Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat 500L 1.4 T-Jet – Wyłamuje się ze schematu
kalendarz 29/04 2017

Fiat 500L 1.4 T-Jet – Wyłamuje się ze schematu

Testy / Fiat

Nie ma finezji 500X ani urody 500, ale na pewno należy do rodziny.

Zresztą przynajmniej z nazwy jest bratem „naszego” Fiata 500. Detale stylistyczne sugerują związki rodzinne, ale w naszej opinii to bardzo luźna sugestia. Dlaczego w nazwie ma 500? Bo przód, przynajmniej troszeczkę przypomina powstającą w Tychach „pięćsetkę”. A literka L oznacza „large” (duży), „light” (lekki) oraz „loft” (wyznaczający nowe trendy). Ja, ze względu na „spokojną” pracę silnika dorzuciłbym jeszcze jedno L.

Wyłamuje się ze schematu
Patrząc z profilu, jesteśmy przytłoczeni gabarytami „eLki”. No, bo auto co prawda reprezentuje segment B, ale jest na niego zdecydowanie za duże. Na C z kolei, chyba jeszcze zbyt małe. Na pewno nie jest SUV-em. To miano Włosi zarezerwowali dla 500X. A więc niech będzie, że 500L to Crossover. Tyle, że inny. Tak, samochód jest po prostu inny. I to w dobrym tego słowa znaczeniu. Przód, przyznaję, bardzo kształtny i w sumie, ładny. Tył prezentuje się nieco gorzej. Może przez to, że skojarzył mi się z „nadmuchanym” Fiatem Panda? Rewelacyjnie za to wyglądają tylne lampy. Sprawiają wrażenie trójwymiarowych i przełamują monotonię masywnej całości. Cytując klasyka, auto ma kilka „plusów dodatnich”. Ale, nietrudno znaleźć „plusy ujemne”. Samochód wygląda nie do końca proporcjonalnie. Kiedy dłużej zatrzymamy wzrok na sylwetce, odniesiemy wrażenie, że wygląda jak kulturysta, który ma stópki niczym gejsza. Ale, może to tylko moje, subiektywne wrażenie.

Wnętrze, to już inna historia.
Nikt i nigdy nie będzie tworzył tak pięknych wnętrz jak Włosi. Deska w dużej pięćsetce to trochę Panda a trochę nasze tyskie 500. Z obu aut wzięto to, co najlepsze i najładniejsze. Gustowne białe zegary, niezbyt duży, za to czytelny wyświetlacz nad panelem klimatyzacji. Pod nim umieszczony w wygodnym i logicznym miejscu port USB. Wisienką na torcie są schowki. Najważniejsze dwa, na desce. Jeden mniejszy, za to chłodzony na napoje, drugi – bardziej pojemny, na podręczne drobiazgi. Pomiędzy nimi niezamykany, za to bardzo przydatny. Szczególnie, na damska torebkę. Kolejna pochwała za poręczną i naprawdę ładną kierownicę wielofunkcyjną. Szeroki wieniec obszyty dwukolorową skórą idealnie leży w dłoni. Sterowanie funkcjami audio i telefonem tam, gdzie się ich spodziewamy. Do tego włącznik tempomatu umieszczony na kolumnie kierownicy tak, że bez odrywania rąk możemy go aktywować czy zmienić prędkość. Krótko mówiąc, pięknie, logicznie, ergonomicznie. Zewnętrzne gabaryty zdradzają, że samochód jest pojemny. Cztery dorosłe osoby i jedno dziecko mogą podróżować bardzo wygodnie. Nie znam pojazdu w segmencie B o równie pojemnym, 400-litrowym bagażniku, który po złożeniu tylnej kanapy powiększa się do 1310 litrów.

Na polskim rynku „eLka” jest dostępny z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. My do testu otrzymaliśmy benzyniaka o pojemności  1,4 litra (MultiAir) i mocy 120 KM z manualną 5-biegową skrzynką przekładniową. Według producenta auto wyposażone w tę jednostkę powinno konsumować średnio 8,2 litra.
500L to auto zaawansowane technologicznie. Włosi zamontowali do „eLki” całą masę elektroniki. ESP, ASR, Hill Holder, MSR, DST (System Dynamicznej Kontroli Skrętu), ERM (System zapobiegający dachowaniu), ABS + EBD. Naprawdę, dużo tego… O tak, 500L to nie mała, zwinna 500. Dlatego teraz czas na wytłumaczenie, dlaczego Lounge.

Fiat zbudował auto, którym całkiem wygodnie poruszamy się po każdej możliwej nawierzchni. A że wolno? No cóż, est opcja – nazywa się Mini Countryman. Kosztuje 2 razy tyle, co Fiat 500L. A czy zapewnia dwa razy większą frajdę z jazdy? Szczerze wątpię!

Włosi poszli drogą Niemców z BMW. Najpierw reaktywowali, i to z ogromnym powodzeniem Fiata 500. Potem, tak jak Niemcy zaczęli traktować go, jako bazę wyjściowa do „wariacji na temat”. I tak właśnie powstały 500L, Trekking, 500X. Nam, jazda 500L sprawiła sporo frajdy. Doceniam ergonomię, pozycję kierowcy, wyposażenie auta.
Paweł Pusz

Zalety auta:
– pojemność auta i bagażnika
– przestronne i praktyczne wnętrze
– bardzo oszczędny silnik diesla

Wada auta:
– kontrowersyjny wygląd

Podstawowe parametry techniczne Fiata 500L 1.4 T-Jet:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4147/1800/1658/2612 mm
Silnik: turbo benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność: 1368 cm3
Moc maksymalna: 120 KM
Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm przy 2500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6-przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 12,4 s
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 9,6/5,4/7,2 l
Pojemność bagażnika:400/1310
Pojemność zbiornika paliwa 50 l
Ceny: 49,9 do 79,9 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
 Fiat Pandina – Ulubieniec
kalendarz 16/03 2024

Fiat Pandina – Ulubieniec

Prezentacje / Nowości

2024.03.16

Pomimo, że obecna generacja Pandy powstaje od 2011 r. to Fiat nie tylko nie rezygnuje z dalszej produkcji ale nawet zwiększy ją i wprowadzi nową wersję.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.