Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dakar 2018
kalendarz 06/01 2018

Dakar 2018

Moto sport

Dziś z Limy – stolicy Peru - wystartowali zawodnicy tegorocznego Rajdu Dakar.

Trasa jubileuszowej, 40. edycji Rajdu Dakar będzie wiodła przez trzy kraje – Peru, Boliwię i Argentynę. Rozpocznie się na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej, by następnie wspiąć się w wysokie Andy i biegnąc na południe pośród gór dotrzeć do leżącej w mniej ekstremalnej scenerii Córdoby – drugiego co do wielkości miasta Argentyny. Zawodnicy pokonają dystans 9000 km, z czego połowę tej odległości będą stanowiły odcinki specjalne. Trasa najbliższej edycji rajdu składa się w z 14 OS-ów, w tym siedmiu poprowadzonych przez najtrudniejszy teren, poza jakimikolwiek drogami. Dodatkowo przez pięć dni zawodnicy będą rywalizować na wysokościach przekraczających 3 000 m n.p.m.

Na wtorek i środę (2 i 3 stycznia) zaplanowano w porcie w Limie odbiory pojazdów, które jeszcze przed końcem listopada wyruszyły statkami w drogę do Ameryki Południowej. W piątek 12 stycznia w La Paz zawodnicy będą mogli odpocząć. Rajd zakończy się 20 stycznia w argentyńskiej Córdobie.

W tym roku w imprezie weźmie udział 10 Polaków. Maciej Giemza w barwach Orlen Team, Paweł Stasiaczek i Jakub Piątek oraz Maciej Berdysz wystartują na motocyklach KTM. Rafał Sonik i Kamil Wiśniewski, jadący w barwach Sonik Team, przystąpią do  rywalizacji na quadach Yamaha i Can-Am. W samochodach zobaczymy trzech Polaków. Jedynym kierowcą będzie Kuba Przygoński, który razem z Tomem Colsoulem zasiądzie w Mini John Cooper Works Rally. Oprócz Przygońskiego w rajdowych autach zobaczymy Sebastiana Rozwadowskiego, który będzie pilotem Benediktasa Vanagasa oraz Macieja Martona wspomagającego Petera Van Merksteijna. Obaj polscy piloci wystartują w Toyotach Hilux. Rozwadowski w należącej do Team Pitline, a Marton w barwach zespołu Overdrive. Ponadto w rajdzie weźmie udział mechanik, Michał Wrzos.

Lista zgłoszeń tegorocznego Dakaru obejmuje 142 motocykle, 49 quadów, 92 samochody, 13 pojazdów typu buggy i 44 ciężarówki. Na starcie stanie jedenastu Polaków, a wśród nich zawodnicy ORLEN Team: Kuba Przygoński pilotowany przez Toma Colsoula oraz motocyklista Maciek Giemza.

„Pierwszy dzień testów zakończyliśmy przedwcześnie, bo okazało się, że skrzynia biegów ma awarię. Po całonocnej pracy mechaników udało ją się wymienić na nową. Drugi dzień prób był już bardziej udany i samochód sprawował się doskonale. Jeździliśmy po wydmach i mogliśmy optymalnie skonfigurować ustawienia na pierwsze etapy rajdu”. – mówi Kuba Przygoński i dodaje: „Cały czas się aklimatyzujemy, bo sześciogodzinna różnica czasu jest jednak odczuwalna. Poza tym czujemy się bardzo dobrze, a Tom wydaje się być w wyśmienitej formie. Wiem, że tak jak ja ciężko pracował, aby teraz powalczyć o najwyższe cele”.

W sobotę 6 stycznia od godz. 8:00 rozpoczęłą się ceremonia startu z rampy ustawionej na Avenida San Borja Norte w Limie. Następnie zawodnicy przejechali do Pisco, zaliczając po drodze 31-kilometrowy odcinek specjalny.

