojarzy. Ba, w przeszłości zdobyło nawet tytuł samochodu roku COTY.  Fiat do sprzedaży wprowadził, bowiem najpierw sedana (hatchback już jest oferowany w sprzedaży). I to wyjątkowo urodziwego. W odróżnieniu od całej konkurencji, samochód wygląda jak dzieło przemyślane i skończone, a nie jak standardowy hatchback z dolepionym bagażnikiem. Nie zagłębiając się, zatem w szczegóły, designerzy z Centro Stilo zrobili to, co im najlepiej wychodzi. Zaprojektowali kolejne piękne auto. Warto dodać, że Tipo jest znacznie bardziej wstrzemięźliwe designersko, niż choćby cała rodzina 500. Nie brakuje mu jednak projektowych smaczków. Warto wspomnieć o wypukłej atrapie chłodnicy z chromowanymi punktami czy tylne lampy, o których można powiedzieć, że są… 3D.

Wnętrze auta zaskakuje
Po pierwsze, bogactwem. Kokpit na pewno nie sprawia wrażenia auta za niespełna 40 tys. złotych. No, może poza twardymi i niezbyt przyjemnymi w dotyku plastikami na drzwiach, do pozostałych elementów nie mam zastrzeżeń. Zamysł stylistyczny i jego wykonanie, na najwyższym poziomie. Wszystko jest dokładnie przemyślane, doskonale wykonane i poskładane. Jeżeli odniesiemy to wszystko do ceny auta, okaże się, że pojazd ociera się o perfekcję…

W kokpicie zaskakuje (oj, często używam tego słowa!) ogrom przestrzeni. Przednie fotele idealnie sprężyste i do tego wyprofilowane tak, że zapewniają nie najgorsze trzymanie boczne. Tylna kanapa z trzema regulowanymi zagłówkami zapewnia wygodę dla 3 osób! Pasażerowie mogą swobodnie wsunąć stopy pod siedzenia. Dostają też dużo miejsca dla głów i kolan. Nie zabraknie też miejsca na bagaże. Bagażnik w Tipo ma, bowiem pojemność 520 litrów!

Cztery poziomy wyposażenia i silniki
Na polskim rynku, Fiat Tipo dostępny jest w czterech poziomach wyposażenia: Tipo, Pop, Easy, Lounge. Z kolei, pod maską pracować mogą 4 różne silniki. Dwa benzynowe i dwa diesle: 1.4 16v Fire ( 95 KM), 1.6 E-Torq (110 KM) z automatyczną, 6-biegową skrzynią, 1.3 MultiJet II ( 95 KM), 1.6 Multijet II (120 KM). Już podstawowa wersja otrzymała m.in. ESP, czołowe poduszki powietrzne, klimatyzację, system audio z portami USB oraz AUX, centralny zamek z pilotem, elektryczne szyby przednie i regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy. W droższych wersjach bądź na liście opcji nie zabrakło dodatków zwiększających komfort. Fiat proponuje nabywcom Tipo m.in. wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, system multimedialny Uconnect z dotykowym, 5-calowym ekranem, zestawem głośnomówiącym Bluetooth, czytnikiem SMS i sterowaniem głosowym, kamerę cofania oraz nawigację TomTom.

Optymalny…
Do testów otrzymaliśmy samochód ze 120-konnym turbodieslem. Silnik rozwija 120 KM przy 3750 obr./min oraz 320 Nm przy 1750 obr./min, zapewniając, to pisze z całą odpowiedzialnością za słowo, ponadprzeciętne osiągi. Dość powiedzieć, że rozpędzanie auta od 0 do 100 km/h trwa ledwie 9,7 sekundy a prędkość maksymalną jaką można Tipo osiągnąć to blisko 200 km/h. Według producentów auto powinno konsumować 3,6 litra ON w trasie, 5,2 w ruchu miejskim i 4,2 średnio. Nam, podczas całego testu Tipo spożył średnio 5,5 l/100km a w ruchu miejski około 5 litrów, czyli mniej niż podaje producent!

Zawieszenie z godnością przyjmuje na siebie pozostałości po tirach i tzw. ubytki w warstwie ścieralnej asfaltu. Auto statecznie przejeżdża poprzeczne garby, nie ogłuszając podróżnych efektem pracy amortyzatorów i sprężyn. Bardzo dobrze działa też układ kierowniczy. Jest zaskakująco bezpośredni a jego praca uprzyjemnia jazdę. Oczywiście, jest też funkcja City, czyli dodatkowe, nazwijmy to „miejskie” wspomaganie kierownicy, któro naprawdę pomaga w manewrach na ciasnych parkingach.

Fiat nowym modelem chce przypomnieć, że to on dzielił i rządził na polskim rynku przez kilkanaście lat. Szczególnie w segmencie B i C, które stanowią bez mała połowę rynku nowych aut. I chce na stałe wrócić „na pudło”. Nowy Tipo jest pierwszym krokiem. Auto jest, bowiem doskonale wyposażone, świetnie wygląda i…. jest naprawdę tanie.
Paweł Pusz

Zalety auta:
– cena
– praktyczne i bardzo obszerne wnętrze
– atrakcyjne nadwozie
-pojemny bagażnik

Wady auta:
– nieprzyjemne w dotyku, twarde plastiki na drzwiach

Podstawowe parametry techniczne Fiata Tipo II sedan Lounge 1.6 MultiJet 120 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi) – 4532/1792/1497/2636
Silnik: 4-cylindorwy turbo diesel
Pojemność: 1598 cm3
Moc maksymalna: 120 KM/3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm. od 1750 obr/min.
Osiągi (0-100 km/h): 9,7 sek.
Prędkość maksymalna: 199 km/h
Deklarowane zużycie paliwa – (miasto/trasa/średnio) 5,2/3,6/4,2
Pojemność bagażnika: 520
Pojemność zbiornika paliwa: 50
Cena od: 39,9 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Honda Civic 1,0 turbo – Mroczne widmo czy nowy początek?
kalendarz 01/02 2018

Honda Civic 1,0 turbo – Mroczne widmo czy nowy początek?

Testy / Testy

2018.02.01

X generacja Hondy Civic to dla starych fanów Hondy koniec pewnego rozdziału. Dla innych, nowy początek. Zewnętrznie, auto przeszło ewolucję. Silnikowo – rewolucję.
Fiat Tipo kończy 30 lat
kalendarz 26/01 2018

Fiat Tipo kończy 30 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2018.01.26

Fiat Tipo został po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w dniu 26 stycznia 1988 r.
Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style – Nowe szaty Skody
kalendarz 26/01 2018

Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style – Nowe szaty Skody

Testy / Testy

2018.01.26

I pomyśleć, że na początku lat 90-tych. czeska motoryzacja była w takim samym położeniu co nasza...
Najnowsze artykuły:
Williams zaprezentował zespół i nowy bolid

Williams zaprezentował zespół i nowy bolid

Wiadomości / Moto sport

2018.02.17

W londyńskim klubie Village Underground odbyła się prezentacja Williamsa FW41-Mercedes.
Nowa Lancia Stratos – Premiera w Genewie

Nowa Lancia Stratos – Premiera w Genewie

Wiadomości / News

2018.02.16

Sensacją tegorocznej wystawy w Genewie będzie z pewnością współczesna wersja słynnej Lancii Stratos.
Czy ufasz swojemu partnerowi za kierownicą?

Czy ufasz swojemu partnerowi za kierownicą?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.02.16

Ufamy ale…

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.