Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi Q5 2.0 TDI S-Line – Wciąż na topie
kalendarz 15/11 2016

Audi Q5 2.0 TDI S-Line – Wciąż na topie

Pierwsza jazda / Audi / slider

Pomimo już dużego stażu na rynku, ciągle pozostaje w świetnej formie.

Bez wątpienia to jeden z weteranów segmentu SUV-ów z wyższej półki. Debiut tego modelu miał miejsce w 2008 r., w 2012 dokonano modernizacji. W między czasie na rynku pojawili się nowi gracze. Q5  jednak dzielnie odpiera ataki konkurencji, czego dowodem może być fakt, że w Niemczech lepiej sprzedaje się tylko VW Tiguan.

oryg_foto-2-jpgCzęsto mawiano, że Q5 to Tiguan z logo Audi. Opinia ta była mylna, ponieważ samochód Audi powstał na płycie podłogowej Audi A4 (B8), z silnikiem umieszczonym wzdłużnie (a nie poprzecznie jak w Tiguanie) a w układzie przeniesienia napędu na obie osie wykorzystano mechanizm różnicowy Torsen (w Tiguanie sprzęgło Haldex). Ponadto Q5 jest od Tiguana zarówno dłuższe (o 22 cm), jak i szersze (o 7 cm). Tak naprawdę samochód Audi jest technicznie spokrewniony z Porsche Macan. Producent przygotował sześć wersji silnikowych. Dla najbardziej wymagających w ostatnim czasie pojawiły się odmiany SQ5  o mocy 326 KM i topowa SQ5 Plus napędzana tym samym silnikiem – 3.0 TDI V6 zapewniająca 340 KM. Za dodatkowe 14 KM trzeba jednak zapłacić aż 22 000 zł, czyli w sumie 319 500 zł.

W sprzedaży dominowały jednak wersje słabsze z silnikami wysokoprężnymi, jak np. 2.0 TDI o mocy 143 i 177 KM. W przypadku jednak wyboru odmiany 143-konnej nie możemy liczyć na napęd obu osi quattro. Wtedy pozostaje nam wariant o mocy 177 KM. W codziennej eksploatacji moc ta jest wystarczająca. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej S tronic. Samochód sprawnie przyspiesza w szerokim zakresie obrotów. System Drive Select pozwala kierowcy wybrać  tryb jazdy (Comfort, Automatic, Dynamic, Efficiency, Individual) i tym samym zachęca do ostrzejszej jazdy lub tłumi jego sportowe zapędy. Jeśli nie przesadzimy z dynamiczną jazdą, 75-litrowy bak pozwoli na pokonanie ok. 1000 km.

Samochód daje dużo przyjemności z jazdy. Praktycznie nie przechyla się podczas dynamiczniej pokonywanych zakrętów a napęd quattro (standard – 40 proc. mocy na przednie koła, 60 proc. na tył) zapewnia znakomitą trakcję. 20-centymetrowy prześwit pozwala na bezpieczne zjechanie z drogi asfaltowej.

oryg_foto-3-jpgW odróżnieniu od niektórych rywali, samochód ma klasyczną linię, zaś duża powierzchnia szyb i niezbyt szerokie słupki zapewniają kierowcy dobrą widoczność. We wnętrzu na uwagę zasługuje przede wszystkim jakość wykonania i materiały. Sam układ deski rozdzielczej, to można powiedzieć klasyka w wykonaniu Audi. Znany również z innych modeli tej marki system MMI (Multi Media Interface), czyli pokrętło obok dźwigni zmiany biegów służące do obsługi mulitmediami, zbytnio absorbuje uwagę kierowcy. Ponadto wygodne i zapewniające dobre podparcie boczne fotele. Z tyłu dostateczna ilość miejsca. Kanapa ma dodatkową regulację pochylenia i może być (opcjonalnie) przesuwana w zakresie 10 cm. Q5 sprawdzi się także w roli samochodu rodzinnego. Pojemność bagażnika wynosi 540 litrów. Po złożeniu tylnych oparć otrzymamy 1560 l. i równą podłogę.

Pomimo 8 lat obecności na rynku Audi Q5 nadal należy do liderów tego segmentu i wciąż pozostaje interesującą propozycją. na pewno pod względem osiągów, prowadzenia, czy poziomu wykonania. Dziwić mogą natomiast braki w wyposażeniu auta tej klasy i konieczność dopłaty m in za boczne tylne airbagi (1710 zł), uchwyty Isofix na przednim fotelu z dezaktywacją poduszki (400 zł),  klimatyzację automatyczną 3-strefową (3020 zł).W pierwszych miesiącach przyszłego roku na rynku zadebiutuje kolejna generacja Q5.

Norbert Szwarc Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Audi Q5 2.0 TDI S-Line: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) – 4629/1898/1655 mm Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany Pojemność: 1968 cm3 Moc maksymalna: 177 KM przy 4200 obr/.min Maksymalny moment obrotowy: 380 przy 1750 – 2500 obr/min Osiągi: (0-100 km/h) – 9,0 s. Prędkość maksymalna: 200 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 7,1/5,5/6,1  l/100 km Pojemność bagażnika: 540/1560  l Pojemność zbiornika paliwa: 75 l

Cena auta: od 143 100 zł Cena testowanego modelu: 215 900 zł

[gallery ids="58880,58881,58882,58883,58884,58885,58886,58887,58888,58889,58890,58891,58892,58893,58894,58895,58896,58897,58898,58899,58900"]

Zobacz podobne artykuły:

Wystawa w Audi museum mobile: "Błyszczące eksponaty - blaski techniki"
kalendarz 01/02 2018

Wystawa w Audi museum mobile: "Błyszczące eksponaty - blaski techniki"

Moto fanatyk / Moje auto

2018.02.01

Ekspozycja przedmiotów z aluminium - od opakowań po czekoladzie po Audi AVUS Quattro.
Album o historii Audi
kalendarz 25/01 2018

Album o historii Audi

Wiadomości / News

2018.01.25

Audi Tradition opublikowało w Internecie cyfrowy album zatytułowany „Audi Jubiläumstermine 2018.”
Rdest pierwszą kobietą wygrywającą wyścig w Dubaju
kalendarz 16/01 2018

Rdest pierwszą kobietą wygrywającą wyścig w Dubaju

Wiadomości / Moto sport

2018.01.16

Małgorzata Rdest za kierownicą Audi R8 LMS zwyciężyła w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju w klasie GT4.
Najnowsze artykuły:
Williams zaprezentował zespół i nowy bolid

Williams zaprezentował zespół i nowy bolid

Wiadomości / Moto sport

2018.02.17

W londyńskim klubie Village Underground odbyła się prezentacja Williamsa FW41-Mercedes.
Nowa Lancia Stratos – Premiera w Genewie

Nowa Lancia Stratos – Premiera w Genewie

Wiadomości / News

2018.02.16

Sensacją tegorocznej wystawy w Genewie będzie z pewnością współczesna wersja słynnej Lancii Stratos.
Czy ufasz swojemu partnerowi za kierownicą?

Czy ufasz swojemu partnerowi za kierownicą?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2018.02.16

Ufamy ale…

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.