Po kilku dniach na peruwiańskich wydmach uczestnicy zmierzą się z bezdrożami w Boliwii, aby następnie przenieść się do Argentyny, gdzie 20 stycznia zakończą rywalizację na mecie w Córdobie. Na liście zgłoszeń znalazło się łącznie 337 załóg, które będą miały do zaliczenia 14 etapów. Załogi samochodowe pokonają 8792 km, z czego 4339 km stanowią odcinki specjalne. Dla motocyklistów i quadowców zaplanowano 4134 km OS-ów.

Trasa 40 Rajdu Dakar:
 Peru:
6.01 Lima – Pisco 272 km (OS 31 km)
7.01 Pisco – Pisco 278 km (OS 267 km)
8.01 Pisco – San Juan de Marcona 502 km (OS 295 km)
9.01 San Juan de Marcona – San Juan de Marcona 444 km (OS 330 km)
10.01 San Juan de Marcona – Arequipa 932 km (OS 267 km) motocykle/quady 770 km (OS 264 km)

Boliwia:
11.01 Arequipa – La Paz 758 km (OS 313 km)
12.01 Dzień odpoczynku w La Paz
13.01 La Paz – Uyuni 726 km (OS 425 km) ciężarówki 669 km (OS 368 km)
14.01 Uyuni – Tupiza 584 km (OS 498 km) ciężarówki 558 km (OS 380 km)

Argentyna:
 15.01 Tupiza – Salta 754 km (OS 242 km)
 16.01 Salta – Belén 795 km (OS 372 km)
 17.01 Belén – Chilecito 746 km (OS 290 km) motocykle/quady 484 km (OS 280 km)
 18.01 Chilecito – San Juan 791 km (OS 522 km) motocykle/quady 722 km (OS 275 km)
 19.01 San Juan – Córdoba 927 km (OS 368 km) motocykle/quady 907 km (OS 423 km)
 20.01 Córdoba – Córdoba 284 km (OS 119 km)

Zobacz podobne artykuły:

75. Rajd Polski - 56 załóg na liście zgłoszeń
kalendarz 19/09 2018

75. Rajd Polski - 56 załóg na liście zgłoszeń

Wiadomości / Moto sport

2018.09.19

Ogółem do przedostatniej rundy Rajdowych Mistrzostw Europy i finałowej odsłony eliminacji w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zgłosiło się 56 załóg z 18 krajów świata.
Lewis Hamilton zwiększył przewagę
kalendarz 17/09 2018

Lewis Hamilton zwiększył przewagę

Wiadomości / Moto sport

2018.09.17

Reprezentant zespołu Mercedesa wygrał wyścig Formuły 1 o Grand Prix Singapuru.
Ładniak trzeci w kategorii Rookie
kalendarz 17/09 2018

Ładniak trzeci w kategorii Rookie

Wiadomości / Moto sport

2018.09.17

Dla polskiego zawodnika debiutującego na torze Hockenheim był to udany weekend.
Najnowsze artykuły:
MINI JCW Countryman 231 KM 8 AT – Wesoły „Wieśniak”

MINI JCW Countryman 231 KM 8 AT – Wesoły „Wieśniak”

Testy / Testy

2018.09.20

Małe, pudełkowate auto pojawiło się na drogach w 1959 roku. Ale jego koncepcję, jeszcze jako The Orange Box dwaj panowie: Alec Issigonis i Jack Daniels stworzyli w 1957 roku. Potem było tylko pasmo sukcesów.
Auta elektryczne w Polsce: 80 proc. wzrost sprzedaży

Auta elektryczne w Polsce: 80 proc. wzrost sprzedaży

Wiadomości / Gorące tematy

2018.09.19

Pomimo znaczącej dynamiki, taka wielkość sprzedaży plasuje Polskę zaledwie na 15. miejscu wśród państw Unii Europejskiej.
Renault Megane Grandcoupe 1,2 TCe 130 KM EDC7 – Jak nie Coupe

Renault Megane Grandcoupe 1,2 TCe 130 KM EDC7 – Jak nie Coupe

Testy / Testy

2018.09.19

Megane ma już ponad 20 lat. Najpopularniejszy francuski kompakt debiutował w 1995 roku. W 2016 poznaliśmy jego IV generację. Sporym zaskoczeniem był fakt, że wśród wersji nadwoziowych zabrakło typowego sedana. Zastąpił do gra...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.