Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Alfa Romeo Giulia II 2,2 JTD 180 KM 8AT – Moja Sophia Loren
kalendarz 09/05 2018

Alfa Romeo Giulia II 2,2 JTD 180 KM 8AT – Moja Sophia Loren

Testy / Alfa Romeo

Na 105 lecie istnienia Alfy Romeo Włosi zafundowali nam nie lada tort urodzinowy. Nazywa się Giulia i jest… piękna.

Po raz kolejny styliści koncernu Fiat udowodnili, że sedan w klasie premium to ich specjalność. Można się czepiać, że nie zawsze w parze z urodą idzie niezawodność. Ale czy Audi, Mercedesa czy BMW nie trapią irytujące usterki silnika czy elektroniki? Na szczęście, Alfie zawsze się „upiecze”. Szczególnie, gdy jest piękna niczym młoda Sophia Loren

Reaktywacja
Dla porządku, Giulia AD 2015 to drugi z kolei pojazd Alfy o tej nazwie. Pierwsza, także była sedanem i powstawała w latach 1962 – 1978. Dlaczego Włosi zdecydowali się reaktywować Giulię? Odpowiedź jest prosta. Nazwa wpada w ucho, dobrze się kojarzy, a koncern Fiata chce aby ten model powalczył wreszcie i to z powodzeniem, z niemiecką konkurencją. O wyglądzie tym razem niewiele. Po prostu, w mojej opinii Giulia jest najpiękniejszym sedanem dostępnym obecnie na rynku. I… tyle.

Wnętrze?
A ktoś miał wątpliwości? Włoskie auta prawie zawsze były piękne. Nie tylko na zewnątrz, ale też w środku. No tak wiem, że urodzie nie zawsze towarzyszyła jakość. Powiem więcej, jakość wykonania, od lat uchodzi za najsłabszy punkt włoskich aut. Tym razem nie mam zastrzeżeń. Jest perfekcyjnie! Tak, perfekcyjnie! Plastiki prezentują się bardzo szlachetnie. A to, co wygląda na szczotkowane aluminium lub drewno… jest szczotkowanym aluminium i drewnem! Oczywiście, są drobiazgi, które irytują. Ot, choćby interfejs sfery audio, niewczytujący niektórych pamięci zewnętrznych. Komunikat, że coś jest niekompatybilne; co najmniej dziwi, skoro podobne systemy działają nawet najtańszych autach segmentu A. Nieco zaskakuje też działanie wskaźnika paliwa. Owszem, powinien reagować na styl jazdy. Jeśli przyciśniemy pedał gazu, to ilość paliwa w zbiorniku znacząco maleje. Ale, chyba system nie do końca radzi sobie z przeliczaniem i tak naprawdę nigdy nie wiadomo, ile oleju napędowego jeszcze w zbiorniku pozostało. A to może okazać się bolesne w skutkach…

Ergonomia bez zarzutu
Producenci z Italii często zapominali o ergonomii. Było pięknie, ale nie do końca logicznie. Tym razem, jest i pięknie i „homogenicznie”. Ergonomia lepiej niż niezła. Misz masz śródziemnomorskiego stylu i zdrowego rozsądku w stylu niemieckiej gretchen, wyszła włoskiej donnie na dobre.

Auto sprawia wrażenie, bardziej kompaktowego niż niemieckie odpowiedniki. I… chyba coś w tym jest. Kiedy wskoczymy na fotel kierowcy staje się pewne, że nam z przodu miejsca nie zabraknie. Z tyłu z kolei jest, że tak zażartuję kompaktowo przytulnie. To znaczy: Audi, Mercedes czy BMW proponują chyba nieco więcej przestrzeni.  Bagażnik mieści 480 litrów (po złożeniu kanapy: 1500). Cóż, rekord to nie jest, ale czy takim autem wozi się pięcioosobowa rodzinę?

Dopracowany
Od lat włosi dopracowywali swojego diesla. Efektem jest jednostka 2,2 JTD. Tak, ten motor jest realną alternatywą dla tego, co proponują Niemcy w Audi A4, Mercedesie Klasy C czy BMW serii 3. Spełnia oczekiwania osób ceniących zarówno komfort jak i dynamikę jazdy przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Nie ma lipy. Włoski turbodiesel jest bliski ideału. 180 KM dostępnych przy 3750 obrotach i 450 Nm od 1750 obrotów sprawia, że Alfa nader chętnie przyspiesza. 7,1 do pierwszej setki i 230 km/h to zacne parametry. Ale jeszcze zacniej jest przy dystrybutorze. Otóż, „nasza” testowa Giulia konsumowała średnio około 5,3 litry oleju napędowego! W mieście, zadowalała się 6 litrami na trasie spalanie schodziło do około 4,5 litra! Tak, to auto i z tym motorem jest realną alternatywa dla „beemki”, „merca” czy „audicy”!  

