Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi TT clubsport turbo - Potężna dawka mocy
kalendarz 12/05 2015

Audi TT clubsport turbo - Potężna dawka mocy

Wiadomości / Prezentacje / Audi / Concept Cars

Tegoroczna impreza Wörthersee Tour będzie miejscem premiery studyjnego modelu TT z  silnikiem 2.5 TFSI i dwiema elektrycznie napędzanymi sprężarkami.  

Twórcy tego koncepcyjnego pojazdu inspirowali się odnoszącym sukcesy Audi 90 IMSA GTO z późnych lat osiemdziesiątych XX w. Samochód, który będzie można zobaczyć nad jeziorem Wörthersee, to model z silnikiem 2.5 TFSI i dwiema elektrycznie napędzanymi sprężarkami, który dysponuje mocą aż 600 KM i momentem obrotowym równym 650 Nm. Jak zapewnia Audi,  przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 3,6 sek.

Moc auta podkreśla jego sylwetka – ręcznie ustawiany tylny spoiler, to udoskonalenie pochodzące z modelu Audi Sport TT Cup, startującego w zainaugurowanej niedawno nowej serii wyścigów. Spoiler został poszerzony o 20 cm. Wloty powietrza i duży grill z przodu, błotniki i boczne listwy progowe, potężny dyfuzor z tyłu i spoiler, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK). Łącznie z lusterkami bocznymi, samochód jest o 14 cm szerszy niż seryny model TT.   

We wnętrzu auta znalazła się „klatka bezpieczeństwa” zbudowana z wytrzymałych rur tytanowych. Z przodu zamontowano lekkie fotele sportowe z czteropunktowymi pasami, pokryte koralowo pomarańczową alcantarą z kontrastowymi szwami i lamówkami. System wskaźników i obsługi wraz z cyfrowym Audi virtual cockpit, jest skierowany w stronę kierowcy. We wnętrzu dominują sportowe materiały: CFK i czarna alcantara. Duże, wykonane z CFK powierzchnie w drzwiach i na centralnej konsoli, są dodatkowym sportowym akcentem. Alcantarą wykończono uchwyt w drzwiach w kształcie tuby, zaś sama obudowa dźwigni zmiany biegów wykonana jest z aluminium i pracuje w otwartym tunelu.

„Dwie elektrycznie napędzane sprężarki to zupełnie nowy wymiar przyjemności z jazdy. Potęgują możliwości natychmiastowego przyśpieszania, zwiększają moment obrotowy oraz dają dużą moc” - wyjaśnia prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Jesteśmy już blisko gotowości do rozpoczęcia seryjnego montażu tego rozwiązania w silnikach TDI. Tutaj, jako pierwszy na świecie producent samochodów, prezentujemy je w silniku TFSI. Z myślą o miłośnikach naszej marki, którzy pojawią się nad Wörthersee, zamontowaliśmy dwie elektryczne napędzane sprężarki w studyjnym pojeździe o wyjątkowo sportowym charakterze.”

Pod maską auta pracuje silnik 2.5 TFSI o zwiększonej mocy. Ta 5-cylindrowa jednostka zapewnia aż 600 KM mocy oraz 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 3000 do 7000 obr./min. Przekłada się to na 240 KM mocy i 260 Nm momentu obrotowego z litra pojemności. Moc silnika przenoszona jest na koła za pomocą 6-biegowej, manualnej przekładni na obie osie. Elektrycznie napędzane sprężarki (EAV), w 2,5 sek., pozwalają pokonać pierwszych 16 metrów - o 6 więcej (około półtorej długości pojazdu), niż porównywalne auto bez tego rozwiązania. Masa pojazdu wynosi tylko 1396 kg. Prędkość maksymalna Audi wynosi 310 km/h.

