Bugatti Veyron i niebotyczne ceny części
Veyron to symbol luksusu i osiągów. I choć nie jest już produkowany, to nadal wzbudza emocje.
W ciągu 10 lat produkcji powstało 450 sztuk. Koncern VW, do którego należy marka Bugatti, do każdego sprzedanego egzemplarza musiała dopłacić ok. 5 mln euro. Powodem były przede wszystkim koszty produkcji i samych części. Każdy samochód był składany ręcznie. Ponadto zdecydowana większość części potrzebnych do produkcji była wytwarzana wyłącznie dla tego modelu. Bugatti Veyron w przeliczeniu na złotówki kosztował ok. 4 mln zł.
Samochód wzbudzał emocje nie tylko swoim wyglądem, osiągami ale i kosztami utrzymania. O cenach części zamiennych Veyrona krążyły opowiadania, a ze względu na ograniczoną dostępność auta, wiele szczegółów pozostawało tajemnicą. Jednak zawsze to intrygowało nie tylko entuzjastów marki. Teraz dzięki pojawieniu się aplikacji certyfikacyjnej EPA, możemy poznać niektóre z niebotycznych kosztów związanych z wymianą niektórych części Veyrona.
Jedną z najdroższych części w tym modelu jest… zbiornik paliwa. Jeśli z jakiegoś powodu właściciel Bugatti Veyrona będzie potrzebował zastępczego zbiornika, będzie musiał liczyć się z kosztem 17 904 euro (20 349 dol.). Jeśli będzie chciał ażeby wymiany dokonał autoryzowany serwis Bugatti, to będzie musiał dodać do tej sumy jeszcze 20 000 euro (22 731 dol.), co spowoduje całkowity koszt do 37 904 euro (43 080 dol.), czyli kwota porównywalna do ceny nowego Mercedesa-AMG A35.
Każda z czterech turbosprężarek Veyrona kosztuje 5 640 euro (6400 dol.) plus dodatkowe 8 000 euro (9 091 dol.) koszt wymiany. Co więcej, każdy z dwóch systemów chłodzących powietrze doładowujące (intercooler) kosztuje 7 917 euro (8 996 dol.), z ceną za wymianę – 1 800 euro (2 045 dol.).
Co może być jeszcze bardziej zaskakujące niż lista niektórych części Veyrona, to koszty pracy związane z ich instalacją. Na przykład Veyron korzysta z tych samych czujników ciśnienia doładowania, co VW Golf GTI i Audi A3, a czujniki kosztują jedynie 16,50 euro (18,75 dol.), jednak koszt wymiany wynosi 1 600 euro (1 818 dol.). Cena czujnika położenia wałka rozrządu jest jeszcze bardziej ekstremalna. Podczas gdy sama część kosztuje tylko 7,92 euro (9 dol.) i jest identyczna, co w VW Jetta i Golfie, praca związana z wymianą części wynosi 5 200 euro (5 909 dol.).
Samochód z maksymalną prędkością 400 km/h może pędzić przez ok. 15 minut. Na tyle obliczono trwałość opon do tego modelu. Koszt zakupu kompletu opon do Veyrona to ponad 30 000 euro. Opony i tak trzeba wymieniać średnio co 15 tys. km. Coroczna wizyta w serwisie to ok. 20 000 euro. W tej sytuacji już żadnym kosztem nie jest zatankowanie do pełna 100-litrowego zbiornika paliwa./ns/
Zobacz podobne artykuły:
Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
Wiadomości / News
2024.04.19
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu
Wiadomości / News
2024.04.19
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
Wiadomości / News
2024.04.19
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18