Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 André Citroën – Geniusz z polskimi korzeniami
kalendarz 06/02 2018

André Citroën – Geniusz z polskimi korzeniami

Ciekawostki / Citroen

Inżynier, przedsiębiorca, założyciel jednej z najbardziej znanych marek na świecie – André Citroën urodził się 5 lutego 1878 r. – dokładnie 140 lat temu.

André Citroën był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki Maszy Amelii Kleinman. Jego rodzice poznali się podczas jednej z biznesowych podróży Francuza do Warszawy. W 1873 r. zamieszkali w jednak Paryżu, gdzie w 1878 r. urodził się André. Przodkowie słynnego twórcy kultowych modeli m.in. 2CV, HY, CX czy DS nosili nazwisko Limoenman, czyli… człowiek z cytrynkami, dopiero dziadek André, Barend, zdecydował się na jego zmianę.

W 1900 r. po ukończeniu studiów inżynierskich na École polytechnique André Citroën wstąpił do wojska. W trakcie służby odwiedził m.in. ojczysty kraj matki. Podczas wizyty w Polsce, w jednym z warsztatów zobaczył nieznane mu wcześniej koła zębate o zakończeniach w kształcie „jodełki”. Wykształcenie techniczne pozwoliło mu dostrzec wszystkie zalety takiej konstrukcji – możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichszą pracę. Citroën odkupił prawa do tego wynalazku i w 1902 r. założył we Francji fabrykę kół zębatych Citroëna. Wzór zębatki, opatentowany w postaci charakterystycznych szewronów, do dziś widnieje w logo marki.

W wieku 27 lat André był już znanym z innowacyjnych rozwiązań, nowoczesnego zarządzania, wyczucia czasu i potrzeb rynku, francuskim przedsiębiorcą. Bogate i przepełnione sukcesem doświadczenia z fabryką Morsa oraz spotkanie z Henrym Fordem spowodowały, że André szukając dalszych opcji rozwoju i możliwości wykorzystania nowoczesnej fabryki, zaplanował kolejny ruch. Wybór padł na motoryzację – André zamierzał produkować samochody seryjnie. Pierwsze auto z logo Citroëna – typ A – wyjechało z jego fabryki w 1919 r. Ta strategia była udana: niespełna 10 lat później Citroën produkował 400 pojazdów dziennie, co stanowiło 1/3 całej produkcji we Francji.

André Citroën stale poszukiwał innowacji, które pozwoliłyby mu być o krok przed konkurencją. W latach 30. XX w. zlecił opracowanie pierwszego samochodu z samonośną karoserią i napędem na przednie koła. Koszt prac na tym autem i równoczesnej przebudowy fabryki okazał się zbyt duży. W efekcie w 1934 r. Citroën został przejęty przez Michelina – największego swojego wierzyciela. Do kłopotów finansowych przyczyniło się również zamiłowanie Citroëna do kasyn. Ale model Traction Avant okazał się jednak sukcesem i zapewnił dalsze funkcjonowanie marki. Niestety sam już nie mógł cieszyć się z tych dokonań. W następnym roku Citroën zmarł z powodu raka żołądka. Na jego pogrzebie był obecny inny pionier motoryzacji – Louis Renault.

Citroën zasłynął nie tylko na polu techniki – miał też niewyczerpane pomysły na promocję swoich produktów. Ustawił w całej Francji znaki drogowe z logo marki, przez 10 lat ogromny napis Citroën świecił na wieży Eiffla. Stworzył wypożyczalnie swoich samochodów, dostarczał pojazdy taksówkarzom, sprzedawał je na raty, a by wychować nowych klientów, produkował także zabawki – modele „dorosłych” Citroënów.

Duch André Citroëna, wizjonera i poszukiwacza nowych rozwiązań jest obecny w marce do dziś – z fabryki Citroëna niejednokrotnie wyjeżdżały samochody, które zmieniały motoryzację. Wystarczy tu wymienić choćby Citroena 2CV – tani, niewielki samochód, który zmotoryzował Francję, czy model DS19 – do dziś będący symbolem najśmielszych wizji, komfortu i innowacyjnych technologii, takich jak choćby pneumatyczne zawieszenie. Ten wynalazek został w kolejnych latach doprowadzony do perfekcji w takich pojazdach, jak słynny CX czy XM. Citroën zawsze idealnie wykorzystujący także trendy marketingowe, twierdził, że najlepszą reklamą jego samochodów będzie jakość i wytrzymałość. W 1933 r. zorganizowano pokaz jazdy non-stop, w którym seryjny Citroën, wybrany z taśmy produkcyjnej, przejechał w ciągu 133 dni 300 tys. km ze średnią prędkością 93 km/h! Było to kolejne imponujące osiągnięcie geniusza „człowieka od cytrynek” i dowód jakości Citroëna./oprac.ns/

Foto: Citroen


Tagi:
André Citroën, Citroën 2CV, Citroën HY, Citroën CX, Citroën DS, Citroën typ A, Citroën Traction Avant, Citroën XM

Zobacz podobne artykuły:

Skoda Kodiaq RS z rekordowym czasem okrążenia na Nürburgringu
kalendarz 18/06 2018

Skoda Kodiaq RS z rekordowym czasem okrążenia na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2018.06.18

Sabine Schmitz za kierownicą Skody Kodiaq RS ustanowiła rekordowy wśród siedmioosobowych SUV-ów czas okrążenia słynnej północnej pętli toru Nürburgring.
Citroën chce w tym roku sprzedać w Polsce 17,5 tys. aut
kalendarz 31/05 2018

Citroën chce w tym roku sprzedać w Polsce 17,5 tys. aut

Wiadomości / Gorące tematy

2018.05.31

Mają mu w tym pomóc tegoroczne premiery.
Porsche 911 GT3 RS z nowym rekordem
kalendarz 27/05 2018

Porsche 911 GT3 RS z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2018.05.27

Model 911 GT3 RS przejechał „Zielone piekło” w 6:56,4 min.
Najnowsze artykuły:
X Zlot Oldtimer Club Polska

X Zlot Oldtimer Club Polska

Moto fanatyk

2018.07.14

W dniach 12-15 lipca w Międzybrodziu Żywieckim odbywa się jubileuszowy X Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Citroënów.
VW I.D. R Pikes Peak z nowym rekordem w Goodwood?

VW I.D. R Pikes Peak z nowym rekordem w Goodwood?

Moto fanatyk

2018.07.14

Po uzyskaniu najlepszego czasu w wyścigu na szczyt Pikes Peak elektryczna wyścigówka staje przed nowym wyzwaniem.
Auto Union "Srebrna Strzała" weźmie udział w srebrnym jubileuszu

Auto Union "Srebrna Strzała" weźmie udział w srebrnym jubileuszu

Moto fanatyk

2018.07.13

Na największym zlocie historycznych samochodów wyścigowych będzie można podziwiać Auto Union Typ C oraz Wanderera Stromlinie Spezial.