Do zalet elektrycznie napędzanych sprężarek należy natychmiastowy osiąganie maksymalnych obrotów i zwiększanie ciśnienia doładowania. Dzięki temu samochód dynamicznie przyspiesza, nawet na niskich obrotach. Samochód otrzymał także specjalny układ wydechowy, w którym powstaje minimalne przeciwciśnienie. Zaraz za wyścigowym tłumikiem zamontowano dodatkową rurę odprowadzającą spaliny. Jednostka 2.5 TFSI chłodzona jest chłodnicą wywodzącą się z aut wyścigowych. Przy niskiej prędkości obrotowej silnika, elektrycznie napędzane sprężarki zwiększają moment obrotowy nawet o 200 Nm. Elektryczna instalacja pokładowa ma moc 48V i jest to przyszłościowe rozwiązanie opracowane przez Audi.

Audi TT clubsport turbo otrzymało zawieszenie typu „coilover”, w którym amortyzatory zintegrowano ze sprężynami, umożliwiające precyzyjną regulację wysokości podczas jazdy i siłę tłumienia amortyzatorów. Elektryczna funkcja unoszenia, chroni podwozie przed uszkodzeniami np. podczas podjazdu pod wysoki krawężnik. Na liście wyposażenia znalazł się ponadto system elektronicznej kontroli stabilizacji ESC. Studyjne Audi wyposażono w koła w rozmiarze 9,5 J x 20, z ogumieniem 275/30. W układzie hamulcowym wykorzystano ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Przednie tarcze mają średnicę 370 mm. Otwarte błotniki zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulców.

Jak powiedział prof. dr Hackenberg to nowoczesne rozwiązanie - elektrycznie napędzane sprężarki -  jest niemal gotowe do wprowadzenia do produkcji. Zanim jednak to nastąpi, w austriackiej miejscowości Reifnitz, podczas Wörthersee Tour, w dniach 13-16 maja br. będzie można zobaczyć studyjne TT clubsport turbo.

Norbert Szwarc
Foto: Audi
 

galeria: [gallery ids="54047,54048,54049,54050,54051,54052,54053,54054,54055,54056"]

Zobacz podobne artykuły:

Rośnie popularność wypożyczalni aut na minuty
kalendarz 13/07 2018

Rośnie popularność wypożyczalni aut na minuty

Wiadomości / Gorące tematy

2018.07.13

BP uruchamia takie wypożyczalnie na swoich stacjach.
Audi Tradition na Rajdzie Heidelberg Historic
kalendarz 10/07 2018

Audi Tradition na Rajdzie Heidelberg Historic

Moto fanatyk

2018.07.10

Na start 24. Rajdu Heidelberg Historic, który odbędzie się w dniach 12-14 lipca, Audi Tradition wystawi jednego oldtimera i trzy youngtimery.
Audi i Hyundai – wspólne rozwiązania
kalendarz 23/06 2018

Audi i Hyundai – wspólne rozwiązania

Wiadomości / News

2018.06.23

Obydwie marki nawiążą współpracę w celu rozwoju techniki ogniw paliwowych
Najnowsze artykuły:
X Zlot Oldtimer Club Polska

X Zlot Oldtimer Club Polska

Moto fanatyk

2018.07.14

W dniach 12-15 lipca w Międzybrodziu Żywieckim odbywa się jubileuszowy X Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Citroënów.
VW I.D. R Pikes Peak z nowym rekordem w Goodwood?

VW I.D. R Pikes Peak z nowym rekordem w Goodwood?

Moto fanatyk

2018.07.14

Po uzyskaniu najlepszego czasu w wyścigu na szczyt Pikes Peak elektryczna wyścigówka staje przed nowym wyzwaniem.
Auto Union "Srebrna Strzała" weźmie udział w srebrnym jubileuszu

Auto Union "Srebrna Strzała" weźmie udział w srebrnym jubileuszu

Moto fanatyk

2018.07.13

Na największym zlocie historycznych samochodów wyścigowych będzie można podziwiać Auto Union Typ C oraz Wanderera Stromlinie Spezial.