Ceny OC na motocykle i skutery 125 ccm w górę
Podwyżki OC nie ominęły właścicieli jednośladów.
Od stycznia do grudnia 2015 r. w Polsce zarejestrowano 23 tys. nowych motocykli o pojemności powyżej 50 cm3, co dało aż 142-procentowy wzrost w porównaniu z 2014 r., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Styczeń 2016 był pod względem rejestracji jednośladów najlepszym pierwszym miesiącem roku od 10 lat. Wszystko dzięki zmianie przepisów jeszcze z 2014 r.
Od lipca 2014 r. prawo zezwala osobom, posiadającym co najmniej 3 lata prawo jazdy kategorii B, na prowadzenie motocykla o pojemności do 125 ccm. Wzrost popularności jednośladów nie spowodował prognozowanego zagrożenia na polskich drogach. Jak wynika z policyjnych statystyk, w całym 2015 r. odnotowano 853 wypadki z udziałem motocyklistów. Rok wcześniej było ich więcej - 1023. Mimo tego z analizy multiagencji CUK Ubezpieczenia wynika, iż ceny za obowiązkowe polisy OC dla jednośladów wzrosły w ciągu roku nawet o 100 proc. W pierwszym kwartale 2015 r. najtańsze OC można było kupić już za 50 - 60 zł, dziś należy się liczyć w wydatkiem w wysokości 100-150 zł.
Przez ostatnie 12 miesięcy zaobserwowaliśmy prawie dwukrotny wzrost cen OC dla motocykli o pojemności 125 ccm. Paradoksalnie spadek liczby wypadków nie ma przełożenia na ceny obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi Maciej Kuczwalski, ekspert CUK Ubezpieczenia. Podwyżki są w dużej mierze konsekwencjami wprowadzenia w życie wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego, dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych.
Jak wynika z raportu CUK Ubezpieczenia, na OC dla skutera można zaoszczędzić nawet 300 zł. W zależności od ubezpieczyciela, polisę można kupić już za 100-150 zł, ale są towarzystwa, w których za OC można zapłacić 178 zł, 250 zł czy nawet 392 zł. Na potrzeby kalkulacji przyjęto, że posiadaczem przykładowej 3-letniej Hondy PCX 125 o poj. silnika 125 cm3 i mocy 11 KM jest 30-letni kierowca, który prawo jazdy ma 5 lat i od 3 lat, bezszkodowo wykupuje polisę OC.
W 2016 roku wciąż mogą być odczuwalne konsekwencje wprowadzenia wytycznych dotyczących likwidacji szkód, co może doprowadzić do kolejnych podwyżek. Do tego może dojść wzrost cen spowodowany ewentualnym ponownym wprowadzeniem tzw. podatku Religi, czyli zasilenia szpitalnych oddziałów ratunkowych z części pieniędzy pochodzących ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC – dodaje Maciej Kuczwalski.
Kilkaset złotych na polisę OC to nie jedyna pozycja na liście obowiązkowych wydatków każdego motocyklisty. Użytkownika motocykla bądź skutera, czeka też zakup odzieży ochronnej. Zdecydowanie warto zainwestować w dobre akcesoria, ponieważ ratują one przed poważnymi obrażeniami. Dobry kask (500-2 tys. zł), rękawice (150 zł), kalesony (50 zł), pas nerkowy (100 zł), specjalistyczna kurtka z membraną i spodnie (1-2 tys. zł), stanowią nieraz więcej niż jedną trzecią budżetu przeznaczonego na zakup motocykla i akcesoriów.
źródło: CUK UbezpieczeniaZobacz podobne artykuły:
Pęknięta szyba w samochodzie
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.09
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
AC vs coraz droższe naprawy aut
Finanse / Ubezpieczenia
2024.02.29
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24