Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Citroen po raz drugi mistrzem świata WTCC FIA
kalendarz 28/09 2015

Citroen po raz drugi mistrzem świata WTCC FIA

Wiadomości / Moto sport / Citroen

Zdobycie pole position i dwukrotnie pierwszego miejsca na torze w Szanghaju, pozwoliło Citroënowi obronić tytuł Wyścigowego Mistrza Świata Producentów WTCC FIA.

W pierwszym wyścigu zespół Citroëna odniósł potrójne zwycięstwo – miejsca na podium zajęli: José María López, Yvan Muller i Sébastien Loeb. W drugim wyścigu triumfował Yvan Muller po imponującej pogoni z dalekiej pozycji startowej. Pechito López zajął tym razem trzecią pozycję. Zapisując na swoim koncie najwięcej punktów spośród wszystkich zawodników w stawce, José María López wykonał kolejny krok w stronę utrzymania tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców. Rozstrzygnięcie może nastąpić już podczas rundy w Tajlandii, która odbędzie się w dniach 31 października – 1 listopada br.

Pierwszym ważnym wydarzeniem wyścigowej niedzieli w Szanghaju były kwalifikacje do dziesiątej rundy WTCC, nieoczekiwanie przełożone z soboty. Wszystkie cztery Citroëny C-Elysée WTCC zespołu fabrycznego awansowały w nich do trzeciej rundy i rywalizowały o zdobycie pole position. Yvan Muller, który ruszył jako pierwszy, popełnił drobny błąd w ostatnim sektorze toru. W rezultacie uzyskany przez niego czas został poprawiony przez Nicka Catsburga, jedynego konkurenta kierowców Citroëna w tej sesji. Sébastien Loeb w swojej próbie nie zdołał zaliczyć czasu krótszego od Holendra, natomiast w dwie minuty później dokonał tego Ma Qing Hua. Jako ostatni wyjechał na tor José María López i to jego wynik zarejestrowany przez zegary zagwarantował mu pozycję zwycięzcy kwalifikacji. Aktualny Mistrz Świata zdobył w ten sposób pole position po raz piąty w tym sezonie.

W kilka godzin później zawodnicy stanęli na starcie wyścigu nr 1. W chwili zgaśnięcia świateł Ma Qing Hua został zablokowany na swojej pozycji startowej. Prowadzenie objął José María López. Pierwsze okrążenie przebiegło chaotycznie, z wieloma kolizjami, które wyeliminowały z walki w sumie aż pięciu zawodników. Na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, za którym José María López otwierał uformowany na nowo peleton; dwie następne pozycje zajmowali Yvan Muller i Sébastien Loeb. Po pięciu okrążeniach wyścig odzyskał pierwotne tempo. Pechito wkrótce wyszedł poza zasięg swoich kolegów z zespołu, którzy z kolei zapewnili sobie przewagę zabezpieczającą ich przed atakami Nicka Catsburga. W dalszej części peletonu Ma Qing Hua awansował na ósme miejsce, jednak niedługo potem uszkodzenie skrzyni biegów zmusiło go do wycofania się z walki.

López, Muller i Loeb zajęli trzy pierwsze miejsca i wspólnie zdobyli wystarczającą liczbę punktów, by Citroën zyskał, na pięć wyścigów przed końcem sezonu, pewność obronienia tytułu Wyścigowego Mistrza Świata WTCC FIA w klasyfikacji producentów.

Po prezentacji zwycięzców na podium i krótkiej przerwie samochody ponownie stanęły na gorącym asfalcie toru w Szanghaju. Na starcie drugiego wyścigu prowadzenie objął Gabriele Tarquini, za którego plecami Yvan Muller i Sébastien Loeb zacięcie walczyli bok w bok. Ostatecznie czterokrotny Mistrz Świata WTCC zyskał przewagę nad dziewięciokrotnym Rajdowym Mistrzem Świata WRC, jednak obydwu zaskoczył José María López, który nieoczekiwanie prześliznął się pomiędzy swoimi kolegami z zespołu.

W połowie dystansu Muller przystąpił do ataku. Najpierw wyprzedził Lópeza, następnie pod koniec długiej prostej, w pierwszej próbie wysunął się przed Tarquiniego i kiedy tylko znalazł się na prowadzeniu, od razu zaczął powiększać swoją przewagę. Natomiast walka o drugie miejsce trwała znacznie dłużej. López przy każdej okazji usiłował wysunąć się przed Tarquiniego. Ostatecznie Włoch utrzymał swoją pozycję, finiszując o zaledwie 0,025 sekundy przed Argentyńczykiem. Sébastien Loeb, spowolniony przez przebitą oponę, nie mógł wziąć udziału w walce o podium i zadowolił się zdobyciem punktów za czwarte miejsce. Ma Qing Hua przekroczył linię mety jako ósmy, tuż przed Mehdi Bennaniem, kierowcą zespołu Sébastien LoebRacing, który odniósł w ten weekend swoje drugie zwycięstwo w kategorii Yokohama Trophy (wśród kierowców spoza zespołów fabrycznych).

