Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Żarówka samochodowa ma już 100 lat
kalendarz 23/02 2015

Żarówka samochodowa ma już 100 lat

Wiadomości / Ciekawostki

Ta szczególna rocznica jest dobrą okazją do przypomnienia najważniejszych faktów związanych z  oświetleniem samochodów.

100 lat temu firma Philips wyprodukowała swoją pierwszą żarówkę samochodową. Kiedy w 1914 r. firma rozpoczęła produkcję żarówek samochodowych, auta poruszały się z prędkością maksymalną 30 km/h. Powszechna wtedy technologia oświetleniowa opierała się na prostych karbidowych lampach, które zapalało się przy pomocy zapałki. Oświetlały one drogę dzięki płomieniowi i zwierciadłu, które było zamontowane za nim, aby kierować światło w przód.

W odpowiedzi na konieczność zwiększenia widoczności na drogach inżynierowie Philipsa postanowili w 1914 r. opracować pierwszą żarówkę samochodową, którą nazwano Half Watt. Kolejnym przełomowym momentem okazała się późniejsza dyskusja między Henrym Fordem a Antonem Philipsem, która odbyła się na  początku lat dwudziestych. To ona umożliwiła upowszechnienie się elektrycznego oświetlenia w motoryzacji. Słynny samochód Ford Model T stał się jednym z pierwszych aut seryjnie wyposażonych w żarówki Philips.

Firma Philips zawsze wyznaczała nowe standardy, zwiększając bezpieczeństwo milionów uczestników ruchu drogowego z całego świata — mówi Peter Stolk, dyrektor ds. technologii w Philips Automotive Lighting.

Kolejnym etapem w historii rozwoju oświetlenia samochodowego była zaprezentowana w 1924 r. żarówka Philips Duplo. Posiadała ona dwa żarniki, z których jeden realizował światła mijania, a drugi drogowe. Podnosiło to komfort jazdy poprawiając widoczność na drodze. Ponadto takie rozwiązanie ograniczało zjawisko oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.

Dwanaście lat później, w odpowiedzi na coraz większy ruch na drogach, na rynek zostały wprowadzone przełomowe, asymetryczne lampy. Poprawiały one bezpieczeństwo umożliwiając lepsze oświetlenie prawej strony jezdni. Opracowano wówczas specjalnie przeznaczoną do tego typu lamp żarówkę samochodową Duplo-D.

Przez kolejne dziesięciolecia trwały pracę nad udoskonaleniem technologii oświetlenia samochodowego. Ich efektem była zaprojektowana  przez Philipsa w 1962 r.  żarówka halogenowa. Mimo upływu ponad 50 lat, technologia ta jest nadal wykorzystywana i stale rozwijana. Przykładem mogą być żarówki X-tremeVision+130 proc. oraz WhiteVision, które należą do najnowszej generacji oświetlenia halogenowego. Obie miały premierę w 2014 r. Co ciekawe, w większości samochodów aktualnie poruszających się po drogach zamonotowane są właśnie żarówki halogenowe.

W 1991 r. Philips zaprezentował kolejne przełomowe osiągnięcie w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Na drogi wyjechało pierwsze auto z lampami ksenonowymi. Zastosowanie tej technologii wpłynęło znacząco na poprawę widoczności na drodze, natomiast charakterystyczne bladoniebieskie światło emitowane przez ksenony, pozwoliło na nadanie autom nowego wyglądu.

W 2007 r. Philips wraz z Audi zaprezentowały pierwsze rozwiązanie typu „full LED” w modelu R8. W ten sposób rozpoczęła się rewolucja półprzewodnikowa w oświetleniu samochodowym. Technologia LED ma aktualnie największy wpływ na rozwój oświetlenia samochodowego. LED-y pozwalają nie tylko na lepsze oświetlenie drogi i poprawę bezpieczeństwa, ale umożliwiają również producentom samochodów na nadanie ich autom nowej stylistyki.

— Jeszcze kilkanaście lat temu patrząc we wsteczne lusterko ciężko było rozróżnić marki samochodów — mówi Peter Stolk z Philips Automotive Lighting. — Obecnie reflektory samochodowe i elementy ich oświetlenia są jedną z niepowtarzalnych cech marki i łatwo je rozpoznać. Współpracując blisko z producentami samochodów i reflektorów samochodowych, opracowujemy nowe, atrakcyjne projekty przeznaczone do przyszłych modeli. 

Według ekspertów przyszłość to technologia LED, przy jednoczesnym rozwoju żarówek halogenowych i palników ksenonowych. Aktualnie inżynierowie prowadzą badania nad technologią reflektorów laserowych. Okazuje się, że tego typu nowatorska technika może stanowić przełom w projektowaniu całej przedniej części samochodu. Przetrze ona szlak dla zupełnie nowych sposobów montowania oświetlenia. Obecnie funkcjonalność wymusza ustępstwa wobec stylu. Radykalnie zminiaturyzowane oświetlenie laserowe pozwoli na niezwykle wąskie profile reflektorów. Dodatkowo możliwość instalacji w niewielkich niszach usuwa kolejne ograniczenia. Pozwoli to producentom aut na większą dowolność stylistyczną i aerodynamiczną podczas projektowania samochodów w przyszłości./oprac. ns/

  [gallery ids="48248,48251,48250,48249"]

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.