Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dakar 2014 – przed startem
kalendarz 31/12 2013

Dakar 2014 – przed startem

Wiadomości / Moto sport

Samochodowy debiut Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora.

Załogi samochodowe ORLEN Team - Adam Małysz pilotowany przez Rafała Martona i Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem oraz motocyklista Kuba Przygoński 5 stycznia 2014 wystartują w 36. edycji Rajdu Dakar. Nadchodząca edycja tego najbardziej ekstremalnego rajdowego wyzwania na świecie rozpocznie się w argentyńskim Rosario, a zakończy po 14 dniach w Valparaiso, w Chile.

To będzie wyjątkowy rajd, między innymi ze względu na nowy, trudniejszy format dla motocyklistów – jako jedyny z polskiej ekipy zmierzy się z nim Kuba Przygoński. Emocji  z pewnością dostarczy także samochodowy debiut Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora oraz trzeci już start Adama Małysza i Rafała Martona.
 
Najwyżej sklasyfikowany dotychczas w Dakarze polski motocyklista Kuba Przygoński, po raz szósty znalazł się w trójce najlepszych zawodników świata w Rajdach Cross-Country FIM broniąc tytułu drugiego wicemistrza. Startujący ponownie na fabrycznie przygotowanym motocyklu KTM, będzie walczył o podium w najsilniej obsadzonej stawce.
 
- Zapowiada się, że ten rajd zyska zupełnie nowe znaczenie dla motocyklistów. Będzie więcej odcinków maratońskich, a spora cześć trasy została wyznaczona wyłącznie dla jednośladów. Najprawdopodobniej te fragmenty terenu są tak wąskie i techniczne, że nie ma możliwości by wjechały na nie samochody. Oznacza to, że trudność rajdu wzrośnie tym bardziej, że zgłosiło się do niego aż 6 fabrycznych teamów, a w każdym jest kilku pretendentów do podium. Zapowiada się naprawdę twarda walka – jestem na nią przygotowany i zamierzam powalczyć o najwyższe trofea – powiedział Kuba Przygoński. 
 
Pierwszy sezon startów Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora był bardzo udany. Zawodnicy mają na koncie zwycięstwo w Baja Poland w klasyfikacji Mistrzostw Polski oraz Strefy Europy Centralnej (CEZ), a w Silk Way Rally nazywanym „rosyjskim Dakarem”, stanęli na trzecim stopniu podium w klasyfikacji aut czteronapędowych. Na koniec sezonu wywalczyli czwarte miejsce w końcowej klasyfikacji Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.
 
- Na początku tego roku startowaliśmy na Dakarze jeszcze motocyklami, w lutym zrobiliśmy samochodowe licencje i ruszyliśmy na trasy. Z pewnością możemy powiedzieć, że w pierwszym sezonie osiągnęliśmy założone cele. Zdajemy sobie sprawę, że będziemy jednak w pewnym sensie debiutantami na Dakarze i musimy się bardzo dużo nauczyć. Postaramy się jechać tak, by najlepiej wykorzystać możliwości samochodu i jednocześnie korzystać maksymalnie z wiedzy, jaką dysponujemy na temat tego rajdu. Najważniejsze aby czysto, bez żadnego błędu dojechać do mety, a wtedy z pewnością będziemy liczyć się w walce o pozycję najszybszych debiutantów rajdu – powiedział Marek Dąbrowski.   
 
- Czeka mnie nowa rola i zupełnie inne wyzwanie. Samochodem zaczęliśmy startować w połowie sezonu, przejechaliśmy kilka rajdów, w których stawaliśmy również na podium. Zawsze jednak jest niedosyt jeśli chodzi o trening. Na Dakarze będziemy musieli wyczuć optymalne tempo. Myślę, że uda nam się to stosunkowo szybko, a pomocne w tym będzie doświadczenie, które zyskaliśmy przez wiele lat startów na motocyklach – dodał Jacek Czachor.
 
Załoga Adama Małysza ma za sobą również spektakularny sezon. Zespół zdobył Mistrzostwo Strefy Europy Centralnej (CEZ) oraz Wicemistrzostwo Polski w Rajdach Terenowych.
 
- Przede wszystkim liczy się meta. Oczywiście chcielibyśmy awansować w stosunku  do poprzedniego roku i jeśli to się uda będziemy bardzo zadowoleni. Wiemy jak bardzo nieprzewidywalny jest ten rajd, zdajemy sobie sprawę, że konkurencja rośnie każdego roku  i będziemy musieli zmierzyć się z naprawdę szybkimi załogami. Nie boimy się jednak wyzwań i będziemy walczyć na każdym rodzaju terenu. Najtrudniejsze zapewne będą wydmy. Odcinki szutrowe, czy górskie w zasadzie się nie zmieniają, a piach zyskuje nowe oblicze, do tego organizator każdego roku stara się tak poprowadzić trasę, aby wnieść coś nowego. Ta nieprzewidywalność buduje jednak piękno rywalizacji – mówi Adam Małysz
 
- Chcielibyśmy codziennie znaleźć się na mecie i jechać tak szybko jak tylko potrafimy. Dakar jest tak złożony, że trudno określić miejsce w jakim znajdziemy się w końcowej klasyfikacji. Wiemy jednak, że bardzo ciężko pracowaliśmy. Obserwowaliśmy też innych kierowców, którzy pojadą     w naszej grupie i mamy nadzieję, że uda nam się być wyżej niż rok wcześniej. Jeszcze nigdy nie zabłądziliśmy wytyczając trasę na Dakarze i mam nadzieję, że tym razem będzie to również naszą mocną stroną – dodał Rafał Marton. 
 
Obie samochodowe załogi w Dakarze 2014 wystartują Toyotami Hilux dostarczonymi i serwisowanymi przez belgijski zespół OVERDRIVE. Po sezonie startów auta zostały praktycznie całkowicie przebudowane, zyskały szereg nowych podzespołów, większy silnik o poj. 5.0 oraz klimatyzację.  

 

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.