Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 André Citroën – Geniusz z polskimi korzeniami
kalendarz 06/02 2018

André Citroën – Geniusz z polskimi korzeniami

Ciekawostki / Citroen

Inżynier, przedsiębiorca, założyciel jednej z najbardziej znanych marek na świecie – André Citroën urodził się 5 lutego 1878 r. – dokładnie 140 lat temu.

André Citroën był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki Maszy Amelii Kleinman. Jego rodzice poznali się podczas jednej z biznesowych podróży Francuza do Warszawy. W 1873 r. zamieszkali w jednak Paryżu, gdzie w 1878 r. urodził się André. Przodkowie słynnego twórcy kultowych modeli m.in. 2CV, HY, CX czy DS nosili nazwisko Limoenman, czyli… człowiek z cytrynkami, dopiero dziadek André, Barend, zdecydował się na jego zmianę.

W 1900 r. po ukończeniu studiów inżynierskich na École polytechnique André Citroën wstąpił do wojska. W trakcie służby odwiedził m.in. ojczysty kraj matki. Podczas wizyty w Polsce, w jednym z warsztatów zobaczył nieznane mu wcześniej koła zębate o zakończeniach w kształcie „jodełki”. Wykształcenie techniczne pozwoliło mu dostrzec wszystkie zalety takiej konstrukcji – możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichszą pracę. Citroën odkupił prawa do tego wynalazku i w 1902 r. założył we Francji fabrykę kół zębatych Citroëna. Wzór zębatki, opatentowany w postaci charakterystycznych szewronów, do dziś widnieje w logo marki.

W wieku 27 lat André był już znanym z innowacyjnych rozwiązań, nowoczesnego zarządzania, wyczucia czasu i potrzeb rynku, francuskim przedsiębiorcą. Bogate i przepełnione sukcesem doświadczenia z fabryką Morsa oraz spotkanie z Henrym Fordem spowodowały, że André szukając dalszych opcji rozwoju i możliwości wykorzystania nowoczesnej fabryki, zaplanował kolejny ruch. Wybór padł na motoryzację – André zamierzał produkować samochody seryjnie. Pierwsze auto z logo Citroëna – typ A – wyjechało z jego fabryki w 1919 r. Ta strategia była udana: niespełna 10 lat później Citroën produkował 400 pojazdów dziennie, co stanowiło 1/3 całej produkcji we Francji.

André Citroën stale poszukiwał innowacji, które pozwoliłyby mu być o krok przed konkurencją. W latach 30. XX w. zlecił opracowanie pierwszego samochodu z samonośną karoserią i napędem na przednie koła. Koszt prac na tym autem i równoczesnej przebudowy fabryki okazał się zbyt duży. W efekcie w 1934 r. Citroën został przejęty przez Michelina – największego swojego wierzyciela. Do kłopotów finansowych przyczyniło się również zamiłowanie Citroëna do kasyn. Ale model Traction Avant okazał się jednak sukcesem i zapewnił dalsze funkcjonowanie marki. Niestety sam już nie mógł cieszyć się z tych dokonań. W następnym roku Citroën zmarł z powodu raka żołądka. Na jego pogrzebie był obecny inny pionier motoryzacji – Louis Renault.

Citroën zasłynął nie tylko na polu techniki – miał też niewyczerpane pomysły na promocję swoich produktów. Ustawił w całej Francji znaki drogowe z logo marki, przez 10 lat ogromny napis Citroën świecił na wieży Eiffla. Stworzył wypożyczalnie swoich samochodów, dostarczał pojazdy taksówkarzom, sprzedawał je na raty, a by wychować nowych klientów, produkował także zabawki – modele „dorosłych” Citroënów.

Duch André Citroëna, wizjonera i poszukiwacza nowych rozwiązań jest obecny w marce do dziś – z fabryki Citroëna niejednokrotnie wyjeżdżały samochody, które zmieniały motoryzację. Wystarczy tu wymienić choćby Citroena 2CV – tani, niewielki samochód, który zmotoryzował Francję, czy model DS19 – do dziś będący symbolem najśmielszych wizji, komfortu i innowacyjnych technologii, takich jak choćby pneumatyczne zawieszenie. Ten wynalazek został w kolejnych latach doprowadzony do perfekcji w takich pojazdach, jak słynny CX czy XM. Citroën zawsze idealnie wykorzystujący także trendy marketingowe, twierdził, że najlepszą reklamą jego samochodów będzie jakość i wytrzymałość. W 1933 r. zorganizowano pokaz jazdy non-stop, w którym seryjny Citroën, wybrany z taśmy produkcyjnej, przejechał w ciągu 133 dni 300 tys. km ze średnią prędkością 93 km/h! Było to kolejne imponujące osiągnięcie geniusza „człowieka od cytrynek” i dowód jakości Citroëna./oprac.ns/

Foto: Citroen


Tagi:
André Citroën, Citroën 2CV, Citroën HY, Citroën CX, Citroën DS, Citroën typ A, Citroën Traction Avant, Citroën XM

Zobacz podobne artykuły:

Lancia Stratos – Powrót po latach
kalendarz 02/12 2018

Lancia Stratos – Powrót po latach

Wiadomości / Ciekawostki

2018.12.02

Pierwsza próba powrotu modelu Stratos miała miejsce w 2010 r. Z tego czasu pozostał jedynie pojazd koncepcyjny. Jednak do pomysłu stworzenia nowej wersji sportowego coupe powrócono.
Jak zmieniała się Ibiza w ciągu trzech dekad?
kalendarz 21/11 2018

Jak zmieniała się Ibiza w ciągu trzech dekad?

Wiadomości / Ciekawostki

2018.11.21

Porównajmy modele pierwszej i piątej generacji Ibizy, które dzieli ponad 30 lat.
Najdroższe Ferrari
kalendarz 18/11 2018

Najdroższe Ferrari

Wiadomości / Ciekawostki

2018.11.18

Wyścigowe Ferrari 250 GTO z 1963 r. stało się najdroższym autem. Samochód został wyceniony na 52.000.000 dolarów.
Najnowsze artykuły:
Toyota Supra – Odliczanie do premiery

Toyota Supra – Odliczanie do premiery

Prezentacje / Nowości

2018.12.13

W styczniu 2019 r. podczas wystawy Detroit Auto Show zostanie oficjalnie zaprezentowana nowa generacja Toyoty Supra.
Bram Schot nowym prezesem zarządu Audi AG

Bram Schot nowym prezesem zarządu Audi AG

Wiadomości / News

2018.12.13

Rada Nadzorcza Audi AG zaaprobowała Brama Schota na stanowisko prezesa zarządu, z dniem objęcia stanowiska 1 stycznia 2019 r.
Ford zrezygnuje z modelu C-Max i Grand C-Max

Ford zrezygnuje z modelu C-Max i Grand C-Max

Wiadomości / News

2018.12.13

SUV-y wypierają minivany. Ford zmienia priorytety.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.