Co płynie w oleju silnikowym?
W pracy nad olejem silnikowym duże znaczenie ma zastosowanie wysokiej jakości bazy olejowej. Jednak dopiero w połączeniu z odpowiednimi dodatkami uszlachetniającymi tworzy ona olej o pożądanych właściwościach, zapewniających prawidłową ochronę silnika. Dodatki uszlachetniające są stosowane przede wszystkim po to, aby zapewniać stabilność parametrów olejów bazowych i poprawić ich właściwości, a tym samym lepiej chronić silnik. W zależności od przeznaczenia, rodzaju silnika i wymogów producentów, dodatki są dobierane i mieszane w różnych konfiguracjach, stanowiąc zwykle od 10 – 25 proc. oleju. Resztę tworzy baza olejowa. Istnieje kilka rodzajów dodatków uszlachetniających stosowanych w olejach silnikowych. Detergenty utrzymują silnik w czystości i neutralizują kwasy powstające w wyniku spalania paliwa. Środki dyspersyjne usuwają sadzę i szlamy oraz utrzymują je w postaci zawiesiny w oleju, co zapobiega powstawaniu blokad. Z kolei dodatki chroniące przed zużyciem tworzą aktywną chemicznie powłokę na częściach ruchomych. Dodatki te są szczególnie istotne w przypadku dużych obciążeń podczas rozruchu silnika i jazdy samochodem. Antyoksydanty przyczyniają się do spowolnienia naturalnej degradacji oleju silnikowego, a modyfikatory tarcia zmniejszają opór pomiędzy ruchomymi częściami silnika. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne to substancje zabezpieczające silnik przed korozją. Bezpieczna praca silnika Odpowiednie połączenie wysokiej jakości dodatków i bazy olejowej ma duże znaczenie dla ochrony silnika zwłaszcza w przypadku nowoczesnych olejów syntetycznych. Oleje syntetyczne działają skuteczniej niż mineralne, ponieważ do ich produkcji wykorzystywane są zaawansowane procesy chemiczne, dzięki którym ich struktura molekularna i właściwości mogą być precyzyjnie określane. W olejach syntetycznych dodatki nie rozpuszczają się, dlatego muszą być wcześniej odpowiednio przygotowane. Każda z firm ma własne metody oraz doświadczenia i wykorzystuje różne składniki do tego, aby uzyskać określone parametry. Jednym z najnowszych osiągnięć inżynierów jest syntetyczny olej silnikowy Shell Helix Ultra 5W-40 wyprodukowany z krystalicznie czystej bazy olejowej, powstałej z gazu ziemnego z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus. Środki smarne oparte na olejach wytwarzanych w Technologii Shell PurePlus są pozbawione większości zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika. Olej ten pomaga zachować optymalną czystość silnika. Zawiera również dodatki chroniące silnik nie tylko podczas jazdy, ale również w trakcie rozruchu. Tworzą aktywną powłokę na częściach ruchomych, co ma znaczenie w przypadku dużych obciążeń. Ponadto dodatki uszlachetniające zawarte w oleju przeciwdziałają utlenianiu oraz wpływają na większą oszczędność paliwa. Nowe technologie środków smarnych są testowane na torach. W przypadku firmy Shell jest to współpraca techniczna z Ferrari. Nowe rodzaje środków smarnych zespół specjalistów bada podczas wyścigów Grand Prix F1./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Honda pracuje nad wodorem
Warsztat / Technika
2024.01.29
Miarodajna metoda na obliczenie spalania paliwa w samochodzie
Warsztat / Porady
2024.01.29
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieElfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
Wiadomości / News
2024.04.19
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu
Wiadomości / News
2024.04.19