Auto daje naprawdę ogromna frajdę z jazdy
Nie tylko przez parametry, ale dzięki… tylnemu napędowi. I co najważniejsze, nie trzeba się go bać. Giulia prowadzi się niczym rasowa tylnonapędówką. Ale zaawansowana elektronika dba o to, aby nawet mało wprawny drajwer nie narobił sobie przez ten rodzaj napędu kłopotów na drodze. Za dystrybucje mocy w testowej Alfie odpowiadała 8-biegowa skrzynia automatyczna firmy ZF. Tak tak, tej samej która produkuje automaty między innymi dla BMW. Jego praca jest perfekcyjna. Kolejne biegi wchodzą (lub schodzą) płynnie i szybko. W czasie testu, automat ani razu się nie pomylił, nie „zamulił”. Innymi słowy, motor i układ przeniesienia napędu są godne segmentu premium. Dodatkowy plus dla Giulii, za tylny napęd.

Dobrym właściwościom jezdnym towarzyszy spory komfort uzyskiwany dzięki zawieszeniu. Pomimo sportowych aspiracji pełnej temperamentu Giulii, autem jedzie się bardzo komfortowo. Owszem, sportowość czuć, ale tylko wtedy, gdy trzeba. W czasie spokojnej jazdy, doskonale tłumi nierówności i „wyłapuje” garby w asfalcie. Do kokpitu nie docierają odgłosy pracy układu tłumienia.  Układ kierowniczy też godny sportowego auta. Idealnie bezpośredni. Do tego pięknie leżąca w dłoniach kierownica. Po prostu, aż chce się połykać kolejne kilometry.

Czy Alfa Romeo Giulia z silnikiem diesla może być alternatywą dla niemieckiej konkurencji? Może? Ależ jest! Wygląda lepiej od większości „Niemców”, rusza się nie gorzej. Włosi miewali sporo problemów z awaryjnością swoich aut. Tylko…. źe niemiecka bezawaryjność to już tylko mit. Nie wierzycie?  Zapraszam na fora użytkowników BMW, Audi, Mercedesa. Kiedyś niemieckie, znaczyło dobre. Teraz, z legendarnej niezawodności pozostała… legenda. Włosi nie obiecują auta, które nigdy się nie zepsuje. Wszak Sophia Loren też lekko posunęła się w czasie. Ale to nadal Sophia Loren…
Paweł Pusz

Zalety auta:
- wygląd
- dynamiczny i oszczędny motor
- jakość wykończenia
- tylny napęd

Wady auta:
- interfejs układu audio
- wskaźnik paliwa

Podstawowe parametry techniczne Alfa Romeo Giulia II 2,2 JTD 180 KM 8AT:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4637/2021/1452/2819
Silnik: 4-cylindorwy turbodiesel
Pojemność:2143 cm3
Moc maksymalna: 180KM przy  3750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 1750 obr./min
Napęd: tylny
Skrzynia: automatyczna, dwusprzęgłowa, 8-przełożeniowa ZF
Osiągi (0-100 km/h): 7,1 s
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,3/3,5/4,2
Pojemność zbiornika paliwa: 58l
Pojemność bagażnika: 480/1500 l
Cena modelu: od 146 700 zł (wersja Gulia 2.2 JTD 150 KM)
Cena auta: 195 600 zł

 


Tagi:
Alfa Romeo Giulia II 2, 2 JTD 180 KM 8AT, Alfa Romeo Giulia, Alfa Romeo Giulia II 2, 2 JTD 180 KM, Alfa Romeo Giulia II 2, 2 JTD, test Alfa Romeo Giulia, test Alfa Romeo Giulia 2, 2 JTD 180 KM, auta włoskie, auto włoskie, alfa romeo

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty
kalendarz 20/07 2018

Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty

Testy / Testy

2018.07.20

Czy jest swoistym Passatem bis? Przestylizowanym evergreenem z Wolfsburga? A może kolejną przymiarką do segmentu premium?
Infiniti Q30 2.0T 4x4 DCT - Japońskie wunderwaffe
kalendarz 18/07 2018

Infiniti Q30 2.0T 4x4 DCT - Japońskie wunderwaffe

Testy / Testy

2018.07.18

Po raz pierwszy Japończycy pokazali Q30 w 2013 roku. Jako auto produkcyjne debiutował w 2015 roku. Jest prawdziwym internacjonałem. Powstaje w Sunderland, czyli brytyjskich zakładach Nissana.
Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI - Przyjemności kosztują…
kalendarz 13/07 2018

Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI - Przyjemności kosztują…

Testy / Testy

2018.07.13

Nie ma tak długiej tradycji, jak GTI który debiutował w 1976 roku. Na ostrzejszą wersje Golfa z dieslem, Niemcy kazali czekać aż do 1982 roku. Wtedy zadebiutował 1,5 litrowy, 70-konny „kaszlak” wspomagany przez turbinę....
Najnowsze artykuły:
VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

VW T-Cross – Najmniejszy w rodzinie

Prezentacje / Nowości

2018.07.20

Na jesieni tego roku zostanie oficjalnie zaprezentowany VW T-Cross, czyli model mniejszy od T-Roca.
Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty

Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TDI BiTurbo DSG 4Motion: - Passat nieoczywisty

Testy / Testy

2018.07.20

Czy jest swoistym Passatem bis? Przestylizowanym evergreenem z Wolfsburga? A może kolejną przymiarką do segmentu premium?
Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Cztery błędy mechanika, które niszczą sprzęgło

Warsztat / Porady

2018.07.19

Prawidłowo zamontowana tarcza sprzęgła będzie służyć nawet przez 200 tys. km, ale…