Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy eko driving jest bezpieczny?
kalendarz 28/03 2014

Czy eko driving jest bezpieczny?

Warsztat / Bezpieczeństwo

Czy eko driving jest bezpieczny?

Umiejętności eko drivingu z pewnością są przydatne kierowcom, którym zależy na oszczędnościach powiązanych z niższym spalaniem samochodu. Jednak nie zawsze oszczędność idzie w parze z bezpieczeństwem...

Istnieje wiele metod eko drivingu, które umożliwiają ograniczenie spalania paliwa samochodu. Wśród najpopularniejszych znajdują się np. jazda za TIR-em czy też zastosowanie opon energooszczędnych. W zależności od preferowanej metody oszczędności w ilości zachowanego paliwa będą się różnić. Dlatego na samym początku zapoznajmy się dokładniej z zasadami ekodrivingu.

Warto zaznaczyć, że całkowicie czym innym są zasady ekodrivingu, których można nauczyć się na rozmaitych kursach, a czym innym są tzw. „rajdy o kropelce”, czyli np. walka dwóch kierowców o to, który jest w stanie pokonać dany dystans zużywając jednocześnie jak najmniejszą ilość paliwa. Przeciętny kierowca oczywiście nie musi się stosować do wszystkich metod pozwalających na oszczędzanie paliwa – niekiedy wystarczy posiadać umiejętności przewidywania oraz nie mieć tzw. „ciężkiej nogi”.

Zacznijmy jednak od samego bezpieczeństwa. Sprawny stan techniczny naszego pojazdu to absolutna konieczność, aby można było zacząć myśleć o stosowaniu eko drivingu. Zwróćmy również uwagę na fakt, że nieprawidłowa eksploatacja samochodu może doprowadzić do zwiększenia zużycia paliwa. Dobry przykład stanowi filtr powietrza, który w momencie gdy jest zapchany jest w stanie dławić silnik, który tworzyć będzie zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną, a co za tym idzie – zwiększy poziom spalania naszego pojazdu. Kolejnym przykładem może być uszkodzony termostat, który odpowiedzialny jest za kontrolę temperatury silnika samochodowego. Na niedogrzanym silniku spalanie może być wyższe nawet o 1 litr na 100 km.

Jeśli chodzi o same poruszanie się po mieście to istnieje kilka wskazówek, które mogą pomóc w ograniczeniu spalania paliwa. Warto w miarę możliwości przyspieszać jak najwolniej (przy ruszaniu np. ze świateł), a w jeździe utrzymujmy stałą prędkość. Niestety, nie wszyscy kierowcy w naszym kraju stosują się do tych zasad wyraźnie ustępując kulturze jazdy obowiązującej na zachodzie, czy też w krajach skandynawskich. Gdy będziemy tamowali ruch w terenie zabudowanym to dość szybko znajdzie się kilku nerwowych kierowców, którzy zaczną na nas trąbić. Dlatego warto pójść na kompromis – przyspieszając na ¾ gazu, przy jednoczesnym utrzymywaniu niskich obrotów silnika. Wówczas nie powinniśmy blokować ruchu, a mimo to spalanie naszego samochodu powinno się obniżyć.

Co z oponami energooszczędnymi? Producenci tego rodzaju ogumienia chwalą się, że ich rozwiązania mają opory toczenia nawet o 15% niższe w porównaniu z tradycyjnymi oponami. Przekłada się na to na oszczędność paliwa z rzędu ok. 3% na 100 km, co dla przeciętnego auta miejskiego oznacza zużycie mniejsze o ok. 0,3-0,5l/100 km. Czy to rozwiązanie ma same zalety? Niestety nie. Opony energooszczędne mogą mieć dłuższą drogę hamowania i mogą gorzej zachowywać się na mokrej nawierzchni. Dlatego przed zakupem opon energooszczędnych warto zadać sobie pytanie co jest ważniejsze – oszczędność, czy bezpieczeństwo?

Zniwelowanie oporów powietrza także może doprowadzić do niższego spalania. Przede wszystkim należy unikać jazdy z uchylonymi szybami. Co gdy chcemy obniżyć temperaturę wnętrza pojazdu? Miejmy na uwadze fakt, że korzystanie z klimatyzacji może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet o 1 litr / 100 km. Tylko takie działanie ponownie nie idzie w parze z bezpieczeństwem, bo co zrobimy, gdy na zewnątrz jest 20 stopni a wewnątrz auta dwa razy tyle?

Oszczędności może generować także podróżowanie w trasie tuż za dużym pojazdem np. TIR-em. Tę metodę odradzamy wszystkim kierowcom, gdyż z pewnością nie należy ona do bezpiecznych. Niższe opory powietrza powiązane z „tunelem powietrznym” jaki tworzy nam TIR, a co za tym – niższe wyniki spalania z pewnością nie są współmierne do niebezpieczeństwa jakie powodujemy na drodze. W momencie, gdy kierowca TIR-a gwałtowniej zahamuje to w większości przypadków zatrzymamy się na tyle jego naczepy.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem http://www.iparts.pl/warsztaty/

 

Zobacz podobne artykuły:

 Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?
kalendarz 05/04 2024

Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?

Bezpieczeństwo

2024.04.05

5 kwietnia obchodzimy Dzień Grzeczności za Kierownicą, który ma na celu zwrócenie uwagi na deficyt kulturalnych zachowań na drogach.
Gwarancja sukcesu
kalendarz 05/04 2024

Gwarancja sukcesu

Bezpieczeństwo

2024.04.05

Dobra szkoła nauki jazdy to nie tylko doświadczenie i jakość. To również pewność, że osoba starająca się uzyskać prawo jazdy będzie otoczona profesjonalną opieką.
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.