Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Benzyna zdetronizowała diesla
kalendarz 28/08 2018

Benzyna zdetronizowała diesla

Gorące tematy

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że już nie diesle, ale silniki benzynowe są najchętniej wybierane przy zakupie nowych aut osobowych w Europie Zachodniej.

Udział diesli wśród nowo zarejestrowanych aut spadł z 49,9 proc. w 2016 r. do 44,8 proc. w 2017 r., natomiast nowych osobówek na benzynę wzrósł z 45,9 proc. do 49,4 proc. W Polsce jednostki benzynowe dominują już od kilku lat i cały czas obserwujemy trend wzrostowy – w 2017 r. 66,5 proc. udział, podczas gdy w 2016 – 64,3 proc. Eksperci Exact Systems zwracają uwagę, że rośnie, choć powoli, zainteresowanie napędami alternatywnymi, których udział w europejskim rynku wzrósł do 5,8 proc. Pozytywny wyjątek stanowi Norwegia, w której w 2017 r. ponad połowa sprzedanych nowych samochodów była z napędem elektrycznym lub hybrydowym.

- Wyniki opublikowane przez ACEA potwierdzają tezę, iż kończy się pewna era w europejskiej motoryzacji i znajdujemy się w momencie przełomowym. Świadczy o tym powrót do łask silników benzynowych i zdetronizowanie diesla, a także bardzo prężny rozwój rynku ekoaut, w czym bezsprzecznym liderem pozostaje Norwegia. Chociaż silniki diesla były w Europie wiodącym napędem przez prawie dwie dekady, a stopniowy odwrót konsumentów od pojazdów na olej napędowy obserwujemy dopiero od 3 lat, to wydaje się, że przechodzenie na silniki niskoemisyjne będzie trwałym trendem, do którego producenci motoryzacyjni muszą dostosować swoje oferty – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Benzyna paliwem numer jeden w Europie

Po wielu latach dominacji aut z silnikami na olej napędowy, ich popularność w Europie obecnie spada, na czym zyskuje przede wszystkim benzyna, a w mniejszym stopniu napędy alternatywne. Jak podaje ACEA, w państwach starej Unii (tzw. EU 15) struktura nowo zarejestrowanych samochodów pod względem rodzaju napędu wygląda następująco: benzyna 49,4 proc., olej napędowy 44,8 proc., napędy alternatywne, w tym elektryczne i hybrydowe, 5,8 proc.

W 2017 r. udział diesla zmniejszył się we wszystkich państwach EU 15, a zwłaszcza w Luksemburgu, Grecji i Niemczech. U naszych zachodnich sąsiadów wyraźnie widać tendencję odchodzenia od zakupu diesli (45,8 proc. w 2016, 38,7 proc. w 2017) na rzecz aut benzynowych (52,2 proc. w 2016, 57,9 proc. w 2017). Warto też podkreślić, że w ubiegłym roku w Niemczech podwoiła się liczba aut elektrycznych. Zmniejszenie zainteresowania pojazdami na olej napędowy obserwujemy też we Francji, gdzie również benzyna zdetronizowała diesel i odpowiada już za 47,6 proc. sprzedaży nowych aut nad Loarą, co oznacza wzrost o prawie 4 p.p. r/r.

Bastionami zwolenników silników diesla pozostają kraje, w których rynkowy udział napędów na olej napędowy wciąż przekracza 50 proc. Do tego grona zaliczają się Irlandia (65,2 proc.), Portugalia (61,5 proc.) oraz Włochy (56,3 proc.).

Norwegia, królowa elektromobilności

Kompletnie na drugim motoryzacyjnym biegunie niż państwa EU 15 znajduje się Norwegia. Norweskie społeczeństwo jest zamożne i bardzo świadome ekologicznie, co przekłada się bezpośrednio na decyzje podejmowane przez Norwegów podczas kupna nowego samochodu. W tym skandynawskim kraju spada udział zarówno diesla, jak i benzyny (odpowiednio o 7,7 p.p. i 4,3 p.p.), a ich miejsce zajmują napędy alternatywne, w tym głównie elektryczne. Norwegia jest pierwszym krajem na świecie, gdzie liczba aut z napędem alternatywnym przekroczyła połowę wszystkich rejestracji (52,2 proc. w 2017 r. w porównaniu do 40,2 proc. rok wcześniej).

Polska droga do elektromobilności

Jak na tle Europy Zachodniej wypada Polska? Nad Wisłą również spada udział diesla, na czym zyskują benzyna i napędy alternatywne, przede wszystkim hybrydowe. Z danych opublikowanych przez PZPM wynika, że już w tej chwili rejestrujemy znacznie mniej diesli niż wynosi średnia w krajach EU 15 (27,8 proc. vs. 44,8 proc.), lecz jest to skompensowane głównie wysoką sprzedażą aut benzynowych. Ich udział wynosi w Polsce aż 66,5 proc. przy 49,4 proc. dla EU 15. Samochody elektryczne wciąż są rzadkością na polskich drogach. Co prawda ich liczba podwoiła się z 556 w 2016 r. do 1068 w 2017 r., ale do Norwegii jest nam naprawdę daleko. Napędy elektryczne stanowią tylko dwa promile w łącznej sprzedaży nowych aut w Polsce.

źródło: Exact Systems


Tagi:
benzyna vs diesel, silniki benzynowe popularniejsze od diesli

Zobacz podobne artykuły:

 Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
kalendarz 26/03 2024

Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.03.26

W przyszłym roku prawo pozwoli na testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach.
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
kalendarz 19/03 2024

Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”

Wiadomości / Gorące tematy

2024.03.19

Jak ten trend wpłynie na rynek motoryzacyjny?
Rewolucja w przepisach
kalendarz 11/03 2024

Rewolucja w przepisach

Wiadomości / Gorące tematy

2024.03.11

Czy konfiskata aut pijanym kierowcom zwiększy bezpieczeństwo na drogach?
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych