Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Co zrobić żeby akumulator nie zawiódł
kalendarz 04/11 2013

Co zrobić żeby akumulator nie zawiódł

Warsztat / Porady

Przekręcamy kluczyk w stacyjce i… nic się nie dzieje. Rozrusznik ani drgnie. Co zrobić?

W okresie jesienno-zimowym kierowcom dochodzi jedna z największych bolączek chłodnych poranków. Może się zdarzyć, że nie odjedziemy z miejsca postoju, bo ... .

Kontrola przede wszystkim

Koniecznie należy zaopatrzyć się w woltomierz. Jego cena nie powinna przekroczyć 40 zł, a te najprostsze można dostać już za kilka złotych. Dwa, trzy razy w tygodniu pod koniec dnia podnosimy maskę i sprawdzamy napięcie akumulatora. Naładowany akumulator ma napięcie w zakresie 12,3V do 12,8 V.

"Jeżeli wartość tego parametru jest bliższa tej dolnej granicy, trzeba liczyć się z tym, że następnego poranka akumulator może nie mieć wystarczającej energii do odpalenia silnika” - tłumaczy Krzysztof Najder, ekspert portalu akumulator.pl. "Dzięki stałej kontroli napięcia możemy odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie i podłączyć akumulator do prostownika na noc. Szczególnie przydatne jest sprawdzenie napięcia akumulatora w niedzielę, gdy przez cały weekend nie korzystaliśmy z auta".

Podczas kontroli napięcia akumulatora sprawdzamy także jego stan zewnętrzny: jeżeli klemy są mocno brudne lub zaśniedziałe, może to utrudnić przepływ energii z i do akumulatora.

Konsekwencja ciągłego czuwania

Profilaktycznie warto także sprawdzić natężenie postojowe auta. Natężenie postojowe to energia, którą samochód zużywa, gdy z niego nie korzystamy. "Jest ona wykorzystywana na podtrzymanie pamięci sterowników, komputera pokładowego, radia i alarmu” - wyjaśnia Najder. "Natężenie to nie powinno przekraczać 0,05A. Jeżeli jest dużo wyższe, akumulator będzie oddawał znacznie więcej energii (na przykład w nocy), przez co rankiem może jej zabraknąć na odpalenie silnika".

Natężenie postojowe można sprawdzić u każdego elektromechanika za niewielka opłatą, a jego podwyższona wartość jest jedną z głównych przyczyn rozładowań akumulatora.

Długość ma znaczenie

Chodzi oczywiście o długość pokonywanych przez nas tras. Jak przekonuje Najder, gdy odpalamy auto z zimnym silnikiem i przejedziemy mniej niż 5-6 km, po skończeniu trasy w akumulatorze będzie mniej energii niż przed jej rozpoczęciem, gdyż na tak krótkim odcinku alternator nie będzie w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii do akumulatora.

Zaplanujmy zatem tak codzienne trasy, by unikać niepotrzebnego odpalania silnika (np. by podjechać do kiosku po gazetę). Jeżeli nie możemy wykluczyć jazdy na krótkich odcinkach, odpowiednio często kontrolujmy napięcie akumulatora. Warto wprzy tym dodać o pojemności akumulatora. Powszechnie uważa się, że akumulator o większej pojemności zgromadzi więcej energii, co znacznie ułatwi odpalenie silnika po mroźnej nocy.

"Nic bardziej mylnego!” - mówi Najder. Wybierając akumulator, kierujemy się wskazaniami producenta auta. Można je znaleźć dla wielu samochodów na stronie akumulator.pl/dobierz-akumulator; po wprowadzeniu modelu auta, jego roku produkcji, rodzaju paliwa i pojemności silnika otrzymamy gotową listę pasujących do naszego auta akumulatorów.

Jeżeli producent uznał, że dla samochodu X wystarczy akumulator o pojemności 50-60 Ah, to nie montujmy akumulatora o pojemności większej (np. 80 Ah). Akumulator taki będzie nieustannie w jakimś stopniu niedoładowany, co w końcu doprowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia.

Jeśli ktoś musi mieć większy akumulator właśnie ze względu na np. energochłonny zestaw audio, to musi zadbać o systematyczne doładowywanie akumulatora, aby ten miał szansę służyć jak najdłużej. Do tego niezbędny będzie albo nowy, odpowiednio większy alternator (zastępujący dotychczasowy, oryginalny) lub po prostu systematycznie używany prostownik.

Gdy wszystko zawiedzie

Niestety, nawet mimo zachowania wszystkich wymienionych wskazówek akumulator może się rozładować. Dlatego też zaopatrzmy się w kable rozruchowe i trzymajmy je w bagażniku; dzięki temu nasz sąsiad lub przejeżdżający kierowca będzie mógł użyczyć nam trochę prądu. Przydatna może się okazać także wizytówka korporacji taksówkarskiej: gdy nie będzie nikogo w pobliżu, wystarczy jeden telefon, by dyspozytor wysłał do nas taksówkarza, który sam podłączy kable rozruchowe i pomoże nam odpalić silnik. Cena takiej usługi nie powinna przekroczyć 20-30 zł. Można również zdecydować się na kupno akumulatora z pakietem assistance. Jeżeli nasz akumulator nie będzie w stanie odpalić silnika, możemy spodziewać się pomocy 24h. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu podany na karcie gwarancyjnej, by sprowadzić specjalistę z odpowiednim sprzętem do każdego miejsca w Polsce.

 

Zobacz podobne artykuły:

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni
kalendarz 17/12 2017

Napęd 4x4 nie skraca drogi hamowania na oblodzonej nawierzchni

Warsztat / Porady

2017.12.17

Część kierowców posiadających SUV-y z napędem 4x4 uważa, że podczas zimy poradzą sobie bez opon zimowych, czy całorocznych z homologacją zimową.
Używana instalacja LPG - czy wolno i dlaczego nie?
kalendarz 15/12 2017

Używana instalacja LPG - czy wolno i dlaczego nie?

Warsztat / Porady

2017.12.15

W dyskusjach prywatnych i internetowych często spotykamy się z zaskoczeniem rozmówców w reakcji na informację, że używanej instalacji gazowej nie można przełożyć z jednego samochodu do drugiego.
Zanim nadejdzie prawdziwa zima sprawdź akumulator
kalendarz 09/12 2017

Zanim nadejdzie prawdziwa zima sprawdź akumulator

Warsztat / Porady

2017.12.09

Sprawdzenie akumulatora jest niezbędnym elementem przygotowań auta do zimy.
Najnowsze artykuły:
Rajd Dakar 2018 – etap 13.

Rajd Dakar 2018 – etap 13.

Wiadomości / Moto sport

2018.01.21

Przygoński i Giemza awansują.
Będzie Lexus LC - kabriolet

Będzie Lexus LC - kabriolet

Wiadomości / News

2018.01.20

Brytyjski magazyn Auto Express, powołując się na źródło wewnątrz firmy, informuje, iż zapadła już decyzja o opracowaniu wersji flagowego coupe Lexus LC z otwieranym dachem.
Rajd Dakar 2018 – etap 12.

Rajd Dakar 2018 – etap 12.

Wiadomości / Moto sport

2018.01.20

Przygoński utrzymuje szóste miejsce.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.