Audi A4, A5, A6 – Ultra oszczędność
Wiadomości / Prezentacje / Audi / nowe auta
Audi poszerza swoją gamę aż o jedenaście nowych modeli.
W tym roku na rynku zadebiutują nowe ekonomiczne wersje serii A4, A5 i A6. Pod maskę tych aut trafił nowy, dwulitrowy silnik TDI w trzech wariantach mocy – 136, 163 i 190 KM. Jak podkreśla producent, zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 3,9 do 4,6 l/100 km. Jednocześnie dzięki emisji CO2 od 104 do 119 g/km, modele Audi ultra należą do najbardziej efektywnych samochodów w swoich segmentach.
Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego opisuje je w ten sposób: „Najnowsza technika TDI, najbardziej efektywne skrzynie biegów, sportowy układ wydechowy. Kierowca tego prawie nie zauważa, ale odczuwa przy szybkim przyspieszaniu oraz – dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu – przy płaceniu rachunku na stacji benzynowej. Nasze modele ultra mają też wiele zalet w codziennym użytkowaniu – to coś, co zawsze doceniają klienci.“
Nowoczesny silnik 2.0 TDI jaki trafił do gamy modelowej A4, A5 i A6, dysponuje wysokim momentem obrotowym, wynoszącym 320 lub 400 Nm, także przy niskiej liczbie obrotowej, co daje odpowiednią moc przy niewielkim zużyciu.
Dr Stefan Knirsch, kierownik ds. rozwoju silników w Audi mówi: „Innowacyjny, wysoce efektywny system SCR oczyszcza spaliny z tlenków azotu. Dzięki temu oczywistym jest, że nowe modele ultra spełniają wymogi mającej obowiązywać w przyszłości normy emisji spalin Euro 6, zużywając jednocześnie mniej paliwa.“
Modele ultra wyposażane są seryjnie w manualną skrzynię biegów, w której górne przełożenia nieco wydłużono. Opcjonalnie, w Audi A6 dostępna jest innowacyjna 7-stopniowa przekładnia S tronic, która obniża średnie zużycie do 4,4 l/100 km (4,6 l. w modelu Avant). Odpowiada to emisji 114 g CO2/km (119 g w przypadku wersji Avant). Ta na nowo zaprojektowana, dwusprzęgłowa, automatyczna przekładnia, zapewnia szybką i komfortową zmianę poszczególnych przełożeń. Producent zastosował w niej szeregu innowacji: zminimalizowane tarcie wewnętrzne, wysoko efektywne zaopatrywanie w olej oraz wahadło odśrodkowe zapobiegające niepożądanym drganiom i umożliwiające jazdę na niskich obrotach, co przekłada się na niewielki hałas dobiegający z silnika. Harmonijnie zestopniowane biegi, w połączeniu z dużą rozpiętością przełożeń, zapewniają komfortową jazdę. 7-biegowa przekładnia S tronic, podobnie jak 6-biegowa skrzynia manualna, przekazuje napęd na koła przedniej osi. Za wysoką efektywność modeli ultra, odpowiada również seryjnie montowany system Start-Stop i systemu informacji kierowcy z programem efektywnej jazdy. W modelach A4 i A4 Avant, zużycie obniżają także modyfikacje detali aerodynamiki i niżej zawieszona karoseria.
W efekcie otrzymano niewielkie wartości zużycia paliwa i emisji CO2, od 3,9 l/100 km (104 g/km) w Audi A4 Limousine, przez 4,2 l/100 km (109 g/km) w Audi A4 Avant i w Audi A5 Coupé po 4,3 l/100 km (111 g/km) w Audi A5 Sportback. Nieco później na rynku pojawi się model A5 Sportback 2.0 TDI ultra o mocy 100 kW. Model A6 2.0 TDI ultra, bez jakiegokolwiek uszczuplenia wyposażenia, charakteryzuje się niską wartością emisji CO2 – 114 g/km (117 g/km z przekładnią manualną), a na 100 km zużywa średnio 4,4 l paliwa (4,5 l ze skrzynią manualną). W przypadlu wersji Avant, niezależnie od zastosowanej przekładni, zużycie paliwa wynosi 4,6 l/100 km (119 g/km).
Do palety ultra marki Audi należy także Audi A3 1.6 TDI ultra, które zadebiutowało jesienią 2013 r. jako pierwszy model ultra. Samochód w tej wersji zużywa średnio 3,2 l paliwa na 100 km (85 g CO2 na km). Wyróżnikiem wszystkich wersji ultra jest dyskretny emblemat umieszczonym z tyłu auta.
Norbert Szwarc
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.19
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28