Powiedzieli na mecie:

Yves Matton (Dyrektor Citroën Racing): „Chciałbym przede wszystkim podziękować naszym kierowcom za pracę, jaką włożyli w nasz wspólny sukces i za ducha fair-play. Nawet mając najlepszy samochód i najlepszy zespół, nie da się osiągnąć takich wyników bez wyjątkowych kierowców. Jestem szczególnie wdzięczny Yvanowi, który dołączył do nas jako pierwszy i dzięki któremu mogliśmy należycie przygotować się do sezonu 2014. Ilekroć mówię o zespole Citroën Racing, mam na myśli również wszystkich współpracowników naszego ośrodka technicznego, ludzi, których nie ogląda się w telewizji, ale bez których zdobycie tego tytułu mistrzowskiego także nie byłoby możliwe.”

José María López: „Brawa i gratulacje dla całego zespołu Citroën Racing: zarówno dla tych, którzy są tutaj z nami, jak i dla tych, którzy pozostają w Wersalu w okresie, który my spędzamy na torach. Wracając do dzisiejszych wyścigów, na starcie biegu nr 1 byłem trochę niespokojny. Nie widziałem w lusterku samochodu Ma Qing Hua, dlatego myślałem, że mam go obok siebie. Tymczasem Ma miał problemy techniczne w chwili startu, więc nie atakowany objąłem prowadzenie. Kiedy zorientowałem się, że jestem sam na czele stawki, starałem się nie popełnić żadnego błędu, co mi się udało i pozwoliło zbliżyć się do wygranej w kategorii całego sezonu. W biegu drugim moja walka z Gabriele Tarquinim była po prostu fantastyczna: właśnie za takie chwile kocham sport samochodowy! Ostatecznie nie zdołałem go wyprzedzić, ale nie muszę się tym szczególnie przejmować. Mając 75 punktów przewagi na dwie rundy przed końcem sezonu, mogę uznać, że na tym etapie rywalizacji moje cele zostały osiągnięte.”

Yvan Muller: „Wczoraj, podczas wolnych treningów, czułem, że mam problemy z regulacją samochodu, jednak dzięki pracy wykonanej wspólnie z inżynierami zakwalifikowałem się do trzeciej sesji kwalifikacyjnej, a następnie rozegrałem dwa dobre wyścigi z wieloma manewrami wyprzedzania. Zwycięstwo w drugim biegu osiągnąłem dzięki oszczędzaniu opon w fazie, w której Gabriele był nieco szybszy ode mnie. Kiedy nieco później przystąpiłem do ataku, powiodło mi się, pomimo zaciętej obrony z jego strony. Gratuluję Citroënowi – nasz zespół w pełni zasłużył na swój triumf, bo jest po prostu najlepszy! Bez wszystkich tych, którzy pracują na drugim planie, nie moglibyśmy zdziałać dosłownie nic.”

 Sébastien Loeb: „Nawet długa prosta toru nie dawała mi dzisiaj możliwości wyprzedzenia innych Citroënów naszego zespołu. Bilans tego weekendu nie jest dla mnie w pełni zadowalający, bo różnica punktowa dzieląca mnie w klasyfikacji kierowców od Yvana zwiększa się, podczas gdy moim celem było jej zmniejszanie. Z drugiej strony, jechałem w dobrym rytmie i czułem się na torze dobrze. Brawa dla wszystkich członków naszego zespołu za nowy tytuł mistrzowski – kolejne ogniwo w serii zapoczątkowanej w roku 2003.”

Wyniki:
Kwalifikacje:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Nick Catsburg (Lada Vesta WTCC)
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)

Wyścig 1:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Nick Catsburg (Lada Vesta WTCC)
5. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)

Wyścig 2:
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
3. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Rob Huff (Lada Vesta WTCC)
6. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
7. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
8. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)

Klasyfikacja kierowców:
1. José María López 396 pkt
2. Yvan Muller 321 pkt
3. Sébastien Loeb 282 pkt
4. Ma Qing Hua 177 pkt
5. Norbert Michelisz 172 pkt
6. Gabriele Tarquini 171 pkt
7. Tiago Monteiro 163 pkt

Klasyfikacja Producentów:
1. Citroën - 879 pkt
2. Honda - 609 pkt
3. Lada - 320 pkt

Zobacz podobne artykuły:

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
kalendarz 19/04 2024

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
 Historyczna zmiana u Lubiaka
kalendarz 15/04 2024

Historyczna zmiana u Lubiaka

Wiadomości / Moto sport

2024.04.15

Sezon 2024 oznacza sporo nowości w rajdowym życiu Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego.
Najnowsze artykuły:
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.