Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dacia Duster (2010–2018)
kalendarz 27/09 2018

Dacia Duster (2010–2018)

Używane

Model ten jest jednym z ciekawszych SUV-ów na polskim rynku. Dodatkowo zachęca swoją atrakcyjną ceną. Można śmiało powiedzieć, że to najtańsza tego typu propozycja na rynku. Czy jest zatem warta zastanowienia?

Gdy szukacie używanego SUV-a, to nie uda się wam znaleźć taniej żadnej innej alternatywy. Nic dziwnego, wszak auto od samego początku było pomyślane jako pojazd budżetowy. I co prawda o ile na zewnątrz wygląda nawet okazale, to wewnątrz okazuje się, dlaczego Dacia jest taka tania. Widać tutaj niskobudżetową produkcję tego modelu. Ale po kolei...

Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań auta? Przede wszystkim na wyposażenie. Okazuje się bowiem, że możemy natrafić na egzemplarze, które nie zostały wyposażone w klimatyzację czy elektrycznie sterowane szyby. Dlatego polecamy szukać najbogatszych wersji. Niektóre odmiany wyposażono nawet w nawigację.

Czy warto postawić na 4WD?
Dacia Duster może być napędzana na przednią oś lub na cztery koła. Przeważnie auta dostępne na rynku mają to drugie rozwiązanie. Sam napęd 4x4 dołączany jest ze sprzęgłem elektromagnetycznym.  Jest on niezawodny w działaniu i bezusterkowy. Pamiętajmy jednak, że w terenie lub podczas długotrwałej jazdy np. w poślizgu może jednak ulec przegrzaniu.

Co ciekawe, różnice pomiędzy obydwoma wersjami obejmują także zawieszenie i skrzynię biegów. Przednionapędowy Duster ma z tyłu belkę skrętną (trwalszą i tańszą w serwisie), natomiast czteronapędowy oś wielowahaczową. Także Duster 2WD ma lepiej dobrane przełożenia skrzyni biegów (wersja 4WD ma skrócone przełożenie pierwszego biegu). Różnica występuje również pod kątem pojemności bagażnika. 2WD ma 475 litrów, a 4WD 408 litrów.

Pod maską Dacii mogą pracoważ zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. Te pierwsze to 1.2 TCe (125 KM), 1.6 16V (102 i 105 KM) i 1.6 SCe (114 KM), zaś drugie 1.5 dCi (86 KM) i 1.5 dCi (107 i 110 KM). Najlepszym rozwiązaniem jest 110-konna odmiana wysokoprężna. Z silników benzynowych warto przyjrzeć się najmniejszemu motorowi, który jest bezproblemowy w eksploatacji. Silniki 1.6 na początku pochodziły od Renault, zaś od 2015 roku dostarcza je Nissan. Gdybyście zdecydowali się na ,,zagazowanie” auta, polecamy te pierwsze silniki. Silniki od Japończyków są bezobsługowe (łańcuch rozrządu), zaś Renault ma napęd paskowy. W silnikach od Francuzów pojawić się mogą drobne problemy z zapłonem (co do awaryjności jednostek japońskich ciężko powiedzieć ze względu na zbyt krótki okres czasu). Generalnie silniki od francuskiego producenta charakteryzują się znakomitą trwałością, choć zdarzają się drobne problemy z elektryką, m.in. cewki i czujniki. Pamiętać trzeba, że przy przebiegu ok. 80–100 tys. km trzeba wymienić zestaw napędu rozrządu wraz z kołami, które odpowiadają za regulację zmiennych faz. Obydwa silniki 1.6 litra zapewniają przeciętne osiągi, ale potrafią być paliwożerne - nawet powyżej 8 l/100 km. Dużo lepiej pod tym względem wypada jednostka 1.2 litra, choć warunek jest jeden: lekka noga kierowcy.

Jakie bolączki trapią Dustera?
Nie są one poważne, choć jest ich sporo. Do najczęściej stosowanych możemy zaliczyć: awarie cewek zapłonowych w silniku 1.6 16V, awarie napędu rozrządu w silniku 1.6 16V (dlatego zalecamy wymianę co 100 tys. km), przecieki wody do wnętrza, pęknięcia przedniej szyby, drobną korozję nadwozia i podwozia oraz pojedyncze przypadki obrócenia panewek w dieslu . Ciekawostką jest fakt, że poleca się kupowanie zamienników renomowanych marek, zamiast oryginałów w ASO, ponieważ są trwalsze.
Paweł Pusz

Naszym zdaniem:
Dacia Duster to ciekawa propozycja rynkowa dla tych, którzy za niewielkie pieniądze chcą nabyć praktyczne auto. Zaletą modelu jest możliwość nabycia go z napędem 4x4. Choć auto nie jest wygodne, nie jest funkcjonalne, posiada przeciętne materiały i zostało słabo wyciszone to przemawiają za nim przeciętna awaryjność i niskie koszty eksploatacji. Polecamy szukać jak najmłodsze, serwisowane egzemplarze o jak najbogatszym wyposażeniu.

 


Tagi:
Dacia Duster, używana Dacia, używany Duster, Dacia Duster używany, Dacia Duster, Dacia, Duster

Zobacz podobne artykuły:

Renault Clio III (2005-2012)
kalendarz 21/09 2018

Renault Clio III (2005-2012)

Używane

2018.09.21

Na rynku pojazdów używanych nie brakuje samochodów segmentu B. Popularnym modelem wśród aut typowo miejskich jest Renault Clio. Przyglądamy się trzeciej generacji tego pojazdu.
Nissan Note (2006-2013)
kalendarz 18/09 2018

Nissan Note (2006-2013)

Używane

2018.09.18

W momencie pojawienia się na rynku tego modelu, Nissan miał ciężkie zadanie przed sobą. Panująca mocna konkurencja w tym segmencie mogła o sobie dać znać. Jednak auto zdobyło zwolenników. Czy po latach jest godne polecenia?...
Volkswagen Touareg I (2002-2010)
kalendarz 10/08 2018

Volkswagen Touareg I (2002-2010)

Używane

2018.08.10

Z tym autem jest, jak z wyborem odpowiedniej kobiety na całe życie. Jeżeli wybierzemy mądrze, możemy cieszyć się ,,szczęściem” w postaci bezstresowego użytkowania.
Najnowsze artykuły:
Skoda Octavia Style 1,0 TSI 115 KM DSG – Kto by pomyślał?

Skoda Octavia Style 1,0 TSI 115 KM DSG – Kto by pomyślał?

Testy / Testy

2018.10.19

Od premiery w 1996 roku sprzedała się w ponad 5 milionach egzemplarzy. Powstała, jako budżetowa siostra Jetty i Golfa. Dziś, III generacja Skody Octavii nie musi walczyć o popularność.
Opel Diplomat – Samochód szefa

Opel Diplomat – Samochód szefa

Moto nostalgia

2018.10.19

Opel Diplomat A V8 Coupé. Auto, o którym niewiele osób wie, ale to on był najbardziej ekskluzywnym modelem Opla przed wieloma laty....
VW T1 Race Taxi – Szalony bus

VW T1 Race Taxi – Szalony bus

Moto fanatyk / Tuning

2018.10.18

O tym aucie było głośno kilka lat temu. Postanowiliśmy go nieco przybliżyć.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.