Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
60 lat temu w tej fabyce ruszyła produkcja VW Transportera
kalendarz 11/03 2015

60 lat temu w tej fabyce ruszyła produkcja VW Transportera

Wiadomości / Ciekawostki

Fabryka samochodów użytkowych Volkswagena w Hanowerze obchodzi w tym roku 60 lat.

Przed 60 laty rozpoczęła się w Hanowerze budowa fabryki aut dostawczych. W dzielnicy Stöcken, na powierzchni 1,1 mln m kw. w ciągu roku zbudowano fabrykę z największą wówczas w Europie halą produkcyjną. To właśnie z linii montażowej tego zakładu zaczął zjeżdżać słynny VW Transporter.

Dr Eckhard Scholz, Prezes Zarządu Marki Volkswagen Samochody Użytkowe powiedział: „Początek budowy zakładu w Hanowerze przed 60 laty to początek nowej ery w dziedzinie produkcji lekkich pojazdów dostawczych w Europie. Od tego czasu fabryka jest stale modernizowana i rozbudowywana – dziś np. znajduje się w niej największe stanowisko pras w całej Europie. W Hanowerze stworzono wszelkie warunki, aby także w przyszłości dostarczać klientom jak najlepsze i dostosowane do ich indywidualnych potrzeb samochody. Zainteresowanie Transporterem przez te 60 lat nie zmniejszyło się ani trochę”.

W 1955 r. Niemcy marzyli o własnym samochodzie. Cud gospodarczy spowodował, że na ulicach pojawia się coraz więcej pojazdów. VW Garbus okazuje się najpopularniejszym samochodem osobowym, a w 1955 r. jego produkcja, liczona od chwili rozpoczęcia, przekracza milion egzemplarzy. Bardzo pożądanym modelem jest także Transporter. Możliwości fabryki w Wolfsburgu, w której powstawał on już od 1950 r, nie wystarczają, by zaspokoić popyt. Przedsiębiorcy szukają środka transportu, aby móc dowozić do klientów towary. Przemysł potrzebuje niezawodnego środka transportu.

W tamtych czasach o postawienie fabryki do produkcji Transportera ubiegało się ponad 200 miast i gmin w Niemczech. Heinrich Nordhoff, dyrektor Fabryki Volkswagen GmbH, a później Prezes Zarządu Fabryki Volkswagen AG, przekonał radę nadzorczą do wybrania faworyzowanego przez siebie Hanoweru. Zalety tej lokalizacji to bliskość Kanału Śródlądowego łączącego Ren z Łabą oraz istniejąca już stacja kolejowa.

Podczas wyjątkowo mroźnej i śnieżnej zimy 372 robotników przystępuje do budowy – dyskretnie, nie odbywają się żadne oficjalne uroczystości. Tak życzy sobie Nordhoff. Pod koniec marca na budowie pracuje już 1000 robotników. Drogi komunikacyjne w rozmiękłej od roztopów ziemi trzeba utwardzać drewnianymi balami, żeby ciężarówki mogły dowieźć materiały budowlane. Na terenie powstającej fabryki wyrasta małe prowizoryczne miasto – z biurami budowy, barakami zaopatrzenia i socjalnymi, z namiotami pełniącymi rolę kantyn. Szybko ze swoimi stoiskami pojawiają się także przedsiębiorcy.

Zaledwie po 12 tygodniach mury wznoszą się na wysokość ponad 4 metrów. Prawie przez całą dobę na budowie pracuje 28 dźwigów, a 22 potężne betoniarki wyrabiają każdego dnia 5000 metrów sześciennych betonu. Przerzucono 1.750.000 metrów sześciennych ziemi – w tamtym czasie był to ładunek dla 256.000 samochodów ciężarowych. Od maja na terenie fabryki uwija się 2000 pracowników. Do budowy szalunków zużywają oni 600.000 m kw. drewna. „Można by z niego zbudować metrowej szerokości chodnik z Wolfsburga do Bazylei”, pisze jeden z dziennikarzy.

Równolegle trwają szkolenia nowych pracowników, którzy zostaną zatrudnieni przy produkcji Transportera. Uruchomiony zostaje specjalny pociąg, którym codziennie o 4.10 wyruszają oni z dworca w Hanowerze do Wolfsburga, gdzie zgłębiają tajemnice montażu aut. Sprawne rozpoczęcie produkcji w nowym zakładzie ma zapewnić kadra 3000 pracowników. W ciągu kilku tygodni powstaje hala budowy karoserii, w lutym 1956 r. jest też gotowa wielotorowa linia kolejowa do zakładu, mająca długość 10 km.

8 marca 1956 r. w Hanowerze rozpoczyna się seryjna produkcja przyszłego symbolu niemieckiego cudu gospodarczego. Do 1967 r., w którym zakończono wytwarzanie Transportera pierwszej generacji, z taśm w Niemczech zjechało 1,8 mln sztuk tego modelu. Do dzisiaj na całym świecie powstało 11 mln egzemplarzy VW Transportera. Historia jego sukcesu trwa nadal – w tym roku rozpocznie się produkcja kolejnej generacji. Obecnie w zakładach w Hanowerze obok VW z serii T powstają też pickup Amarok oraz (lakierowane) nadwozia Panamery, w zakładzie w Limmer zaś – turystyczny model California. Łącznie w Hanowerze VW zatrudnia 12.200 pracowników.

Kolejna fabryka w Poznaniu (zatrudniająca 5700 pracowników) produkuje modele Transporter i Caddy, we Wrześni natomiast powstaje właśnie zakład, w którym będzie wytwarzany nowy Crafter. Ogółem marka Volkswagen Samochody Użytkowe zatrudnia 19.500 pracowników./oprac. ns/

Foto: VW 
 

Galeria: [gallery columns="2" ids="54475,54476,54477,54478,54479"]

Zobacz podobne artykuły:

Nissany już wkrótce tylko elektryczne
kalendarz 28/03 2024

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
kalendarz 28/03 2024

"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024

Wiadomości / News

2024.03.28

Honda będzie główną atrakcją imprezy "Garden of Ideas" organizowanej przez Vanity Fair Italia podczas Milan Design Week w dniach 16-21 kwietnia.
Nowy SUV Citroena
kalendarz 26/03 2024

Nowy SUV Citroena

Wiadomości / News

2024.03.26

Citroen Basalt to nowa propozycja francuskiej marki, ale…
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych