Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Benzyna zdetronizowała diesla
kalendarz 28/08 2018

Benzyna zdetronizowała diesla

Gorące tematy

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że już nie diesle, ale silniki benzynowe są najchętniej wybierane przy zakupie nowych aut osobowych w Europie Zachodniej.

Udział diesli wśród nowo zarejestrowanych aut spadł z 49,9 proc. w 2016 r. do 44,8 proc. w 2017 r., natomiast nowych osobówek na benzynę wzrósł z 45,9 proc. do 49,4 proc. W Polsce jednostki benzynowe dominują już od kilku lat i cały czas obserwujemy trend wzrostowy – w 2017 r. 66,5 proc. udział, podczas gdy w 2016 – 64,3 proc. Eksperci Exact Systems zwracają uwagę, że rośnie, choć powoli, zainteresowanie napędami alternatywnymi, których udział w europejskim rynku wzrósł do 5,8 proc. Pozytywny wyjątek stanowi Norwegia, w której w 2017 r. ponad połowa sprzedanych nowych samochodów była z napędem elektrycznym lub hybrydowym.

- Wyniki opublikowane przez ACEA potwierdzają tezę, iż kończy się pewna era w europejskiej motoryzacji i znajdujemy się w momencie przełomowym. Świadczy o tym powrót do łask silników benzynowych i zdetronizowanie diesla, a także bardzo prężny rozwój rynku ekoaut, w czym bezsprzecznym liderem pozostaje Norwegia. Chociaż silniki diesla były w Europie wiodącym napędem przez prawie dwie dekady, a stopniowy odwrót konsumentów od pojazdów na olej napędowy obserwujemy dopiero od 3 lat, to wydaje się, że przechodzenie na silniki niskoemisyjne będzie trwałym trendem, do którego producenci motoryzacyjni muszą dostosować swoje oferty – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Benzyna paliwem numer jeden w Europie

Po wielu latach dominacji aut z silnikami na olej napędowy, ich popularność w Europie obecnie spada, na czym zyskuje przede wszystkim benzyna, a w mniejszym stopniu napędy alternatywne. Jak podaje ACEA, w państwach starej Unii (tzw. EU 15) struktura nowo zarejestrowanych samochodów pod względem rodzaju napędu wygląda następująco: benzyna 49,4 proc., olej napędowy 44,8 proc., napędy alternatywne, w tym elektryczne i hybrydowe, 5,8 proc.

W 2017 r. udział diesla zmniejszył się we wszystkich państwach EU 15, a zwłaszcza w Luksemburgu, Grecji i Niemczech. U naszych zachodnich sąsiadów wyraźnie widać tendencję odchodzenia od zakupu diesli (45,8 proc. w 2016, 38,7 proc. w 2017) na rzecz aut benzynowych (52,2 proc. w 2016, 57,9 proc. w 2017). Warto też podkreślić, że w ubiegłym roku w Niemczech podwoiła się liczba aut elektrycznych. Zmniejszenie zainteresowania pojazdami na olej napędowy obserwujemy też we Francji, gdzie również benzyna zdetronizowała diesel i odpowiada już za 47,6 proc. sprzedaży nowych aut nad Loarą, co oznacza wzrost o prawie 4 p.p. r/r.

Bastionami zwolenników silników diesla pozostają kraje, w których rynkowy udział napędów na olej napędowy wciąż przekracza 50 proc. Do tego grona zaliczają się Irlandia (65,2 proc.), Portugalia (61,5 proc.) oraz Włochy (56,3 proc.).

Norwegia, królowa elektromobilności

Kompletnie na drugim motoryzacyjnym biegunie niż państwa EU 15 znajduje się Norwegia. Norweskie społeczeństwo jest zamożne i bardzo świadome ekologicznie, co przekłada się bezpośrednio na decyzje podejmowane przez Norwegów podczas kupna nowego samochodu. W tym skandynawskim kraju spada udział zarówno diesla, jak i benzyny (odpowiednio o 7,7 p.p. i 4,3 p.p.), a ich miejsce zajmują napędy alternatywne, w tym głównie elektryczne. Norwegia jest pierwszym krajem na świecie, gdzie liczba aut z napędem alternatywnym przekroczyła połowę wszystkich rejestracji (52,2 proc. w 2017 r. w porównaniu do 40,2 proc. rok wcześniej).

Polska droga do elektromobilności

Jak na tle Europy Zachodniej wypada Polska? Nad Wisłą również spada udział diesla, na czym zyskują benzyna i napędy alternatywne, przede wszystkim hybrydowe. Z danych opublikowanych przez PZPM wynika, że już w tej chwili rejestrujemy znacznie mniej diesli niż wynosi średnia w krajach EU 15 (27,8 proc. vs. 44,8 proc.), lecz jest to skompensowane głównie wysoką sprzedażą aut benzynowych. Ich udział wynosi w Polsce aż 66,5 proc. przy 49,4 proc. dla EU 15. Samochody elektryczne wciąż są rzadkością na polskich drogach. Co prawda ich liczba podwoiła się z 556 w 2016 r. do 1068 w 2017 r., ale do Norwegii jest nam naprawdę daleko. Napędy elektryczne stanowią tylko dwa promile w łącznej sprzedaży nowych aut w Polsce.

źródło: Exact Systems


Tagi:
benzyna vs diesel, silniki benzynowe popularniejsze od diesli

Zobacz podobne artykuły:

Auta elektryczne w Polsce: 80 proc. wzrost sprzedaży
kalendarz 19/09 2018

Auta elektryczne w Polsce: 80 proc. wzrost sprzedaży

Wiadomości / Gorące tematy

2018.09.19

Pomimo znaczącej dynamiki, taka wielkość sprzedaży plasuje Polskę zaledwie na 15. miejscu wśród państw Unii Europejskiej.
Połączenie Orlenu i Lotosu może być niekorzystne dla rynku
kalendarz 12/09 2018

Połączenie Orlenu i Lotosu może być niekorzystne dla rynku

Wiadomości / Gorące tematy

2018.09.12

PKN Orlen chce złożyć do Komisji Europejskiej wniosek dotyczący fuzji z Lotosem do końca 2018 r. lub na początku 2019 r.
Koniec wakacji - do miast wracają korki
kalendarz 01/09 2018

Koniec wakacji - do miast wracają korki

Wiadomości / Gorące tematy

2018.09.01

To, że wraz z końcem wakacji korki wrócą na ulice największych miast to pewne jak w banku.
Najnowsze artykuły:
Hyundai i30 Fastback N na trasie z Rzymu do Paryża

Hyundai i30 Fastback N na trasie z Rzymu do Paryża

Wiadomości / News

2018.09.21

Choć debiut modelu i30 Fastback N został już potwierdzony 2 października podczas Paris Auto Show, to samochód będzie można zobaczyć kilka dni wcześniej.
Renault Clio III (2005-2012)

Renault Clio III (2005-2012)

Używane

2018.09.21

Na rynku pojazdów używanych nie brakuje samochodów segmentu B. Popularnym modelem wśród aut typowo miejskich jest Renault Clio. Przyglądamy się trzeciej generacji tego pojazdu.
75. Rajd Polski: Kasperczyk walczy o podium w RSMP

75. Rajd Polski: Kasperczyk walczy o podium w RSMP

Wiadomości / Moto sport

2018.09.20

Z 16 numerem startowym, do rywalizacji w mocnej stawce ruszą Tomasz Kasperczyk i Damian Syty w Fordzie Fiesta R5.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.